בית המשפט המחוזי בירושלים אישר היום (שלישי) את גירושו של פעיל החרם, עומר שאקר, מישראל. זאת, לאחר שדחה את עתירתו של שאקר וארגון HRW (משמר זכויות האדם) מטעמו הוא חוקר, שהוגשה כנגד ביטול אשרת השהייה שלו בישראל, ואימץ בכך למעשה את עמדת השר לביטחון פנים גלעד ארדן. על פי הוראת בית המשפט, שאקר יעזוב את ישראל עד לתאריך ה-1 במאי 2019. 



בתגובה להחלטת בית המשפט, מסר השר ארדן כי "פעילי החרם חייבים להבין שיש מחיר לפעילות חרם כנגד ישראל ותושביה. אין לאף גורם זר זכות לשבת בישראל וליהנות מהשהות בה בזמן שהוא פועל כדי לפגוע באזרחיה. אני מברך את בית המשפט. אמשיך להיאבק כדי לגבות מחיר מפעילי החרם. שאקר  מתחפש לפעיל זכויות אדם אולם חלק נכבד מפעילותו הוא קידום חרמות כנגד ישראל . פעילי החרם חייבים להבין שמה שהיה לא יהיה עוד".

כזכור, לאור התיקון לחוק הכניסה לישראל המאפשר למנוע מתן אשרת שהייה בארץ לפעילי חרם, המליץ השר ארדן לשר הפנים דרעי שלא לאשר את המשך שהייתו של עומר שאקר, נציג ארגון HRW בארץ עקב פעילותו לקידום חרם על ישראל. השר ארדן העביר את חוות דעתו המקיפה אודות שאקר ופעילותו במסגרת ה-BDS שלו עוד לפני שהצטרף ל-HRW ועד היום. לאור המלצת השר ארדן, הודיע שר הפנים דרעי לשאקיר במאי 2018 על ביטול האשרה שלו, ובתגובה עתר שאקר לבית המשפט.

אמשיך להיאבק כדי לגבות מחיר מפעילי החרם". גלעד ארדן. צילום: אבשלום ששוני


על פי הודעתו של ארדן, שאקר הקים ארגון הקורא לחרם ומשיכת השקעות מישראל בזמן שהיה סטודנט באוניברסיטת סטנפורד. עוד נמסר, כי לאורך השנים הוא קרא באופן עקבי לתמיכה ב-BDS בכנסים ודיונים וחתם על עצומה למנוע הגעת משלחת מוסלמית לישראל. 

לדברי ארדן, גם לאחר שהצטרף לארגון ונכנס לישראל, המשיך שאקר לעודד פעילות במישור החרם באמצעות התבטאויות בערוץ הטוויטר האישי שלו. הוא היה מעורב באופן אישי בפעילות להחרמת מועדונים מישראל על ידי פיפ"א, וכן פעל להביא להשעייתה של ישראל מפיפ"א, ואף נסע בעצמו לבחריין במטרה להביא להשעיית מספר מועדונים ביהודה ושומרון. 

בצלם: "נבטיח שמציאות הכיבוש תהדהד בכל קצוות הגלובוס"

ארגון "בצלם" הודיע כי שאקר צפוי לערער לבית המשפט העליון על ההחלטה. לטענת בצלם, "ממשלת ישראל מצפה שכל הבא בשערי המדינה ישבע אמונים למדיניות הכיבוש, המצור וההתנחלות ומודיעה לעולם: כל זה לא ישתנה, הפגיעה בזכויות האדם לא תיפסק. Take it or leave".
 
הארגון מסר בנוסף כי "ההחלטה בנוגע לגירושו של שאקר מבליטה את מיקומה של ישראל במועדון המפוקפק של מדינות האוסרות על ארגוני זכויות אדם לפעול בתחומן בחופשיות. אין זה מפתיע: ממש ערב הבחירות הבטיח רה"מ לבצע הפרות חמורות של זכויות אדם, ובכללן גירוש תושבי קהילות פלסטיניות מבתיהם בשטחים שבכוונתו לספח".

"דומה כעת שישראל בטוחה שיתאפשר לה להסתיר הפרות של זכויות אדם, להשתיק ביקורת על הכיבוש ועוולותיו ולהימנע מתשלום מחיר, ולו מזערי, בעטיים; ואילו האסטרטגיה של המשרד לעניינים "אסטרטגיים" נסמכת על האמונה שבשנת 2019 אפשר להחביא מהעולם מידע על הפרות חמורות הפוגעות בחייהם וזכויותיהם של מיליוני בני אדם. בצלם מתכבד להודיע לממשלת ישראל שיחד עם עמיתינו בארגון HRW וארגוני זכויות אדם נוספים נמשיך להעמיד לרשות הציבור, בישראל ובעולם, את המידע שאנו אוספים – ונבטיח שמציאות הכיבוש תהדהד בכל קצוות הגלובוס, עד לסיומו".