"טראמפ יסכים לסיפוח אם המחיר מינימלי": העיתונאית והפרשנית לענייני ערבים, שמרית מאיר, עלתה היום (שני) לשידור בתכניתם של ינון מגל ובן כספית ב-103FM, והתייחסה להתפתחויות האחרונות סביב סוגיית הסיפוח מנקודת מבט אמריקאית ומצד העולם הערבי, בעיקר בירדן. "האמריקאים נמצאים באחת השעות הדרמטיות והלוחצות בהיסטוריה שלהם - הדבר האחרון שמעניין אותם זה מה ישראל תעשה באיזו נקודה מרוחקת במזרח התיכון, או מה יגיע על זה העולם הערבי", הסבירה מאיר. 


תני לנו תמונת מצב על תכנית הריבונות הישראלית. 
"זה בין נתניהו לבין גנץ, הם צריכים להגיע לאיזו נוסחה. עכשיו, הפורמולה תהיה יותר מצומצמת ממה שחשבו מלכתחילה: 30% בקעת הירדן, משהו מקסימלי, שדרך אגב, גם זה לא היה מקובל על מועצת יש"ע ועדיין לא מקובל עליהם, הרי אני לא רואה שהם מפסיקים את הקמפיין שלהם על האירוע הזה. 

כרגע זה מתכנס למשהו לא מובן, גם לא לוושינגטון. אני חייבת לומר שאנחנו מדברים על גושים לכל היותר, אחוזים בודדים מהשטח, והתגובות הן כאילו עשינו פעולה מקסימלית, זה גם אם בכלל יהיה אור ירוק מהאמריקנים. הקשב בוושינגטון לדבר הזה הוא מינימלי, יש אפס קשב. האמריקנים נמצאים באחת השעות הדרמטיות, לוחצות, מטלטלות בהיסטוריה שלהם בעשרות השנים האחרונות. הדבר האחרון שמעניין אותם ויכול להזיז את המחט ולהטות קולות במערכת הבחירות שלהם מצד אחד לצד אחד, זה מה ישראל תעשה באיזו נקודה מרוחקת במזרח התיכון ומה יגידו על זה בעולם הערבי". 

בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

טראמפ פרסם את תוכנית המאה. מבחינתו זו הייתה גזירת קופות של רבע שעה, זה לא דבר שכל אמריקה הייתה מוקפת בו, אבל מאז התחילו מהומות, וזה ירד מסדר היום. 
"המניע המרכזי של טראמפ לעשות את זה, זה אם זה לא עולה לו בשום דבר או שזה גובה ממנו מחיר מאוד נמוך. הוא יכול לפרגן לנתניהו, לאדלסון, ולחזק את התחושה במחנה שלו, ולהעביר מסר שהוא הנשיא הכי טוב מבחינת ישראל. הפינה הזו כבר סגורה, זה לא שיש מישהו במחנה הימני שחושב שטראמפ הוא לא נשיא טוב לישראל. הוא יכול לעשות את זה רק אם המחיר הוא מינימלי, אבל אם קושנר בא ואומר לו 'תשמע, אנחנו עכשיו פותחים חזית עם העולם הערבי, מטלטלים את הספינה, אתה יכול לקבל אלימות נוספת במזרח התיכון וכולי, אז אני מניחה שהמוטיבציה שלו לתת לסיפוח אור ירוק קטן, אלא אם כן נתניהו מקבל החלטה לשים על זה את כל כובד משקלו". 

לפי פרסומים, בכירים בליכוד נכנסים במתנחלים ב-120 קמ"ש והולכים על הריבונות בכל הכוח. 
"או שהם הולכים על זה בכל הכוח או שהם מחפשים על מי להפיל את הכישלון של הדבר הזה. נניח שאתה מספח את גוש עציון, או מספח משהו בתוך הגדר, מעלה אדומים או משהו כזה, אתה עדיין תקוע עכשיו עם הפלסטינים שמתייחסים לזה כמו שסאיב עריקאת אמר היום, סיפוח של אינצ' מבחינתנו הוא כמו סיפוח 30% מהשטח.
 
