ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא אתמול בטרם החל הדיון הראשון במשפטו הצהרה תוקפנית שבה מתח ביקורת קשה על כל גורמי אכיפת החוק, שלדבריו תפרו לו תיקים פליליים בסיוע התקשורת, ובמטרה להפיל את הימין מהשלטון בישראל. שרת החינוך לשעבר התארחה היום (שני) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחסה לנאום רה"מ: "הוא לא זרק מילה, עומדת לרה"מ חזקת החפות, לא עומדת לו חזקת ההשתלחות. לעמוד בביהמ"ש ולומר את  הדברים האלה כפי שהוא אמר אותם, בעיני, זה דבר חמור. לא רק חמור, אני אומרת שההשתלחות הזאת מהווה ממש סכנה".

מגל: את לא ביבי, אז את שמאל?
"בדיוק זה מה שמנסים לעשות, מה שביבי מנסה לעשות. הליכוד זה ביבי, הימין זה ביבי, ומי שיש לו ביקורת על ביבי הוא שמאל, וכשהוא שמאל אז זה תכף בוגדים. אני ימין, אני ימין לא פחות מבנימין נתניהו וכנראה לא פחות מינון מגל ואני לא רוצה להמשיך הלאה, אבל מהרבה אנשים אחרים בימין. אני אומרת בבירור - לא פחות מבנימין נתניהו. כלומר, שאף אחד לא יקפוץ לי עם ההתנתקות, הצבעתי בדיוק כמוהו. בגלל זה אני אומרת את זה באופן ברור, אני ימין, לא שיניתי את דעותיי במלוא הנימה במילימטר אחד ולכן העובדה שיש לי ביקורת על ראש הממשלה שאני משמיעה אותה לא משנה, שוב, את היותי ימנית".

לכן, כאשר בא ראש הממשלה ובאים שריו וח"כים וכו' ומנסים לייצר איזו מן אמירה, שלא נתניהו עומד למשפט אלא הימין עומד למשפט, וכתבי האישום הם לא נגד נתניהו אלא נגד הליכוד והימין, או ראש הממשלה והימין, לא להתבלבל- ממש לא. לא הימין עומד למשפט וכתבי האישום הם לא נגד הליכוד, הם נגד אדם אחד שאני מקווה בכל ליבי שיצא זכאי וחף משפע, וודאי עומדת לו חזקת החפות. כל עוד הדברים תלויים כרגע בבית המשפט, השופטים הם אלה שיכריעו, אבל שלא ינסו לבלבל אותנו ושלא ינסו לעשות כאן איזשהו מעשה שבעיני הוא חמור ואין לו שחר. להפיל את הכל, יש אנשים שמשתכנעים מזה, כמובן, כאילו הכל כאן נגד הימין, כדי להדיח ראש ממשלה מכהן".

מגל: אפשר לשאול למה הצבעת?
"לא, אי אפשר לשאול".

מגל: הצבעת לימין?
"וודאי, מה השאלה, אני יכולה להצביע למשהו שאיננו ימין? אני ימנית".

כספית: הוא הצליח לשכנע חלק ניכר מהציבור שהוא הימין, זה לא ארץ ישראל השלמה או לא, אלא ביבי או לא ביבי.
"לכן ניסיתי עכשיו לחדד את הדברים גם עכשיו אצלכם וגם הבוקר בטור שלי בידיעות אחרונות. אני מחדדת את הדברים באופן שיהיו ברורים אני מקווה לכל אדם. לא, זה לא הימין, נתניהו הוא ראש הממשלה, עומד בראש הליכוד ונבחר לעמוד בראש הליכוד, הוא שנים עומד בראש הליכוד ולכן בראש מחנה הימין – הכול נכון. אבל חייבים לעשות את ההבחנה וההפרדה".

מגל: את לא רוצה להגיד למי הצבעת בימין?
"נכון".

מגל: אני רוצה לשאול, מה שטוען ד"ר אבישי בן חיים זה שאת נכנסת ברובריקה של האליטה בימין שהיא לא ישראל השנייה שרואה את ביבי כמייצג שלה.
"נתניהו הוא ישראל השנייה? למה? הוא מייצג את ישראל השנייה יותר ממני?"

מגל: תראי מה הוא עשה בליכוד עם השרים המזרחיים, קידם אותם.
"עכשיו ב-2020 בחייך, נתניהו מייצג את ישראל? אני מכירה את התזה של ד"ר אבישי בן חיים שהוא מביא למשפטי נתניהו, תאמין לי אני לא הצלחתי עוד להבין".

מגל: הוא לא מייצג את ישראל השנייה?
"בוודאי שלא, אני לא מצליחה להבין איך הוא מביא אותנו מהפנתרים השחורים למשפט נתניהו, זה מופרך מעיקרו. מי שמייצג את ישראל השנייה זה לא נתניהו, מי שמייצג את ישראל השנייה זה הליכוד. מנחם בגין הוא זה שייצג את ישראל השנייה, הוא זה שהביא את ישראל השנייה והפך אותה ללגיטימית, הפך אותה לחלק מהציבור, לחלק מההנהגה, הוא זה שקידם".

