מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) ברוב גדול, בקריאה טרומית, את "החוק הנורווגי" שיאפשר ל-12 שרים וסגני שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימותיהם.

מדובר בהצעת חוק פרטית עליה חתומים חברי הכנסת רם שפע, מיקי זוהר, איתן גינזבורג, משה אבוטבול, צבי האוזר, אופיר כץ, שלמה קרעי ויעקב טסלר המייצגים את כל סיעות הקואליציה. העברת הצעת החוק היא חלק מההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן.

ההצעה נועדה לפתור בעיקר את מצוקת סיעת כחול לבן ש-12 מתוך 15 חברי הכנסת שלה מכהנים כשרים בממשלה ואילו האחרים יעמדו בראש ועדות בכנסת: איתן גינזבורג בראש ועדת הכנסת, מיקי חיימוביץ' בראש ועדת הפנים והגנת הסביבה ורם שפע בראש ועדת, כך שלמעשה הסיעה נותרה ללא כוח עבודה פרלמנטרי. 

"אין יותר ישראלים, יש כספומטים"

יו"ר יש עתיד-תל"ם יאיר לפיד הביע את התנגדותו לחוק על דוכן המליאה: "החוק הנורווגי? זה החוק הראשון שלכם? זה הדבר הראשון שהממשלה שמה על שולחן הכנסת? עוד ג'ובים? עוד לשכות, עוד נהגים, עוד תקציבים, עוד סידור עבודה לחבר'ה?"

"נתָנו לכם הזדמנות להתחיל ברגל ימין. להעלות היום את חוק דמי אבטלה לעצמאים. אמרנו לכם, בואו נעשה את זה יחד. קואליציה ואופוזיציה. נראה לישראלים שיש דברים שהם מעל לפוליטיקה. נציל את העצמאים בשעתם הקשה ביותר. לא עניין אתכם. אם זה לא קשור לג'ובים, שום דבר לא מעניין אתכם".

יאיר לפיד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

לפיד המשיך לתקוף: "לא מספיק לכם 36 שרים, 16 סגני שרים? מפלצת עם 52 ראשים? אתם רוצים עוד? לא מספיק מעון ראש ממשלה אחד, אתם בונים עוד אחד. לא מספיק לשכת ראש ממשלה אחת, בונים עוד אחת.  מישהו אצלכם בממשלת המנותקים זוכר מאיפה מגיע הכסף? זה כסף של אנשים עובדים. שכירים, עצמאים, משלמי המיסים. כל הישראלים הטובים האלה שאתם לא רואים ממטר. אתם לא רואים בני אדם, אתם רואים כספומטים. אין יותר ישראלים, יש כספומטים". 

"הכספומטים עבדו קשה, שילמו מיסים גבוהים, ואתם באים, מושכים מהם את הכסף – מבזבזים אותו על עצמכם. לא על עזרה לחלשים, לא על הצלת העסקים הקטנים - על מעון השרד החילופי. על משרדי ממשלה שהמצאתם ואף אחד לא צריך. לפחות תפסיקו עם הבלבול מוח של "לקחנו אחריות." לקחתם כסף. זה מה שלקחתם. את הכסף של הכספומטים. זה נחמד שאתם קוראים לזה "החוק הנורווגי". נשמע קריר כזה, סקנדינבי. בנורווגיה יש רק 19 שרים בממשלה. לא צריך יותר". 

"בנורווגיה איש לא היה מעלה בדעתו שאדם שהשבוע התחיל משפטו בעבירות פליליות חמורות יהיה ראש ממשלה. בנורווגיה הממשלה עובדת בשביל הנורווגים, לא בשביל תיקים וכיסאות. לכספומטים נמאס. נמאס מהשחיתות שלכם. נמאס מהכניעה שלכם. נמאס מזה שאתם דואגים רק לעצמכם. חבורה של מנותקים. אני קורא לכנסת להצביע נגד החוק המנותק הזה".

במסגרת החוק הנורווגי יכנסו חמשת המועמדים הבאים ברשימת כחול לבן לכנסת ה-23. הראשון שבהם, יוראי להב הרצנו, יצטרף ליש עתיד-תל"ם. ארבע המועמדות אחריו צפויות להצטרף לסיעת כחול לבן: מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה, תהילה פרידמן והילה שי וזאן.

במקביל לאישור החוק הנורווגי יאושר היום תיקון שיאפשר למי שיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורווגי להודיע בתוך 24 שעות בכתב ליו"ר הכנסת לאיזה סיעה הוא מבקש להשתייך, אם הסיעה המקורית שברשימתה נבחר התפלגה לאחר הבחירות, כפי שקרה בין כחול לבן ליש עתיד. ההצעה באה במקום "החוק הנורווגי המדלג" עליו נמתחה ביקורת בבג"ץ. 

בני גנץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בני גנץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

בליכוד אמורים להתפטר מהממשלה שני שרים. במקומם צפויים להיכנס אריאל קלנר ועו"ד אוסנת מארק, שעל פי ההסכם הקואליציוני תהיה חברה בוועדה למינוי שופטים. 

לש"ס יש בממשלה שני שרים ושלושה סגני שרים. שלושה מהם אמורים להתפטר במסגרת החוק הנורווגי ובמקומם צפויים להיכנס אוריאל בוסו, ברוך גזאיי ויוסי טייב. ביהדות התורה אמורים להיכנס במסגרת החוק הנורווגי מועמד אחד עד שניים.

בליכוד ובכחול לבן אמרו אתמול כי טרם הוחלט מי יתפטר מהכנסת כדי לפנות את מקומו לבא אחריו ברשימה. כזכור החוק קובע כי אם השר או סגן השר מתפטר מתפקידו בממשלה הוא שב ומתמנה לחבר כנסת במקום הח"כ שהחליפו.

