בדרך לעימות נוסף בין ממשלת ישראל למפלגה הדמוקרטית? לאחר ההתייעצויות הרבות בנושא, שר הפנים אריה דרעי, החליט הערב (חמישי) למנוע את כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס האמריקאי, אילהן עומר וראשידה טלאיב. ההחלטה התקבלה על דעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ ישראל כץ והשר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן. 



ההחלטה התקבלה לאחר שהשר דרעי נוכח כי מדובר בפעילות חרם נגד ישראל שיש למנוע את כניסתן ארצה, בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל. 
"מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני ה-BDS הקוראים לחרם נגד ישראל", נמסר בהצהרה של השר שנמסרה לתקשורת.

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, פרסם אף הוא הצהרה במסגרתה הביע את כוונתו לקבל בכבוד את החלטתה של ישראל למנוע את הכניסה של משלחתן של חברות הקונגרס עומאר וטאליב לשטחי המדינה.
 

"מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקאי, במסגרת הברית ההדוקה בין המדינות, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל, אף תוך כדי הביקור", נמסר עוד. השר דרעי הבהיר כי אם תוגש בקשה של הגב' טליב מטעמים הומניטריים למפגש פרטי עם בני משפחתה בכפוף להתחייבויות המתאימות, הוא ישקול זאת.

גם ראש הממשלה הגיב להחלטה על מניעת הביקור: "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל. כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם".

בנימין נתניהו. קרדיט: מרק ישראל סלם
 
"חברות הקונגרס טלאיב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני", נמסר עוד מטעם נתניהו. "רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך למשל הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ'פלסטין' ולא כ'ישראל', ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי הן בממשלה והן באופוזיציה. לפני שבוע קיבלה ישראל בזרועות פתוחות כ-70 חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים שביטאו את התמיכה הדו-מפלגתית הרחבה בישראל, שהובעה רק לפני חודש גם בהתנגדות מוחצת בהצבעת הקונגרס נגד ה-BDS. לעומת זאת, תוכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה".
 
"כמו כן, הארגון שמממן את הביקור הוא ארגון 'מיפתאח', שהוא תומך נלהב ב-BDS ועל אנשיו נמנים כאלה שתמכו בטרור נגד ישראל", נמסר עוד. "על כן החליט שר הפנים שלא לאפשר את ביקורן, ואני כראש הממשלה מגבה את החלטתו. עם זאת, אם חברת הקונגרס טלאיב תגיש בקשה הומניטרית לפגוש את בני משפחתה, בכפוף להתחייבות שהיא לא תפעל לקדם את החרמות נגד ישראל, שר הפנים הודיע שישקול בקשה זאת".

"אם ישראל תאפשר לחברות הקונגרס אילהאן עומאר ורשידה טאליב לבקר, זה יהיה סימן של חולשה. הן שונאות את ישראל ואת העם היהודי, ואין מה שאפשר להגיד או לעשות שישנה את דעתן", כתב נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מוקדם יותר בחשבון הטוויטר שלו, והוסיף כי "למישיגן ולמיניסוטה יהיה קשה להחזיר אותן למושב, הן בושה".



מוקדם יותר, מוסי רז, מועמד רשימת המחנה הדמוקרטי לכנסת, הגיב בטוויטר ואמר כי "דרעי שוקל למנוע כניסה לארץ של חברות קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית בארה"ב. נסעתי בשנה שעברה עם ח"כ מיכל רוזין לרואנדה ואוגנדה.חשבנו שיש סיכוי שלא יתנו לנו להיכנס. זה היה משמח אותנו מאוד ומוכיח את מה שרצינו להוכיח על המדינות הללו. אם דרעי ימנע את כניסתן הוא רק יוכיח שהדמוקרטיה בסכנה". 


 

בעקבות הסירוב לדודה של טאליב, שגר בכפר בית עור א פוקא שבשטחי יהודה ושומרון, התראיין לערוץ i24NEWS, שם סיפר על אחייניתו חברת הקונגרס, ועל התקוות שלו מהביקור, שכאמור בוטל. "אני, הכפר שלנו והעם הפלסטיני כולו התגאה כשראשידה הפכה לחברת קונגרס. אנחנו גאים בכך ובמאמצים שלה להגיע לתפקיד. כשהיא הייתה בת 10, סבה אמר שהיא תהיה עורכת דין, ושהיא תהיה מנהיגה, לא משנה איפה היא תהיה. ראשידה חיה חלק מחייה תחת הכיבוש, היא חוותה את הסבל של הכיבוש הישראלי, כך שהמסר שלה היה שונה ממה שהתקשורת מציגה בנוגע לאזור", אמר דודה, "זה היה יכול להיות שונה מהקול הרגיל שהציבור האמריקאי שומע על המצב. היא הייתה מציגה תמונה נכונה יותר של הכיבוש ועל איך שהפלסטינים חיים".