חברת הקונגרס האמריקאית רשידה טאליב, שכניסתה לישראל נמנעה אתמול, הגישה הלילה (שישי) בקשה לבקר בארץ על מנת לפגוש את סבתה הפלסטינית. דרעי אישר בתגובה את בקשתה של טאליב ואישר לה להיכנס לישראל מסיבות הומניטריות. גורם מדיני ציין בנושא כי "טאליב נאלצה להיכנע לתנאים שהציבה ישראל מראש".

ממשרד הפנים נמסר כי טאליב שלחה הלילה מכתב לשר דרעי שבו התחייבה לקבל את דרישות ישראל, לכבד את המגבלות שהוטלו עליה בביקור וכן הבטיחה שלא לקדם חרמות נגד ישראל במהלך ביקורה. "לאור זאת, ובהתאם להתחייבותו אתמול, החליט כאמור השר דרעי לאפשר את כניסתה לישראל והביע  תקווה שתעמוד בהתחייבותה והביקור אכן יהיה לצרכים הומניטריים בלבד", נמסר עוד.
במכתב שכתבה לשר הפנים אריה דרעי ציינה טאליב כי "ארצה לבקש כניסה לישראל על מנת לבקר את קרוביי, ובאופן ספציפי את סבתי, שנמצאת בשנות התשעים שלה וגרה בבית אור אל-פוקה. זו עשויה להיות ההזדמנות האחרונה שלי לראות אותה. אני אכבד כל מגבלות ולא אקדם חרמות נגד ישראל במהלך ביקורי. תודה, רשידה טאליב".

כזכור, אתמול החלה סערה במערכת הפוליטית בישראל ובארה"ב בעקבות החלטה חסרת תקדים של ישראל לאסור על ביקורן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות התומכות בארגוני ה־BDS, ראשידה טאליב ואילהן עומאר. החשש העיקרי הוא מפגיעה ביחסים השברירים בין ישראל לדמוקרטים, שעשויים לשלוט בארה"ב כבר לאחר הבחירות שיהיו בסוף שנת 2020.
 
עד הימים האחרונים עוד התכוונו בישראל לאשר את כניסתן של השתיים, והשגריר בוושינגטון רון דרמר אף הבהיר שאכן יהיה כך. מי ששינה את הכיוון היה הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ, שבעבר התעמת עם השתיים וצייץ אתמול: “אם ישראל תאפשר לחברות הקונגרס אילהן עומאר וראשידה טלאיב לבקר, זה יהיה סימן של חולשה. הן שונאות את ישראל ואת העם היהודי, ואין משהו שאפשר להגיד או לעשות שישנה את דעתן”. 
 

לגרסתה של ישראל, מי שהחליט לא להתיר את כניסתן היה שר הפנים אריה דרעי, בכוח החוק המאפשר זאת. עוד נטען כי ההחלטה התקבלה על דעתם של נתניהו, של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושל שר החוץ ישראל כץ.

חברת הקונגרס אילהן עומאר אמרה אתמול: “זה מעליב שראש ממשלת ישראל, תחת לחץ הנשיא טראמפ, מונע כניסה מנציגות של הממשל האמריקאי. ישראל מיישמת את החרם המוסלמי של טראמפ, הפעם נגד שתי חברות קונגרס נבחרות. מניעת כניסה לישראל מגבילה לא רק את יכולתנו ללמוד מהישראלים, אלא גם את הכניסה לשטחים הפלסטיניים. למרבה הצער, זה לא מפתיע לנוכח העמדות הפומביות של נתניהו, שהתנגד שוב ושוב למאמצי שלום, הגביל את חופש התנועה של פלסטינים, הגביל את הידע הציבורי על המציאות הברוטלית של הכיבוש והתייצב לצד אסלאמופובים כמו טראמפ". 
 
נתניהו אמר לאחר ההחלטה: “אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה”ב ואת הקונגרס יותר ממדינת ישראל. כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה”ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם. הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ’פלסטין’ ולא כ’ישראל’, ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי, הן בממשלה והן באופוזיציה”.