מספר ימים לאחר הירי שגרם למותו של הצעיר סלומון טקה ז"ל בן ה-19, השר לביטחון פנים גלעד ארדן ערך היום (חמישי) ביקור ניחומים אצל משפחתו בקריית חיים. "באתי בשם ממשלת ישראל ובשמי להביע תנחומים"' אמר ארדן לאב אפוורקה. בתוך כך, המשפחה פנתה למח"ש בדרישה לקבלת הסברים בנוגע לאופן ניהול החקירה. 

"מיליוני אזרחים במדינה כואבים את כאבכם", אמר ארדן לבני המשפחה, והוסיף: "מה שקרה עם סלומון הוא עצוב וטרגי ואני מקווה שזה יהיה המקרה האחרון. אין מילים שיכולות לנחם אתכם אבל תדעו שהכאב שלכם הוא הכאב של כולנו. אנחנו עם אחד ומשפחה אחת. תודה מעומק הלב על הקריאה שלכם לציבור לקיים את המחאה ולהביע את הכאב בצורה שתמנע פגיעה בחיי אדם".
יו״ר מפלגת העבודה, ח״כ עמיר פרץ, הגיע גם הוא לנחם את משפחתו של טקה: ״נעשה הכל כדי שסלמון יהיה הקורבן האחרון, ודמו שנשפך לא יהיה לשווא", אמר פרץ, "אני קורא מיד להקמת ועדת חקירה ממלכתית עם מנדט רחב מעבר לנושא האלימות המשטרתית, שתבדוק את יחס הרשויות כלפי הישראלים יוצאי אתיופיה בכל התחומים".
 
עוד הוסיף פרץ: "זו העת למנהיגות לאומית חברתית. המרקם החברתי שלנו קורס וזה הזמן לקחת אחריות. המפגינים הם אחים הסובלים מתחושת אפליה וקיפוח במדינת ישראל. וזה מצב בלתי נסבל אותו נשנה".

פרץ בבית משפחת טקה. צילום: מפלגת העבודה
 
בתוך כך, נועדו היום הרבנים הראשיים לישראל הראש"ל הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו יחד עם הרב הראשי ליוצאי אתיופיה וקייס הקייסים של העדה יחד ראשי ומנהיגי העדה האתיופית לקריאה משותפת להרגעת הרוחות לאחר ההפגנות על מותו של הצעיר סלומון טקה ז"ל בפגישה סיכמו הרבנים הראשים ומנהיגי העדה על סיום המחאה.
 
הרבנים הראשים אמרו כי אסור להתעלם מהאפליה הקיימת כלפי העדה אך קראו גם למשטרת ישראל כי בפעולתם למניעת האלימות יישמר האיפוק כלפי בני העדה ולאפשר להם את קיום המחאה על הכאב העצום בפטירתו סולומון טאקה, הרבנים הראשיים ציינו כי ברבנות הראשית הם פועלים בכל עת ובכל זמן לפתור את כלל הסוגיות עימם מתמודדים יוצאי העדה האתיופית מתוך הידברות והבנה הדדית.
 
הרבנים הראשים הבטיחו לבני העדה כי יפנו לכלל גורמי האכיפה לנהוג באיפוק ובסובלנות כלפי העדה בקיום המחאות, ולפעול להקלות כלפי המפגינים אשר השתתפו עד כה בהפגנות, במקביל להבטחה של מנהיגי העדה לפעול להרגעת הרוחות וככל שתתקיים מחאה הרי שהיא תעשה במסגרת החוק ושמירה על הסדר.

מח"ש היא הבעיה?
 