מגל: אני חושב שאת טועה, לא ראיתי בהפגנות ציונות דתית ולא נסיכים ולא אשכנזים יותר מדי.
"למה זה קשור?"

מגל: זה קשור מאוד כי הוא מייצג את ישראל השנייה, תלכי בכל המעוזים של ישראל השנייה, בכל עיירות הפיתוח, תראי שזה ביבי. ביבי הוא מותג יותר חזק מהליכוד היום.
"יכול להיות, ישראל השנייה היא מה שמנחם בגין עשה, מה שהוא הביא, מה שהוא קידם, שיקום שכונות, ראשי הראשיות המזרחיים שהוא הביא אותם לליכוד. היה אז משה קצב, היה מאיר שטרית, הוא עשה את הדברים האלה והוא הביא את ישראל השנייה. הוא היה אלוהים מבחינתם, תיזכר בנאום שלו המפורסם – 'אנשים, אחים, יהודים' - כל זה עשה מנחם בגין. נתניהו כבודו במקומו מונח והכול בסדר, אני לא אומרת שהוא עשה משהו אחר או רע, אבל נתניהו מרחביה הוא ישראל השנייה יותר ממני? אני? שההורים שלי נרדפו על ידי מפא"י?"

ינון – כנראה את סוג של אליטיזם, נסיכי הליכוד שמרגישים היום שהליכוד לא הבית שלהם
"כדי להגיד לי שאני אליטיסטית אתה צריך להוכיח את הטענה שלך. הוא מרחביה, אני נולדתי בחיפה, שם ההורים שלי נרדפו על ידי חיפה האדומה, על ידי המפא"יניקים. להורים שלי לא הייתה פרנסה, נאלצו להיאבק לפרנסתם, אנחנו גדלנו בתנאים לא פשוטים בכלל משום שההורים שלי נרדפו. אז נכון, אנחנו לא מזרחים – סליחה, אני מתנצלת, גם נתניהו לא אגב, אבל אתה צריך להוכיח את הטענה שלך שאני אליטה. במה אני אליטה?"

מגל: בזה שאת לא מרגישה שהליכוד הוא הבית שלך היום את מוכיחה שאת סוג של אליטה; כספית: הוא לא קולט את האבסורד במה שהוא אומר. מגל: זה דבר נורא מעניין, למה שטות?; כספית: אין מרואיין שלא תדבר איתו על ישראל השנייה. היית מגיעה אתמול אם היית שרה בממשלת נתניהו?
"מתארת לעצמי שבמצב היום כנראה לא הייתי שרה בממשלת נתניהו, אילו הייתי שרה בממשלת נתניהו ודאי לא הייתה מגיעה לשם. אני חושבת שמה שהיה אתמול הוא מחזה, אני לא רוצה להשתמש במילים קשות, אבל באמת זה דבר שלא יעשה. עמד ראש הממשלה, השתלח במוסדות האכיפה, בגורמי האכיפה. זה כבר לא היה בידי מלאך, ולא בידי שרף, ולא בידי שליח, ולא בידי שר, ולא בידי הבן שלו, קרוביו או מקורביו - הפעם בא ישר מפי הגבורה. הפעם עמד נתניהו, כל הפיות של שריו היו חסומים במסכות והוא, היחידי ללא מסכה כמובן, דיבר וישר אמר את הדברים שקודם לכן אמרו אחרים ש'באים עם דפי מסרים', מתודרכים מבלפור', זו הייתה השערה. זו כבר לא הייתה השערה יותר. המסכה הוסרה, הפעם הוא דיבר בשם עצמו ואמר את הדברים במו פיו שהוא משתלח השתלחות חסרת רסן ביועמ"ש לממשלה שהוא עצמו מינה למזכיר הממשלה. הוא עצמו בית"רי היועמ"ש לממשלה, אבא שלו בית"ר, להגיד עליו - איש חובש כיפה, איש ימין, את הדברים האלה? הוא עצמו נאבק כדי שהוא יהיה לא רק מזכיר הממשלה אלא היועמ"ש לממשלה, אז ברגע אחד, בהינד עפעף, הוא נהפך לאויב העם? איזו השתלחות ואיזה דברים ואיזה אמירות".

מגל: את לא מאמינה באפשרות שבאמת רוצים להפיל אותו כמו שהוא טוען?
"הוא אמר יותר מזה, בגלל שהוא לא מוריד יישובים ומישהו אחר יוריד. למה? יצחק שמיר הוריד יישובים? הוא היה ראש ממשלה הרבה שנים, לא כמו נתניהו שבאמת השיג יותר שנים, אז פתחו נגדו תיקים פליליים? כדי להפיל ראש ממשלה חזק מכהן מהימין? הוא היה ראש ממשלה חזק, הוא היה מהימין של הימין של הימין יצחק שמיר".

