ראש ממשלת קטאר לשעבר, השייח' חאמד בן ג'אסים, מעריך כי ייחתם הסכם אי תוקפנות בין ישראל למדינות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ בנוסף למצרים, ירדן, ואולי גם מרוקו.

בסדרת ציוצים שפרסם בעמוד הטוויטר שלו, הזכיר בן גא'סים כי כבר ב-14 בחודש דצמבר, העריך ש"עסקת המאה" של הנשיא דונלד טראמפ תוכרז בתחילת השנה, וכך היה. "כיום, לאחר שהוכרז על עסקת המאה, עלי קודם כל להדגיש, שאני לא נגד שלום צודק, ואני לא נגד חתימה על אי תוקפנות לאחר הגעה לתוצאות ברורות בתהליך השלום".

הבכיר הקטארי הוסיף כי "ישנן מדינות ערביות שהבטיחו לצד האמריקני שינקטו עמדה חיובית לצד העסקה, אך הן לא עשו זאת בשל התקשורת". בן ג'אסים הוסיף עוד כי "מדינות אלה מעוניינות להתקרב לארצות הברית, אף על פי שהן ידעו שהעסקה תידחה על ידי הרוב בליגה הערבית, וכך הן מעבירות את נטל ההוכחה על המדינות המתנגדות, למרות שהן יודעות שמדיניות זו היא לטווח קצר, ולא תעבוד על וושינגטון".

בנוסף הדגיש כי ארה"ב וישראל זקוקות לעסקה למטרת קידום בחירות של טראמפ ונתניהו. "הצד הערבי עוקב אחר מדיניות המבוססת על טקטיקות לטווח הקצר, ואילו הצד הישראלי מציב את מדיניותו על יסודות אסטרטגיים ארוכי טווח", הוסיף הבכיר הקטארי ותקף את מדיניות מדינות ערב: "במקום להיות רק כלים שאחרים משתמשים בהם כדי להשיג את יעדיהם, יש לבנות אסטרטגיה וטקטיקה לטווח ארוך. שכן, עסקת המאה שבאה לסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מתעלמת מהחלטות בינלאומיות ליישוב הסכסוך הזה".

בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ממשיך לגייס תמיכה בינלאומית, בעיקר מצד מדינות אירופה, נגד התכנית האמריקנית וכן במטרה להציג תכנית חלופית. בנאום שיישא מחר במועצת הביטחון של האו"ם, אבו מאזן צפוי להדגיש, כי גם סיפוח חד צדדי של ירושלים המזרחית לפי גבולות 1967, הוא בלתי חוקי וצעד שלא הוכר על ידי הקהילה הבינלאומית.

על פי מקורות ברמאללה, אבו מאזן יציין בתוכנית כי התכנית שהציע כי ממשל טראמפ הפר את החוק הבינלאומי כ-90 פעמים, בעיקר את סעיף 2 למגילת האו"ם שנחתם בשנת 1945. סעיף זה אוסר על סיפוח ושימוש בשטח בכוח, וכן על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 242, שנחתמה ב-1967, שמדגישה את אי קבילותה של השתלטות על שטחים בזמן מלחמה. כלומר, מועצת הביטחון של ארה"ב הפרה 36 החלטות וחוקים בינלאומיים, וכן 18 חוקים והחלטות בינלאומיות בנושא פליטים.

כזכור, הרשות הפלסטינית הורידה את סעיף הגינוי לארצות הברית בהצעה שהוגשה לאישור 15 המדינות במועצת הביטחון של האו"ם נגד תכנית המאה. בכירים במוקאטעה אישרו כי בטיוטה המעודכנת לא נכלל שמה של ארצות הברית. הצעת ההחלטה הפלסטינית במועצת הביטחון, שהוגשה על ידי תוניסיה ואינדונזיה, הייתה צפויה להיתקל בווטו אמריקאי ואף להגיע בהמשך להצבעה במליאת העצרת הכללית.