השר ארדן הציע מוקדם יותר לבחון את תפקוד המחלקה לחקירות שוטרים, זאת בעקבות הטענות של בני העדה האתיופית נגד החקירות שהיא מנהלת על ירי שוטרים לעבר בני הקהילה, כולל המקרה האחרון של הירי בטקה ז"ל. בראיון בגלי צה"ל, אמר הבוקר השר ארדן כי טען בישיבת ועדת השרים לשילוב בני הקהילה האתיופית כי צריכה להיות בדיקה איך משנים את המודל של מח"ש. "טענות הציבור מחייבות בדיקת ממשלה לגבי יעילות מח"ש והאמון שניתן לחקירותיה, ובני העדה האתיופית הם לא היחידים שחשים כך. כולנו שמענו אתמול בוועדת השרים את הצורך לבדוק את המודל של מח"ש. כנראה שחלק מחקירות של מח"ש לא אפקטיביות או לא מגיעות לעומק. זה מחייב בדיקה של הממשלה", אמר.

"אני לא בטוח שלמח"ש יש מספיק כוח אדם לבדוק את כל הטענות", הוסיף השר לביטחון פנים. "שנים רבות אנשי מח"ש היו שוטרים לשעבר וזה פגע באמון של מגישי התלונות. מח"ש היא חלק מהפרקליטות, שלא אוהבת לבדוק את עצמה בדרך כלל, אבל צריכה לעשות בדק בית". 

 
על הרעיון להקמת ועדת חקירה ממלכתית, אמר השר, כי "לא כל דבר מצריך ועדת חקירה ממלכתית, אבל כנראה שאנו צריכים להאיץ את המהלכים שלנו לטיפול בבני העדה האתיופית. יש תופעות של גזענות בחברה הישראלית ועד שלא נאמר זאת יהיה קשה לטפל בהן עד הסוף".

המשפחה פנתה לפרקליטות

המאבק בין השר לביטחון פנים גלעד ארדן למנכ"לית משרד המשפטים, אמיל פרי, גלש גם אל בני משפחתו של המנוח סלומון טקה, שהגישו היום מכתב אל המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות בו הם מזכירים את אי האמון של בני הקהילה האתיופית במח"ש, ומבקשים להיות שותפים פעילים בחקירה. 
 
נבהיר כי במכתב טוענים ההורים כי "לקיום החקירה במקרה זה על ידי מח"ש יש רגישות מיוחדת, בין היתר נוכח הטענות הנשמעות בדבר חוסר אמון בעבודת המחלקה , המבוססות , בין היתר , על סגירת תיקי החקירה כנגד השוטרים שהיו מעורבים באירועי מותם של יוסף סלמסה ז"ל, דמאס פקדה ז"ל ולאחרונה יהודה ביאדגה ז"ל – כולם בני הקהילה האתיופית".
 
מיד עם הפרסום אודות כוונת מח"ש בפרקליטות לסיים את החקירה בעניינו של קצין המשטרה החשוד בירי, אשר גרם למותו של סלומון טקה, הגישו הוריו את הבקשה למח"ש לקבלת הסברים על אופן ניהול החקירה, המסקנות ועצם שחרורו של הקצין כבר בראשית החקירה למעצר בית בבית מלון.

במכתב שהפנו באמצעות פרקליטיהם, עורכי הדין פרופ' אריאל בנדור, איציק יצחק דסה, אלונה קורמן ורינה איילין גורליק, טוענים ההורים כי "לאור החשיבות הציבורית שיש בקיומה של חקירה שקופה ומקצועית נבקש התייחסות כדלקמן: נבקש לדעת מה היה הבסיס לשחרורו של הקצין החשוד למעצר בית, עת מדובר בעבירה שבוצעה בנשק חם ואשר גרמה למותו של המנוח? נבקש לקבל עדכון על ההתקדמות בחקירה, ועל פעולות החקירה שבוצעו עד כה, לרבות כל מסמך, פרוטוקול וחוות דעת , כולל את דוח נתיחת הגופה ודוח בליסטי, ככל שקיים , וכן תיעוד שלחקירות, ותיעוד ממצלמות האבטחה מזירת האירוע ותפיסתן. ככל שטרם בוצעה בדיקה בליסטית, נבקש כי יאופשר למומחה מטעמם של הוריו של סלומון להיות נוכח בביצוע הבדיקה והוא הדין ביחס לכל פעולת חקירה נוספת".