ברקע העלייה התלולה בתחלואה בקורונה והאפשרות לסגר שני, פרופסור ירון זליכה שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן בתוכניתה ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה נתניהו ותוכנית המענקים אותה הציג אמש. לדבריו, "מר נתניהו האזין היטב לביקורת הציבורית אבל יש לו שמיעה סלקטיבית. אם אתה מחלק כסף למשפחות שבכלל לא נפגעו - לא יישאר לך כסף לשלם לעשרות אלפי עצמאיים ולעסקים קטנים שחייבים את המשאבים האלו. כדי להגביר צריכה צריך להגדיל את ההכנסות באופן קבוע ולא לחלק צ'קים חד פעמיים מקופה שאין לך. זה רק מעמיק את הבור ומחריף את הבעיה".

דעתך על התוכנית הכלכלית?
"דעתי היא שמר נתניהו האזין היטב לביקורת אבל יש לו שמיעה סלקטיבית ויישום שגוי של התובנות שהוא הגיע אליהן. אני הראשון שדיבר על כך שצריך לפזר כסף ממסוקים, אבל לא על הסקטור הציבורי שלא יצאו לחל"ת, ולא על אנשים כמוני שלא נפגעו בשקל. אלא צריך לקחת את הכספים ולפזר אותם ממסוקים על מאות אלפי העצמאיים ועשרות אלפי העסקים הקטנים שעומדים לקרוס. אם אתה מחלק כסף למשפחות שבכלל לא נפגעו - לא יישאר לך כסף לשלם לעשרות אלפי עצמאיים ולעסקים קטנים שחייבים את המשאבים האלה".

יגידו לך שעושים את זה כדי להקל על הסבך הבירוקרטי ולתת מענה מיידי.
"מענה מיידי למי שלא צריך. אנחנו צריכים מענה מיידי למי שצריך, לא אלפיים אלא עשרות אלפי שקלים. הבעיה היא שחוסר הביצוע של ממשלת ישראל בראשות נתניהו גורמת לכך שמאות אלפי עצמאים ועשרות אלפי עסקים עומדים למות כלכלית, זה לא מצחיק. הם עומדים בפני יום כיפור כלכלי, זה קטסטרופה. מחלקים אלפיים שקל וגם אותם מחלקים לאנשים הלא נכונים. למה העסקים אמורים לצפות כשגומרים את כל הכסף הציבורי שיש על היעד הלא נכון, יתר על כן – איפה מנוע הצמיחה? חילקו אלפיים שקלים, שמחון אמר שזה יניע את גלגלי המשק, קדחת בצלחת. מענקים חד פעמיים לא משנים את הצריכה הפרטית, הדוקטורט שלי הוא בצריכה פרטית. כדי לשנות צריכה פרטית אתה צריך להשפיע על הציפיות להורדת מיסים, אתה צריך להגדיל את ההכנסות באופן קבוע ולא לחלק צ'קים חד פעמיים מקופה שאין לך. זה לא מניע שום דבר, זה רק מעמיק את הבור ומחריף את הבעיה".

אשאל ברשותך, מצד אחד אנחנו בתוך משבר כלכלי אדיר ומצד שני יש דברים שלא מתיישבים כמו העלייה בעסקאות הנדל"ן.
"זה שיש משבר כלכלי קטסטרופלי לא אומר שהוא נוגע לכל עם ישראל, הוא נוגע ל10% מעם ישראל ועלול להתגלגל לכל עם ישראל. עדיין יש מיליון או שני מיליון איש שחיים מאוד טוב ובהם המשבר לא יגע, אלא בשוליים. יתר על כן, היה ביקוש כבוש כתוצאה מתוכניות מחיר למשתכן וצעדים אחרים, שמשתחרר עכשיו. הדיור זה לא הבעיה המרכזית שלנו, הבעיה המרכזית זה שהמשק נכנס לשפל, לא למיתון – שפל. שפל ממנו יהיה מאוד מאוד קשה לצאת אם לא עושים צעדים מיידיים להחזרת מנועי צמיחה. לא צ'קים למקום הלא נכון, אלא, מצד אחד, סיוע הרבה יותר משמעותי לגורם הכי חשוב בכלכלה הישראלית, שזה העצמאיים והעסקים הקטנים; מהצד השני מנועי צמיחה אדירים. למשל, אם היינו מבטלים היום את חוק עידוד השקעות הון, היינו מאפשרים פיחות ריאלי שיעזור ליצואנים שנחנקים, ומהצד השני הכסף הזה יכול לממן לנו הפחתת מע"מ קבועה, פרמננטית. בעל מסעדה שהורדת לו מע"מ ב-2%, תוספת של 2% לרווחיות העתידית שלו היא דרמה, היא משמעותית, עם כיוון ברור לכלכלה הישראלית".

ביקרו את נתניהו על זה שבניגוד למדינות אחרות באירופה ולארה"ב כאן לא משחררים כסף. אנשים יצאו לרחוב, מבחינתו הם אומרים 'אנחנו צריכים' אז הנה 'אני משחרר כסף' וגם כאן יש תלונות. ברור שזה הולך למי שלא צריך, אבל יש דרך אחרת לנצח?
"שאלה מצוינת, אתה יכול להחליט דרך רשות המיסים, לתת 10,000-7,000 שקלים לכל עצמאי ולכל עסק קטן, כל חודש ב-6 חודשים הקרובים, לא לחכות ולחפש אם מגיע או לא מגיע לו. נכון שעדיין יהיו עסקים שלא מגיע להם ויקבלו אבל בצורה יותר מינורית. רוב הכסף יגיע למקום הנכון, פה בצעד שהוא עשה רוב הכסף יגיע למקום הלא נכון. קודם, בביקורת הקודמת שגם אני מתחתי עליו שהוא לא משלם מספיק, עכשיו הוא משלם יותר מדי למי שלא צריך, אבל מי שכן צריך זה עדיין לא מספיק. כיוון ש-2,000 שקל לעצמאי שהפסיד עשרות אלפי שקלים זה לעג לרש. כשהוא רואה עשרות אלפי השקלים שהולכים למיליון עובדים בסקטור הציבורי, שליבי איתם אבל הם לא נפגעו. עם כל הכבוד, למה אני צריך לקבל כסף?"

אנחנו נתרום כולם, יש משהו עקום מהיסוד.
"אם הגענו למצב בו האזרחים צריכים לתרום כדי לרומם את העסקים זה אומר שאנחנו מונהגים על ידי סוס עיוור שלא יודע לאן ללכת. 'סוס עיוור צועד לאט' - מה שאנחנו רואים זה סוס עיוור שצועד לאט והוא מאיים למוטט את כל המשק בעיוורון שלו".