זאת אומרת שהם עדיין חווים את התשלום ואת התיאום הביטחוני וכל הכאב ראש הזה. אתה תקבל תגובה, אמנם פחות דרמטית, אבל איזושהי תגובה מהירדנים, אתה עדיין תקבל כמובן, הדבר הכי חשוב ויותר חשוב מכולם ביחד, שיח מתעצם על אפרטהייד בצד הדמוקרטי של המפה. לכן, בעיניי לעניין הסיפוח יש חשיבות אם יש בו תועלת אסטרטגית. מה יכול להביא לישראל תועלת אסטרטגית בטווח של עשרות שנים? בקעת הירדן. זה הדבר היחיד ששווה בעיניי את כל הדבר הזה, וזה ככל הנראה לא יקרה בשל הסכם השלום". 

דונלד טראמפ, המלך עבדאללה (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ, המלך עבדאללה (צילום: רויטרס)

במקרה של הבקעה, הנזק האסטרטגי עלול להיות גבוה מהתועלת בגלל הסכם השלום וגורמים נוספים. זה מערער את רמת האינטימיות בינינו לבין הירדנים. ואם זה מזעזע את כסאו של עבדאללה, הוא נופל ויש מדינה פלסטינית. 
"עבדאללה לא נופל לא כך מהר  והוא לא יפול בגלל בקעת הירדן. זו תפיסה מוטעית. גם גורמי הביטחון לא יקבעו את זה. יש לנו דמוקרטיה, לא דיקטטורה צבאית. אפשר לנהל על זה דיון. גורמי הביטחון, יש להם קייס, הם לא רוצים לטלטל ספינות שאין צורך לטלטל אותן. אפשר להבין את זה. אישית, אני  מכבדת את התפיסה הזו. הם אומרים כרגע יש שליטה דה פקטו בבקעה, והיחסים ביננו לבין הירדנים אינם טובים בכלל, לפחות הפומביים, אבל הם בסדר, זה מתפקד, אנחנו עושים את מה שאנחנו מצליחים לעשות". 

אז לטעמך הסיפוח לא יקרה בבקעה. 
"לא, אני אומרת שמהלך גדול כזה שווה רק אם יש בו תועלת אסטרטגית, זאת אומרת שאתה מקבע גבול בין מדינה פלסטינית א' לב'. זה אינטרס גם של הפלסטינים, גם של הירדנים וגם שלנו. אנחנו עומדים חמישה חודשים לפני, ככל הנראה, חילופי שלטון בארה"ב. אנחנו הולכים להתעורר לבוקר שאחרי קשה ומטלטל מאד, בפרט במציאות של ראש ממשלה ימני בישראל שמזוהה ב-100% עם טראמפ ועם הטראמפיזם. 

בממשל דמוקרטי - כל דבר שטראמפ נגע בו יהפוך מוקצה מחמת מיאוס. אנחנו גם ככה מגיעים מנקודה קשה, אז להתחיל את מערכת היחסים הזאת כשיש שיח אינטנסיבי, בהנחה שיהיה סיפוח, על אפרטהייד ושתי מערכות חוק שונות לשני תושבים באותו שטח, שיח על הכיבוש וכולי,  זה לא מומלץ בכלל. 

לכן אני חושבת שצריך לעשות את החישוב הפשוט: אם רוצים לספח ויש תועלת ביטחונית ואסטרטגית בסיפוח, כדאי להמתין לינואר. אם טראמפ עוד יהיה שם - אז בסדר. אגב, אם טראמפ יהיה שם, גם הערבים יתיישרו. וזו הסיבה אגב, למה אתה רואה עכשיו את כל המאמרים של האנשים באמירויות, ואתה שומע קולות והירדנים עוד כמה ימים בוושינגטון וכולי, כי הם מבינים שהדבר הזה מתמסמס והם רוצים לקחת קרדיט".