"ראוי שהצעת החוק הזו תוסר באופן מיידי מסדר היום של הפרלמנט והאומה הפורטוגלית" – כך דורש עו"ד איתי מור, המייצג פונים לקבלת אזרחות פורטוגלית, לנוכח הצעת חוק שהועלתה בפרלמנט בליסבון, הקובעת שקבלת אזרחות תותנה בכך שצאצאי מגורשי ספרד המבקשים אזרחות, יצטרכו להפגין "קשר עכשווי עם פורטוגל".

במכתבו לחברת הפרלמנט קונסטנסה דה סוזה, שיזמה בשנת 2013 את התיקון להצעת החוק המאפשר לצאצאי מגורשי ספרד מלפני כ־500 שנים לבקש אזרחות פורטוגלית, מציין עו"ד מור כי הוא נועד לתקן עוול היסטורי של גירוש היהודים מחצי האי האיברי ולאפשר לצאצאיהם לקבל אזרחות פורטוגלית, להתחבר מחדש עם השורשי ההיסטוריים שלהם ולהצטרף שוב לאומה הפורטוגלית.

הפרלמנט הפורטוגלי. צלם: Rafael Marchante/רויטרס
הפרלמנט הפורטוגלי. צלם: Rafael Marchante/רויטרס

לדבריו, ב־28 באפריל השנה, בעיצומה של מגיפת הקורונה ותוך דאגתם של פרלמנטים מערביים לשמירה על בריאותם וכלכלתם של התושבים – הונחה על שולחן הפרלמנט הפורטוגלי הצעת חוק המבקשת לשנות את הכל, ולקבוע שאחד מהתנאים לקבלת האזרחות יהיה מגורים של שנתיים בפורטוגל. אבל לדבריו, בעקבות לחצים מכיוונים רבים, שוב שונה התיקון להצעת החוק מ־2013, כשהפעם במקום הדרישה למגורים, יהיה על מבקשי האזרחות להפגין "קשר עכשווי עם פורטוגל".

"ההחלטה להגיש הצעת חוק שתמנע מהיהודים שוב לממש את הזכות החוקית, מזכירה ימים ומשטרים אפלים מאלו של האינקוויזיציה", נטען עוד במכתב. "כיועץ משפטי המייצג צאצאים יהודים רבים לגירוש, בישראל ומחוצה לה, אני מציע את עזרתי המקצועית והאישית לדיאלוג שיבטיח פתרון הולם ומכובד למצב הזה, כזה שיהיה ראוי גם לפורטוגל וגם ליהודים האבודים שלה", סיכם עו"ד מור את פנייתו לחברת הפרלמנט.