הכנסת תאשר את תוכנית הסיוע הכלכלית למשק ב־14 מיליארד שקל נוספים

כמו כן צפויה הממשלה להביא היום לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה הוראת שעה לתיקון חוק יסוד "משק המדינה", המבקשת להרחיב את תוכנית הסיוע הכלכלית למשק ב־14 מיליארד שקל נוספים. הצעת החוק באה בהמשך להחלטת הממשלה מהשבוע, שבעקבותיה אמר שר האוצר ישראל כ"ץ כי "האישור מעמיד את סך התוכנית על כ־100 מיליארד שקל. מדובר בצעד חיוני בתהליכי ההתמודדות עם המשבר שאליו נקלענו, למען אזרחי מדינת ישראל, ולצמצום מהיר של האבטלה במדינה".

התוספת התקציבית כוללת בין היתר הרחבת המענה התקציבי למשרדי ממשלה, בפרט לצורך התאמות שנדרשות בהתאם להנחיות משרד הבריאות לחיים ב"שגרת קורונה".

ישראל כ''ץ  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

במקביל, הממשלה מבקשת לבטל באופן זמני מתן פיצויים לנוסעים שטיסתם בוטלה על ידי חברת התעופה או שמועד המראתה השתנה. זאת נוכח משבר הקורונה, שהביא לירידה דרסטית בהיקף פעילותן של חברות התעופה ולחשש ממשי להמשך קיומן של חלק מהחברות.

בין היתר, מוצע לקבוע כי בתקופת הוראת השעה - מיום כניסתו לתוקף של החוק המוצע ועד ל־31.5.2020 - נוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה לא יהיו זכאים לפיצוי כספי בשל ביטול טיסתם וכן תצומצם זכאותם להחזר כספי או לקבלת כרטיס טיסה חלופי.

מדובר בביטול זמני של הוראות חוק שהעביר בשעתו ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת). לקראת הדיון היום הוא אמר: "זה חוק צרכני מהמעלה הראשונה. אני בעד סיוע ישיר לחברות התעופה בגלל משבר הקורונה, אבל בלי לפגוע בפיצוי לאזרח הפשוט. זו החלטה לא נכונה. במדינות רבות בעולם עזרו לחברות התעופה ושמרו על הפיצויים לצרכן שנפגע".

הוועדה המסדרת אישרה את הצעת הרכב הוועדות  

מוקדם יותר מונה יו"ר מפלגת יש עתיד - תל"ם יאיר לפיד באופן רשמי ליו"ר האופוזיציה של הכנסת ה- 23. את ההודעה על כך מסר יו"ר הכנסת יריב לוין בפתח ישיבת המליאה.

קודם לכן אישרה הוועדה המסדרת בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) את הצעת הרכב הוועדות הקבועות בכנסת: על פי ההצעה, יוקמו 17 ועדות. 12 ועדות קבועות וחמש ועדות מיוחדות. 14 ועדות יהיו בראשות חברי כנסת מהקואליציה וועדה אחת תהיה בראשות חבר כנסת מהאופוזיציה, ובהמשך הוועדה עתידה להמליץ על שלוש ועדות נוספות שיהיו בראשות חברי כנסת מהאופוזיציה. הוועדה החליטה לעת עתה לא להמליץ על ראשות שתי ועדות. 

ח''כ איתן גינזבורג (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
ח''כ איתן גינזבורג (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

הוועדה קבעה כי  בראש ועדת הכנסת יעמוד איתן גינצבורג,  בראש ועדת הכספים – משה גפני , ועדת כלכלה – בראשות יעקב מרגי, ועדת חוץ וביטחון –  צבי האוזר, ועדת הפנים והגנת הסביבה - מיקי חיימוביץ', ועדת חוקה חוק ומשפט – יעקב אשר, ועדת הקליטה – דוד ביטן, ועדת החינוך - רם שפע, עבודה ורווחה – חיים כץ, ביקורת המדינה – עפר שלח, ועדת המדע והטכנולוגיה – יו"ר זמני איתן גינזבורג. באשר לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי - לעת עתה, אין המלצה על יו"ר.

באשר לוועדות המיוחדות הוחלט, כי אבי דיכטר יעמוד בראש הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לניהול הכנסות המדינה מהגז והנפט, יפעת שאשא ביטון תעמוד בראש הועדה מיוחדת לענייני קורונה ורעידות אדמה ויעקב טסלר יכהן כיו"ר הוועדה מיוחדת לפניות ציבור. בנוסף הוחלט כי תוקם ועדה רביעית לאופוזיציה שתעסוק בבטיחות בדרכים וסמים, לאחר שיגיעו להסכמות.

כמן כן, הוועדה קבעה כי בכנסת ה-23 יכהנו 10 סגנים ליו"ר הכנסת. הוועדה המליצה למליאה למנות לסגני יו"ר הכנסת את חברי הכנסת: משה ארבל (ש"ס), אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם), קרן ברק (הליכוד), שרן השכל (הליכוד), מיקי מכלוף זוהר (הליכוד), מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), מנסור עבאס (הרשימה המשותפת), חמד עמאר (ישראל ביתנו).

בימינה מחו על ההחלטה להעניק את הוועדה לביקורת המדינה לעופר שלח מיש עתיד ולא לימינה. מיקי זוהר (הליכוד) אמר בתגובה, כי "מאז ומתמיד קיים נוהג שהאופוזיציה מחלקת לעצמה את הועדות שלה".