ניסיון נוסף להתיר את הפלונטר הפוליטי: נשיא המדינה ראובן ריבלין יעביר כבר הערב את המנדט להרכבת הממשלה ליו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לנשיא כי לא עלה בידיו להרכיב ממשלה. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (רביעי) למשבר הפוליטי סביב הקמת קואליציה ואמר כי נתניהו מדבר על ממשלת אחדות, אך מוביל לבחירות חוזרות.

בראיון לכאן ב' אמר ליברמן כי "נתניהו מדבר על ממשלת אחדות ומוביל לבחירות חוזרות. הראיה לכך היא סירובו לנהל משא ומתן עם ישראל ביתנו. אין לו עניין בהקמת ממשלה אמיתית. הוא רוצה למשוך זמן משיקולים ואינטרסים אישיים ופרטיים שלו. כולם מבינים שבחירות נוספות לא ישנו את מערכת הכוחות. יש פה חובה להקים ממשלה כמה שיותר מהר. זה שנתניהו שם מקלות בגלגלים ומנסה לטרפד, זה משהו אחר".

מה ההנחה שלך שיקרה? אחרי ה-20 בנובמבר צפויה פרישה או מעבר של חלק מאנשי הליכוד כדי לסייע לך או לגנץ?
"אנשי הליכוד דואגים לעצמם. אנו רואים שהם כבר על קו הזינוק לפריימריז. סער, כץ, ברקת. הם עמוק בתוך המירוץ, אבל אני לא אומר שנתניהו סיים, אני לא מספיד אותו".

לרשותו של גנץ יעמדו 28 ימים שבהם ינסה להצליח במקום שבו נתניהו נכשל. אם גם הוא לא יצליח במשימה, יוכל כל אחד מחברי הכנסת, במשך תקופה של 21 יום, לגייס 61 חתימות ולהמליץ להטיל את הרכבת הממשלה על אחד הח"כים שיסכים לכך. ולא - יוכרזו בחירות חדשות בתוך 90 יום. בכחול לבן הטילו “עוצר ראיונות" על חברי הסיעה, והודיעו כי צוות המשא המתן של המפלגה, בראשות יורם טורבוביץ, יחל במגעים רק לאחר קבלת המנדט מהנשיא. גנץ מתכוון לפנות באופן אישי לנתניהו ולהזמינו לפגישה בארבע עיניים בניסיון להניע מהלך של ממשלת אחדות בתנאים שהציבה כחול לבן.
 
בעוד יו"ר כחול לבן מתכונן לטקס רשמי של קבלת המנדט מידי הנשיא, בליכוד התחילו להתארגן לקראת "28 ימי גנץ" כהגדרתם. נתניהו כבר זימן את ראשי בלוק הימין לפגישת התייעצות ותיאום צעדים, שתתקיים היום בצהריים בלשכתו בירושלים. נתניהו ניסה פעמיים להחתים את ראשי הגוש על מסמך המחייב לשלמות הבלוק של 55, ולו כמועמד היחיד לראשות הממשלה מטעמם. ראשי הימין החדש, הח"כים איילת שקד ונפתלי בנט, דחו פעמיים את הבקשה, ושקד גם דאגה לציין שלא חל שום שינוי, וכי מבחינת הימין החדש לא קיימת אופציה של משא ומתן פרטני מול כחול לבן וגנץ וכי הם מחויבים לגוש הימין גם ללא חתימות.
 

ליברמן בשלו: רק אחדות
סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, מיהר לפרסם הודעה שלפיה מבחינת סיעת יהדות התורה לא השתנה דבר ביחס למחויבות לגוש הימין. במכתב ששוגר למנכ"ל בית הנשיא, עו"ד הראל טובי, ליצמן מציין: “לפי העמדה של סיעת יהדות התורה, יש להטיל את הרכבת הממשלה על רה"מ בנימין נתניהו, על דעת עמיתי לסיעה, ח"כ הרב משה גפני. עמדה זו שלנו לא השתנתה גם כיום, וזאת בהתאם לעמדת כל סיעות הימין המונות יחדיו 55 נציגים שהתאחדו כבלוק".
 
גם העמדות של מפלגת ישראל ביתנו בנושא המו"מ נותרו על כנן. בראיונות שהעניקו במהלך היום, הדגישו חברי הסיעה שוב את התנגדותם לבחירות שלישיות ואת תמיכתם בממשלת אחדות רחבה וליברלית. יחד עם זאת, גם אביגדור ליברמן וגם חברי סיעתו שוב העדיפו שלא לתת תשובה ברורה וחד־משמעית לשאלה אם יתמכו בממשלת מיעוט באופן כלשהו. עמדה זו זוכה לביקורת חריפה בליכוד, ובסביבתו של נתניהו ממשיכים לטעון כי לא מן הנמנע שליברמן יחליט להיעדר או להימנע בהצבעה על ממשלת מיעוט ובכך יעזור לה לקום. 

עודד פורר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כך או כך, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, הודיע לעו"ד טובי, כי עמדת הסיעה נותרה בעינה וכי יש צורך בהקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה. לדברי פורר, “אין שאלה מי יעמוד בראשות הממשלה, אלא מה תהיה מדיניות הממשלה שתקום. לפיכך, אין שינוי בעמדתנו ולא נמליץ על אף אחד מהמועמדים להרכיב את הממשלה".
 
ברשימה המשותפת התגלעו אתמול חילוקי דעות באשר לאפשרות של תמיכה בממשלה בראשות גנץ. יו"ר מפלגת בל"ד וחבר הכנסת מטעם הרשימה המשותפת, מטאנס שחאדה, התראיין ב־103FM ופסל את האפשרות שמפלגתו תתמוך בהקמת ממשלת מיעוט בראשות בני גנץ, למעט בתרחיש היפותטי בו כל דרישותיה יתקבלו. לעומתו אמר יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס: “אנחנו מנהלים משא ומתן והכיוון חיובי לתמיכה בגנץ, זה תלוי בהתאם למה שיוצע לנו".

לדבריו, 

“עוד לא התקבלה החלטה סופית בנושא. כנראה שהכיוון יהיה שכן ננהל משא ומתן. גם כשהמלצנו על גנץ בפני הנשיא היו חילוקי דעות. הכל תלוי בהתאם למה שיציעו לנו במשא ומתן". ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, אמר ל"מעריב": “אם כחול לבן יתקשרו, נענה ונתייחס ברצינות לפנייה. אנחנו רוצים להיות שותפים בסיום כהונתו של המסית הגדול נתניהו כדי לפתוח דף חדש". 

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח"כ ניצן הורוביץ, התייחס לאפשרות הזו וצייץ בטוויטר: “האפשרות של שיתוף הרשימה המשותפת בממשלה בראשות כחול לבן הוא תרחיש שהוא לא רק נכון - הוא תרחיש רצוי וגם אותו כדאי לקחת בחשבון".