"אין לנו כסף לכוס קפה": דובר משרד החוץ ושגריר ישראל בדרום סודן חנן גודר סיפר היום (שני) לענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM על הקשיים התקציביים איתם מתמודד משרד החוץ הישראלי, שתקציבו קוצץ בכ-300 מיליון שקל בשנה האחרונה: "שגרירים לא מקבלים כסף כדי לממן כנסי הזדהות עם מדינת ישראל בארצות הברית, המשרד לא יכול לתפקד בגלל חוסר תקציב".



אם יגיע התקציב, כמה זה ישפר את תפקודו של משרד החוץ?
"מה זאת אומרת? מצבו של משרד החוץ 'הולך ומשתפר', מעולם לא היה מצבו כל כך טוב. הפסקנו הבאת משלחות עיתונאים, הפסקנו פעילות של קשרי תרבות ומדע, הפסקנו את חגיגות ימי העצמאות ברחבי העולם, הפסקנו את הסיוע שלנו למדינות זרות ויותר מזה – אורחים שמגיעים למשרד החוץ לא מקבלים היום כוס קפה. הגענו למצב בו המשרד לא יכול לתפקד בגלל חוסר תקציב".


אולי לא צריך את משרד החוץ?
"משרד החוץ של מדינת ישראל נמצא בחזית ההתמודדות עם האתגרים הדיפלומטיים הקיומיים של מדינת ישראל. התפקיד שלי בתור עובד מדינה וחבר ועד הוא לא לחלק ציונים לראש הממשלה, שר החוץ או ממשלת ישראל. ממשלת ישראל צריכה להתעשת, לתת את התקציבים, את הכלים ואת תשומת הלב למשרד. מדובר במאה נציגויות שכל אחת מהן היא כמו מוצב בעוטף עזה וכמו מוצב כנגד האיראנים. יושבים החיילים במוצבים, במקרה הם נקראים שגרירויות ולא מממנים אותם".



בוא ניקח את שגרירות ארה"ב לדוגמא, שהיא נחשבת להכי יוקרתית ומבוקשת. מה קורה שם?
"שגריר בארה"ב שמנסה לקיים כנס הזדהות עם מדינת ישראל כ-80 קילומטרים מוושינגטון לא מקבל אפילו כסף לנסוע לשם, לתלות את הדגלים או להשכיר את האולם. מדינת ישראל לא נמצאת על הירח, ושירות החוץ של מדינת ישראל מושבת – ולא על ידי ועד העובדים. תקציב משרד החוץ הנוכחי עומד על 1.3 מיליארד שקלים. שנה שעברה עמד על 1.6 מיליארד שקלים. קוצצו 300 מיליון שקלים בתקציב משרד החוץ. בלי תקציב לא ניתן לעבוד. ניתן לשלם שכר דירה, משכורות וזהו".

את 300 מיליון השקלים הללו עוד תקבלו?
"אין לי מושג מה הוסכם עם השר החדש. ניסיון החיים שלי מלמד שהשרים יוצאים ומדברים ולא קורה שום דבר. אני כבר מכיר את הדינמיקה הזאת. לא תהיה פעילות ללא הזרמה מסיבית של כסף. לצערי עד ה-5 בנובמבר, היום בו אמורה להיות הממשלה הנכנסת, לא יהיה שום שינוי".