עם התקרב המועד להכרזה אפשרית על סיפוח שטחים בגדה, הקרע בקרב המתנחלים הולך ומעמיק. אחרי הפגישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נציגים ממועצת יש"ע התומכים בתוכנית טראמפ, הגיע אתמול תורם של המתנגדים להשמיע שוב את קולם.

הפורום להתיישבות הצעירה, אחד מארגוני המתנחלים, פרסם כי "בדיקת מפת הריבונות המוצגת כעת חושפת כי אין התייחסות בתוכנית לעשרות יישובים צעירים ביהודה ושומרון. המשמעות: חשש מפינוי עתידי של אלפי מתיישבים במסגרת קידום התוכנית".

לדברי אנשי הפורום, מדובר ביישובים שטרם הושלם הליך הסדרתם, ושנמצאים בשטח המיועד לפלסטינים או בשכונות בהליכי הסדרה של יישובים המוגדרים כמובלעות ועלולים להישאר מחוץ לתחום המצומצם של היישוב שיוגדר במפה.

ראשי הפורום פנו אתמול במכתב בהול לראש הממשלה, שבו כתבו: "אנו מבקשים להסדיר לאלתר את מעמד כל היישובים הצעירים במסגרת תוכנית המאה, ולהבהיר להנהגות היישובים ולתושבים כולם את מה שצריך להיות מובן מאליו: אף יישוב לא ייעקר ואף משפחה לא תפונה מביתה". המתיישבים צירפו רשימה של 25 יישובים/שכונות שבהם מתגוררים מעל 550 משפחות.

בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

ממפלגת ימינה נמסר בתגובה לפרסום של הפורום: "25 יישובים צעירים ומאות משפחות צפויות להישאר בתחומי המדינה הפלסטינית העתידית. ריבונות כן, מדינת טרור פלסטינית - לא. אנו שבים ואומרים, ימינה תתמוך במלוא המרץ במפת ריבונות אמיתית. תוכנית שתקים מדינה פלסטינית דה־פקטו, תחנוק את המובלעות, ותביא לגירוש תושבים, לפינוי המאחזים ולהרס ההתיישבות - לא מקובלת עלינו וניאבק בה בכל הכוח".

גורמים במועצת יש"ע המזוהים עם מתנגדי התוכנית אמרו ל"מעריב" בעקבות הפגישה של תומכי התוכנית עם נתניהו כי "מדובר בתרגיל שמטרתו להציג את מחנה המתנגדים כ'קומץ קיצונים שלא מייצגים את ההתיישבות' ולגרום לדה־לגיטימציה של מחאתם".

לדברי אותם גורמים, אין בכוונתם לוותר על התנגדותם להסכמה להקמת מדינה פלסטינית, והם ימשיכו בסבב הפגישות עם שרים וח"כים במטרה לשכנע אותם בצדקת עמדותיהם.

אתמול נפגשה קבוצת מתנגדי התוכנית בקרב ראשי מועצת יש"ע עם השר זאב אלקין. לכל פגישה שכזו הם מגיעים כש"מפת הריבונות" בגרסה האמריקאית בידיהם, "כדי שיבינו במה מדובר ואיפה בדיוק טמונה הסכנה", כדברי אחד מחברי הקבוצה.

בקעת הירדן (צילום: פלאש 90)
בקעת הירדן (צילום: פלאש 90)

התנגדות נוספת לתוכנית טראמפ נרשמה בחוגים של חב"ד. זקן רבני חב"ד בארה"ב ומזכיר בית הדין הרבני של החסידות הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי שלח מכתב אישי לנתניהו, שבו הוא מפציר בו שלא לקבל את תוכנית טראמפ, הכוללת בתוכה מדינה ערבית. במכתב מזהיר הרב כי "תוכנית זו תביא רק היפך הטוב והביטחון של ארץ הקודש תובב"א".

גם בשמאל ממשיכים להתנגד לסיפוח, ומטעמים אחרים, כמובן. ״לדיל הסיפוח אין קשר למה שטוב לנו, ישראלים ופלסטינים, שגרים כאן במזרח התיכון", אמרה יו"ר סיעת מרצ תמר זנדברג. "זה דיל מקולל בין אחד שמנסה לנצח בבחירות לאחד שמנסה לברוח ממשפט. טראמפ לא ידיד ישראל. זה דיל שיהפוך את ישראל רשמית למדינת אפרטהייד, כי ריבונות בלי אזרחות זה אפרטהייד". 

התנגדות לסיפוח נשמעת גם במדינות המפרץ. שר החוץ של קטאר מוחמד אל־תאני אמר בראיון לעיתון "לה מונד" כי קטאר דוחה כל יוזמה לסיפוח, ש"תתקע" לדבריו "את המסמר האחרון בארונו של תהליך השלום. סיפוח שטחים אלה יקבור כל אפשרות של יישוב הסכסוך בעתיד", הוסיף. "ההשלכות הביטחוניות, הכלכליות והחברתיות יהיו הרות אסון לכל האזור". 

בינתיים, בכיר בממשל טראמפ, אלן קאר, אמר בוועידת "מקור ראשון" ליהדות התפוצות כי "דבר אחד עלול לדחות את החלת הריבונות וזו החלטה של מנהיגי מדינת ישראל. אנחנו הבהרנו - מתי לספח, איך וכמה, זו החלטה של ראש הממשלה והשותף שלו בני גנץ. הם צריכים להחליט. אנחנו אמרנו שאנחנו מוכנים להכיר בריבונותה של מדינת ישראל בשטחים האלה".