לפי דיפלומטים באיחוד האירופי בבריסל, צרפת התייצבה בראש קבוצת מדינות שרוצות לשקול הכנת תגובה של סנקציות כלכליות של האיחוד על צעדי סיפוח אפשריים מצד ישראל. זאת, ערב ביקורו של שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו בישראל.

לפי מקורות בפריז, לצד צרפת הוזכרו בלגיה, אירלנד ולוקסמבורג. שתי האחרונות הציעו כי האיחוד יכיר במדינה הפלסטינית כצעד ענישה, אולם צרפת התנגדה להצעה זו. עם זאת, צרפת רואה באיום בתגובה אירופית כלכלית מתואמת גם אמצעי להפגין את משקלה הבינלאומי מול הממשל בארה"ב - וההדלפה יצאה ערב ביקורו של השר פומפאו בארץ. 

מחרתיים תתקיים ישיבת וידיאו של מועצת שרי החוץ האירופים, בהם השר הצרפתי ז'אן־איב לה דריאן, ובמסגרת ההתייעצות תעלה ההצעה לפנות לנציבות האיחוד ולשירות החוץ שלו בבקשה להכין תוכנית תגובה אפשרית לצעדי סיפוח מצד ישראל.

בקעת הירדן (צילום: פלאש 90)
בקעת הירדן (צילום: פלאש 90)

שירות החוץ צפוי להיענות ברצון לפנייה כזאת. העומד בראשו, שר החוץ האירופי ז'וזף בורל, פרסם כבר כמה הודעות שנקטו לשון איום כלפי ישראל, האחרונה עם חתימת ההסכם להקמת הממשלה, ובה הבטיח מעקב צמוד ותגובה מתאימה. דובר האיחוד חזר אתמול על חלק זה בהודעתו.

הבעיה עם הודעותיו של בורל ושל החלטה אפשרית של שרי האיחוד היא שזו צריכה להתקבל פה אחד, ומדינות כמו הונגריה וצ'כיה ידעו לבלום עד כה החלטות אנטי־ישראליות וספק אם ייתנו יד לאיום ישיר נגדה. 

מנגד, טען הדובר כי בידי האיחוד קלפים רבים בלחץ כלכלי נגד ישראל - מעיכוב תוכנית שיתוף הפעולה הנדיבה בתחום החדשנות, הוריזון 2000, מעמדה המועדף בתחום הסחר (שכבר ידע עיכובים מכוונים בעבר) ועד לסנקציות ישירות בוטות יותר כמו אלה שהופעלו נגד רוסיה. 

עם זאת, מתחילת יולי תעמוד בראש האיחוד גרמניה, שעוד לא אמרה בבירור את דברה, וצריך יהיה לראות אם תסכים להוביל מדיניות אנטי־ישראלית אפשרית.

דריאן ובורל  (צילום: רויטרס)
דריאן ובורל (צילום: רויטרס)

פומפאו ינחת היום לביקור בזק שבמהלכו ייפגש בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם יו"ר הכנסת בני גנץ ועם ראש המוסד יוסי כהן, שאף יהיה נוכח בחלק מהפגישה בין נתניהו לפומפאו. 

זה יהיה הביקור הראשון של פומפאו מחוץ לארה"ב מאז פרוץ מגיפת הקורונה. גם עבור נתניהו זאת תהיה הפגישה המדינית הראשונה מתחילת המשבר. לאור הנחיות משרדי הבריאות בארה"ב ובישראל, ואחרי התייעצויות בנושא, הוחלט כי פומפאו ואנשי צוותו המתלווים אליו לא יהיו מחויבים להיכנס לבידוד עם בואם לישראל. 

סגן ראש מחלקת הבריאות במחלקת המדינה ד"ר וויליאם וולטרס אמר קודם לכן כי "כל מי שיעלה על הטיסה עם פומפאו יעבור בדיקות קורונה לפני ההמראה, ייבדק על ידי רופאים לפני הטיסה וכולם יקפידו על חבישת מסכות".

שר החוץ האמריקאי עתיד לשוחח עם נתניהו וגנץ על המלחמה בקורונה. בין היתר ידונו הצדדים בשיתוף פעולה ישראלי־אמריקאי למציאת תרופה לנגיף, כמו גם בשורה של נושאים הנוגעים לביטחון במזרח התיכון - נוכחותה של איראן באזור ואיומיה כלפי ישראל, המצב בסוריה ועוד. 

מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

על פי הודעת מחלקת המדינה לקראת הביקור, "המחויבות האמריקאית לישראל מעולם לא הייתה חזקה יותר תחת מנהיגותו של הנשיא טראמפ. ארה"ב וישראל יתמודדו יחד עם איומים על הביטחון והשגשוג של עמינו. בזמנים מאתגרים אלה, אנחנו עומדים לצד חברינו, וחברינו עומדים לצדנו".
 
נושא משמעותי נוסף שעליו ידובר בכל השיחות הוא יישום תוכנית השלום של הנשיא טראמפ בכלל, וסוגיית החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. בעבר התבטא שר החוץ האמריקאי בנושא והדגיש שישראל תהיה זאת שתקבל החלטה בנושא, וכי ארצו מעוניינת להיות מעודכנת במהלכיה של הממשלה החדשה העומדת לקום השבוע.