מגל: את חושבת שהתנהלות רשויות אכיפת החוק הייתה תקינה?
"אני לא יודעת, יכול להיות שלא, יכול להיות שיש שם דברים לא תקינים. צריך לבדוק אותם ולבחון אותם אבל הדברים האלה יבדוק ויבחנו בבית המשפט ורק בבית המשפט. לכן יש שלושה שופטים שיושבים בדיון והשופטים האלה יכריעו את הדין. יש לסמוך על השופטים".

מגל: אני לא חושב שהוא כפר בזה.
"אני חושבת שכן, כאשר שואלים הבוקר את טופז לוק - האם רה"מ סומך על בית המשפט? והוא אומר 'הוא סומך על האמת', או כאשר אמיר אוחנה, השר שמונה לביטחון פנים ולפני זה כשר המשפטים, אומר בראיון שנתן אם אני לא טועה במוצ"ש עם דנה וייס ונשאל האם הוא סומך על בית המשפט הוא אומר 'אני מאוד מודאג'. מה זאת אומרת? אלוהים אדירים, זו מדינת חוק. נתניהו עצמו התייחס לנושאים הללו, עד 2015 הוא תמך בשלטון החוק, הוא התנגד לשינויים שניסו לעשות אותם, הוא עצמו. אלא מה? כשזה פתאום הגיע אליו, פתאום הכול השתנה. אנחנו גדלנו על תורת ז'בוטינסקי, גם נתניהו כך חשבתי לפחות, על עליונות המשפט, על מנחם בגין".

מגל: מהפכה חוקתית?
"איזה מהפכה חוקתית?"

מגל: גם שמיר היה לפני המהפכה החוקתית.
"לי עצמי הייתה ביקורת על מעורבות יתר של בית המשפט העליון, של בג"ץ, בפעילויות החקיקה של הכנסת. לי עצמי הייתה ביקורת על לא מעט דברים, אבל יש הבדל בין ניסיונות לתקן תיקונים שלעיתים יש לעשות אותם, אני בזה לא כופרת, אני חושבת שיש דברים שצריך לתקן, יש תיקונים שצריך לבצע, אבל בין זה ובין ההשתלחות חסרת הרסן של ראש הממשלה, כבר הוא אישית, ושליחיו לאורך תקופה ארוכה, כאשר השר דוד אמסלם אומר על מנדלבליט שהוא עבריין, הוא קורא לו עבריין - ליועמ"ש לממשלה".

מגל: לרה"מ לא קוראים כך כל היום? זה לא אותו דבר. הוא לא הורשע וקוראים לו עבריין נמלט. אהוד אולמרט אמר את זה בשידור פה?; כספית: אתה משווה? שר מדבר על היועמ"ש לממשלה?
"מי שאומר את זה עושה דבר שהוא לא תקין לחלוטין וזה לא בסדר, אין שום ספק בזה, אבל שעומד שר בממשלה ואומר על היועמ"ש לממשלה".

מגל: זרק מילה וכולם מזדעזעים.
"הוא לא זרק מילה, עומדת לרה"מ חזקת החפות, לא עומדת לו חזקת ההשתלחות. לעמוד בביהמ"ש ולומר את  הדברים האלה כפי שהוא אמר אותם, בעיני, זה דבר שהוא לא רק לא בסדר, הוא חמור. לא רק חמור, אני אומרת שההשתלחות הזאת מהווה ממש סכנה, אם קודם היה מדובר רק במירכאות ברוני אלשייך, אחרי זה שי ניצן, וליאת בן ארי ומנדלבליט. עכשיו אנחנו מדברים על זה שההשתלחות הזאת מלכלכת את דברתם של שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים וזה מתחיל להוות סכנה של ממש".

מגל: ברשותך, אל תכעסי עליי אני רק רוצה לחדד משהו לגבי הצבעתך, האם הצבעת לגוש הימין?
"אני לא עומדת לחקירה".

מגל: אז תגידי שאת מסרבת לענות.
"לא אמרתי לא, זה חצוף מצידך מפני שאני חושבת שאני לא עומדת בפני ועדת חקירה, ואני כשאני מותחת ביקורת מותר למתוח ביקורת בלי שאעמוד לחקירה נגדית".

מגל: התנצלתי מראש; 
"לא הצבעתי לכחול לבן".

מגל: זה לא מה ששאלתי. אני חושב שיש עניין של הבלוק, למרות שביבי שבר אותו לדאבוני; כספית: אם היא הצביעה לליברמן? הוא יותר ימני מנתניהו; מגל: זה אומר משהו, ליברמן שונא חרדים ושונא ערבים זה לא ימני בעיני, שנאה זה לא ימני.
"ממש מתנצלת בפנייך שאני לא עונה לציפיות שלך, שאני נהפכתי לשמאלנית".

מגל: אני מאוד מעריך אותך ואת דעתך, והכול בסדר.
"זה ממש לא בסדר".

מגל: רק רציתי לברר נקודה למה לקחת את זה למקומות קשים.
"זה לא איזה נקודה, אתה מנסה לחפור כאן במשהו שאני חושבת שהוא מחוץ לגדר הלגיטימיות".

מגל: אני מתנצל.
"יש מקום להתנצלות, קיבלתי אותה".