קבוצה של 25 חברי כנסת לשעבר ממפלגות השמאל פנו הבוקר (שלישי) במכתב מטעם "פרלמנט השלום הישראלי" לחברי הקונגרס והסנאט בארצות הברית ובו הביעו התנגדות לרעיון סיפוח חד צדדי של הגדה המערבית לריבונות ישראל. בין החותמים יו"ר הכנסת לשעבר, אברום בורג, והח"כים לשעבר עמרם מצנע, אופיר פינס פז, אפרים סנה, דני יתום, יוסי יונה, קסניה סבטלובה, צלי רשף, זהבה גלאון, תמר גוז'נסקי, נעמי חזן ואחרים.

"אנו כותבים מכתב זה כמחוקקים וחברים לשעבר בפרלמנט הישראלי, על מנת לבטא את התנגדותנו הכנה להצעתה של הממשלה לסיפוח הגדה המערבית. אנו מאמינים כי הדבר יזיק מהותית לביטחונה של ישראל, לדמוקרטיה שלה, לזכויות הפלסטינים וליציבות האזור. אם ישראל תמשיך בכיוון זה, הדבר יאיים על הדמוקרטיה שבתוכה, יסכן את מערכת היחסים החשובה שלה עם מדינות דמוקרטיות בעולם, ויפגע במעמדה הבינלאומי. אנו שולחים את המסר של הקולגות שלנו, בכירים במערכת הביטחון הישראלית, אשר התריעו באופן רציף כי הסיפוח יפגע בביטחונה של ישראל ובמעמדה האסטרטגי באזור", נכתב בפתיחת המכתב.

"כישראלים המחויבים לדו-קיום עם שכנינו הפלסטינים, איננו יכולים להתעלם מהדרכים בהן יפגע סיפוח חד צדדי בזכויות האדם של הפלסטינים. על מנת להבטיח את עתידה של ישראל כביתו הדמוקרטי של העם היהודי, ועל מנת לשמר את התקווה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, חשוב שנשמיע קול נגד מהלך חד צדדי. בין אם המהלך יתבצע בממשלה או יעבור את אישור הכנסת, הוא ייצור למעשה מציאות של אפרטהייד בישראל", המשיכו הח"כים.

"מהלכים אלו לא מזיקים רק לישראלים ולפלסטינים, אלא יש להם השלכות גם על עתיד מדיניות החוץ של ארצות הברית באזור, ויפגעו בברית האסטרטגית בין ארה"ב לישראל. ברגע קריטי זה, אנו תומכים ומוקירים תודה לבני בריתנו האמריקאים המדברים כנגד הסיפוח. הבעת הדאגה שלכם ליחסים החיוניים בין ארצות הברית וישראל מוערכת מאוד", נכתב בסיום הדברים.

רשימת החותמים המלאה: קולט אביטל, זוהיר בהלול, חיליק בר, דניאל בן סימון, אברום בורג, עמרם מצנע, אופיר פינס-פז, יהודה חשאי, אפרים סנה, קסניה סבטלובה, דני יתום, יוסי יונה (לשעבר מפלגת העבודה), נעמי חזן, רן כהן, זהבה גלאון, חיים (ג'ומס) אורון, מוסי רז, צלי רשף, מיכל רוזין, דדי צוקר (לשעבר מרצ), רומן ברונפמן (ישראל בעלייה-הבחירה הדמוקרטית-מרצ), אתי לבני, מלי פולישוק-בלוך (לשעבר שינוי), תמר גוז'נסקי (לשעבר חד"ש), טאלב א-סאנע (לשעבר רע"ם-תע"ל).

חה"כ ד"ר שלמה קרעי (הליכוד) מסר בתגובה: "לאחר שראינו את הפגנת הימין הפלסטיני במוצאי השבת בתל אביב, ברור לכולם את האינטרסים של מי משרתים מתנגדי החלת הריבונות. החלת הריבונות על שטחי המולדת ביהודה, שומרון ובקעת הירדן תתבצע על אפם ועל חמתם של אלו ששמים בראש סדר העדיפויות שלהם את הדאגה לאוייבינו. זוהי הזדמנות היסטורית ואינטרס ישראלי ממעלה ראשונה. אף עצומה פתטית לא תצליח לסכל זאת".

ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר בתגובה לפניית הח"כים, כי "תכנית טראמפ היא הזדמנות היסטורית שאנחנו חייבים לנצל. זה הישג עצום שהיתרון בו הוא החלת ריבונות בגיבוי ולגיטימציה אמריקאית. אם נפסיד הזדמנות כזו זו תהיה בכיה לדורות. חבל שהם לא מיטיבים להבין זאת ועושים מאמצים לחבל במימוש הרעיון הציוני. זה לא חדש שאנשי שמאל פועלים בזירה הבינלאומית כנגד צעדים שאנחנו מובילים, אני בטוח שהניסיון לסכל את הצעד החשוב הזה ירד לטמיון כפי הקודמים לו".

ח״כ אופיר סופר (ימינה) הוסיף: "חברי הכנסת לשעבר ידועים בהתנגדותם העקבית למהלכים חד צדדיים ר׳ דוגמת ההתנתקות. מה שמעיד שההתנגדות להחלת הריבונות על שטחי יהודה ושומרון (ללא מובלעות ורצף פלסטיני- לכך גם אני וחבריי מתנגדים) נובעת בעיקר מחוסר האמונה שהשטחים שלנו. ולכך- תשובה פשוטה: תפתחו את התנ״ך. אלפי שנים יהודים חלמו וקיוו לחזור לארץ האבות והאימהות, אלפי שנים עם ישראל התגבר על אינספור מכשולים. גם את מכשול חברי הכנסת לשעבר נעבור".

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) אמרה, כי "השמאל הקיצוני מבין שאין לו תמיכה בחברה הישראלית ובצעד נואש מנסה להפעיל לחץ על נבחרי ציבור אמריקאים. לא טובת מדינת ישראל עומדת לנגד עיניהם, אלא הניסיון לקעקע בכל דרך את הקשר ההיסטורי בין העם היהודי למולדתו. החלת הריבונות על יהודה ושומרון ובקעת הירדן תבהיר שתם העידן בו גורשו יהודים מבתיהם וכי ההתיישבות היהודית היא עובדה מוגמרת שאינה ניתנת לערעור. הגיעה השעה לריבונות".