אי־ודאות וחוסר הסכמה בתוך ממשלת ישראל ובתוך הממשל האמריקאי: קצת יותר משבוע לפני התאריך הרשמי שהזכירו בכירים בארץ ובארה"ב כמועד תחילת יישומה של תוכנית טראמפ, טרם גובש מתווה היישום של תוכנית השלום של הנשיא האמריקאי. לנוכח חוסר ההסכמה בארץ ובארה"ב, גורמים מדיניים בישראל מעריכים כי יישום התוכנית עשוי להתעכב ולא לחול ב־1 ביולי השנה.

חילוקי הדעות בתוך הקואליציה נותרו על כנם: בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לקדם את החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן ורואה בהם את הצעד החשוב והנחוץ ביותר בכל תוכנית טראמפ, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ לא מעוניין לתמוך רק בחלק מסעיפי התוכנית ודורש להגיע להסכמות. חברו של גנץ בכחול לבן, שר החוץ גבי אשכנזי, כלל לא תומך בהחלת הריבונות כצעד הראשון והמיידי של יישום התוכנית, והוא דורש להצהיר כי ישראל תומכת בתוכנית השלום של טראמפ בשלמותה, כולל ההכרה בהקמת מדינה פלסטינית. 

חילוקי דעות בנושא קיימים גם בצוות האמריקאי שעבד על התוכנית בחודשים האחרונים. יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, מחזיק בעמדה שעל הממשל לתמוך אך ורק במתווה ליישום התוכנית שמוסכם על כל גורמי הקואליציה בישראל. רק כך, לדעתו של קושנר, ארה"ב תוכל לקדם עסקה שמביאה תוצאה לשני הצדדים ולא תיראה כמו תוכנית פרו־ישראלית באופן מובהק, כך שהעולם הערבי לא יקבל אותה. 

ג'ארד קושנר, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
ג'ארד קושנר, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

שגריר ארה"ב בישראל דוד פרידמן, שמחזיק בעמדות הקרובות יותר לאלו של נתניהו, העביר לבכירים בישראל את המסר העיקרי של קושנר ואף ניסה לתווך בוויכוח בין ראשי הליכוד וכחול לבן. לאחר שלא הצליח להביא את הצדדים לעמק השווה, הודיע השגריר פרידמן בשבוע שעבר כי הוא מפסיק לתווך בין נתניהו, גנץ ואשכנזי. השבוע ימריא פרידמן לארה"ב, כדי להשתתף בדיון המכריע על יישומה של התוכנית, שעתיד להתקיים בבית הלבן בימים הקרובים, בהשתתפות כל בכירי הממשל שעסקו בעסקת המאה. 

ובינתיים, בארץ נמשכים קמפיינים של ארגונים וגופים חוץ־פרלמנטריים שונים, התומכים בהחלת הריבונות על שטחי יו"ש או מתנגדים לה. אתמול השיקה תנועת רגבים  קמפיין גדול הקורא לראש הממשלה נתניהו "לבחור איך הוא רוצה שההיסטוריה תזכור אותו". בקמפיין, שעלה אתמול על גבי אוטובוסים ושלטי חוצות, מוצגים דמויות ואירועים שונים שנחקקו בציבוריות הישראלית, תוך פנייה לראש הממשלה נתניהו: "ההיסטוריה תשפוט איך אתה תיזכר בזיכרון ההיסטורי שלנו. כמי שהביא לריבונות ישראלית על יהודה, שומרון ובקעת הירדן או כמי שהכשיר הקמת מדינת טרור פלסטינית בלב הארץ".

בנוסף, התכנסו אתמול בבוקר ראשי מועצת יש"ע למשמרת תמיכה ב"מאהל הריבונות" מול ישיבת הממשלה שהתנהלה באותן שעות וקראו לנתניהו שלא להיכנע לשמאל בימים קריטים אלה לעתיד יו"ש ובקעת הירדן. ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי אמר כי "כולנו בעד ריבונות, אך בלי הקפאה ובלי מדינה פלסטינית". 

לאחר אישור "החוק הנורבגי" יושבעו היום בכנסת שבעה ח"כים חדשים, ארבע מתוכם נשים. לשורות "כחול לבן" יצטרפו עו"ד מיכל וונש קוטלר, עו"ד עינב קאבלה, תהילה פרידמן והילה שי וזאן. עם כניסתן יגדל הכוח הנשי בכנסת וימנה 33 חברות, מתוכן תשע אצל בסיעת כחול לבן. לשורות יש עתיד־תל"ם יצטרף הח"כ לשעבר יוראי להב הרצנו. בש"ס יכנס אוריאל בוסו במקום השר אריה דרעי ואילו ביהדות התורה יכנס יצחק פינדרוס במקומו של סגן השר מאיר פרוש.