פחות מחודש למועד הבחירות, יו"ר הימין החדש, שרת המשפטים איילת שקד, חתמה אתמול על מינוי שני דיינים חדשים לבית הדין לעררים, המטפל בין היתר בבקשות של מסתננים להימנע מהוצאתם מהארץ. בדיקת "מעריב" העלתה כי עמדותיהם הפוליטיות של שני הדיינים הן שמרניות ולאומיות.



דיין אחד, חנניה גוגנהיים, מתגורר בבנימין, והיה בעבר עורך דין ב"פורום המשפטי למען ארץ ישראל". הדיין השני, שלמה ויזן, הגיע מפרקליטות מחוז מרכז, ולדברי גורם בסביבתו, עמדותיו בנושא תואמות עם עמדות שקד.



על בית הדין לעררים נמתחה בעבר ביקורת נוקבת מצד גורמי ימין שונים, שבה נטען כי הדיינים הקיימים מגלים סלחנות יתר כלפי מסתננים ומעכבים את הוצאתם מהארץ, בניגוד לעמדת המדינה. ההערכה היא כי הדיינים החדשים יחזקו את האגף השמרני ויקשו עד מאוד על מסתננים המבקשים להישאר בישראל.


המינויים נחתמו באישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אף שמדובר בתקופת בחירות, והנחיית היועץ היא להימנע בתקופה זו ממינויים חדשים בשל חשש מפוליטיזציה.



בית הדין לעררים. צילום: ללא
בית הדין לעררים. צילום: ללא



שקד אמרה בתגובה: "בשורת פסיקות, בג"ץ פגע בטיפול המדינה במסתננים. בית הדין לעררים משמש פעמים רבות הכתובת של המדינה כדי להוציא מסתננים בלתי חוקיים מישראל. אני בטוחה שהדיינים החדשים יבדקו בכל הליך את החוק ואת טובת המדינה. לתושבי דרום תל אביב מגיע שהמסתננים יעזבו את ישראל".



גם הפורום המשפטי מברך על מינוי שני הדיינים. “הסוגיות שעומדות לפתחו של בית הדין נוגעות לליבת זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שכן העררים המוגשים לבית הדין הם לפי חוק הכניסה לישראל, והם מעלים שאלות כבדות משקל בנוגע לכניסה לישראל ולשהות בה", נאמר בהודעת הפורום. “תפקידם חשוב גם משום שהם מהווים ערכאת ערעור ראשונה על החלטותיה של רשות האוכלוסין וההגירה, החלטות שמשפיעות בהכרח על חייהם של המערערים. מטעמים אלה חשוב היה למנות דיינים בהקדם, כל שלא תיפגע עבודת בית הדין. המועמדים שנבחרו הם אנשי מקצוע ראויים, שבוודאי יידעו להוביל את שני ערכי המדינה - יהודית לצד דמוקרטית – בהכרעותיהם".