השר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיע היום (ראשון) כי הוא החליט להקפיא את הליך מינוי המפכ״ל ונציב שב״ס ולהמשיך בו לאחר הבחירות, עקב הערמת קשיים משפטיים וסירובה של ועדת גולדברג לבדוק מספר מועמדים.

ההודעה בדבר הקפאת הליכי המינוי נמסרה כשעה לאחר פניית "מעריב" בהקשר לטענות שעלו מצד קצינים במשטרה, לפיהן העובדה שלא מונה מפכ"ל קבוע למשטרה עד כה מעכבת את הדרגה ואת המינוי שלהם ועלולה לפגוע בקריירה שלהם. פנייה זו יצרה מצב של השלכת טענות מכיוון המשטרה לעבר השר לביטחון פנים, ובחזרה, וכעת, בעקבות כך, החליט השר לפרסם את החלטתו.

יצוין כי מיד לאחר פרסום ההודעה שיגר מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, איגרת לכלל השוטרים במשטרת ישראל, בה התחייב 
לקדם את סבב המינויים והקידום בדרגות לקצינים הבכירים במשטרה.

כהן כתב כי "משטרת ישראל היא גוף עוצמתי ויציב, המורכב מהון אנושי איכותי ועשיר שאין שני לו. עיני אזרחי ישראל נשואות אלינו, מפקדים ושוטרים, מתוך ציפייה לנחישות, אורך רוח ומסירות, על אחת כמה וכמה בעת הזו. כמי שנושא באחריות הארגונית  כבר למעלה משנה וחודשיים, חלה עלי החובה המוסרית והמקצועית להמשיך ולהוביל את משטרת ישראל ולעשות כמיטב יכולתי בכדי להצעיד אותה אל עבר האתגרים הרבים המונחים לפתחנו בתקופה הקרובה, אך אין בליבי ספק כי יכול נוכל להם".

עוד כתב כהן, כי "אחת הסוגיות שלה נדרשתי פעמים רבות במהלך השנה האחרונה בה שירתתי כממלא מקום המפכ"ל, הינה סוגיית המינויים בקרב הקצונה הבכירה. אמרתי פעמים רבות, כי ההחלטה שלא לבצע את סבב המינויים, נובעת משתי סיבות מרכזיות, התלויות זו בזו- 
האחת, חוסר היכולת לראות את תמונת כוח האדם המלאה בקרב הקצונה הבכירה, והשנייה, הרצון שלא לפגוע בקצינים במסגרת סבב חלקי. אולם, לאור התארכות התקופה אני סבור כי השתנו הנסיבות וכי בעת הזו אין מנוס מביצוע סבב מינויים, מלא ככל שניתן".

מוקדם יותר בטרם פורסמה הודעתו של ארדן, שוחח השר עם מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, ועם מ"מ נציב בתי הסוהר, גונדר אשר וקנין, ועדכן אותם בהחלטתו. הוא הבהיר כי בהתאם לחוק, נתונות לממלאי המקום הסמכויות הנדרשות והגיבוי להמשיך ולבצע כל תיקון וכל שינוי נדרש במשטרה ובשב"ס כולל ביצוע סבבי מינויים פנימיים.

השופט לשעבר אליעזר גולדברג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השופט לשעבר אליעזר גולדברג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

השר בחן לעומק את האפשרות לקדם מינויי קבע לתפקיד המפכ"ל ונציב בתי הסוהר, וקיים פגישות מקצועיות עם המועמדים לשני התפקידים.
אולם, בשבועות האחרונים נוצרה אי ודאות משפטית באשר ליכולת לקדם ולהשלים את אישור המינויים בממשלה לפני יום הבחירות וזאת ממספר סיבות. הראשונה, היא כי ועדת גולדברג סירבה לבדוק מספר מועמדים במקביל, מה שהיה מאפשר להבטיח את הצלחת ההליך. הוועדה החליטה לבדוק מועמד אחד לכל תפקיד, החלטה אשר גורמת לחוסר ודאות כיוון שרף "טוהר המידות" של הוועדה אינו מוגדר ואין לו קריטריונים. יש לציין, שבעבר בדקה ועדת המינויים לבקשת שר הביטחון/האוצר מספר מועמדים לאותו תפקיד במקביל, אולם הוועדה בהרכבה הנוכחי סירבה ובכך פגעה בהליך המינוי וביכולת להשלימו בוודאות.
 
הסיבה השנייה היא, כי היועץ המשפטי לממשלה ציין בחוות דעתו לגבי חלק מהמועמדים שהוגשו לבחינתו, שיש להביא את המידע על אירועים בעברם בפני ועדת גולדברג כדי שהיא תשקול אותו במסגרת החלטתה. למעשה, גם עמדת היועץ, שאין מניעה להביא מועמד לבדיקת ועדת גולדברג, עדיין מותירה ספק רב בקשר לאישורו בוועדה, ואם יוגש רק מועמד אחד והוא לא יאושר או הליך אישורו יתארך, המינוי יתעכב עד ליום הבחירות לפחות.

סיבה נוספת להקפאה היא מספר עתירות לבג"ץ אשר צפויות להיות מוגשות כנגד הליך המינוי בשל היותו בתקופת בחירות, דבר שיאריך משמעותית את ההליך ואף עלול לגרום להקפאתו ככל שהמינוי קרוב יותר לבחירות, והסיבה האחרונה היא, כי כבר בשלב זה נשלחו לוועדת גולדברג התנגדויות מטעם קצינים לשעבר במשטרה. עקב מדיניות הוועדה לאפשר למתנגדים מהציבור להופיע בפניה גם אם מדובר בטענות שנבדקו בעבר, ברור הוא כי ההליך יארך פרק זמן שיגרור את הליכי המינוי, עד סמוך ליום הבחירות ואולי אף לאחריו.
 
על בסיס כל האמור לעיל החליט ארדן שהמשך הליך המינוי כעת עלול להיתקל בקשיים משפטיים ואחרים שיגרמו לנזק ולחוסר ודאות לארגונים, ולפיכך יש להמשיך את הליך המינוי לאחר הבחירות.