"המשטרה צריכה להפעיל כוח בהפגנות - אין ברירה": ניצב בדימוס אריה עמית עלה הבוקר (ראשון) לשידור בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס למחאה שנערכה אתמול נגד הממשלה, במוקדים שונים ברחבי הארץ. לשיחה הצטרף אורי זכי, מפגין שהשתתף בהפגנות אתמול, והסביר את מה שעומד לטענתו ולטענת מוחים נוספים, מאחורי העימותים האלימים. "העם באמת מיואש, מפוחד ומבולבל, בגלל המנהיגות האיומה הזו, ולכן הוא יוצא להפגין. הבעיה היא שלהפגנות מסוג זה מצטרפים אנשים שאני מכנה 'המדליקים'", הסביר מנגד עמית את עמדת המשטרה. 

מה אתה חושב על ההפגנות?
אריה: "אני מיואש. אבל אני חייב להגיד לכם שאת ראש הממשלה אני פשוט מעריץ. הוא גאון, הוא פשוט גאון בנושא הספציפי של הישרדות. אם הוא היה הולך לתוכנית הזאת בערוץ 13, הוא היה לוקח מיליון בלי להתאמץ".

בשביל מיליון שקל? הוא היה מנצח.
אריה: "העם באמת מיואש ומפוחד ומבולבל, בגלל המנהיגות האיומה הזאת ולכן הוא יוצא להפגנות. זה באמת זכות העם להפגין והכול בסדר, הבעיה היא, וזה לא דבר חדש זה דבר שאני מכיר שנים על גבי שנים, שלהפגנות מהסוג הזה, הגדולות, תמיד מצטרפים מה שאני קורא לו 'המדליקים'. כאלה שבאים, לא מעניין אותם נושא ההפגנה".

אורי: "לא הייתה אף אלימות. כשהיס"מ נכנס והחליט שהוא מפזר את ההפגנה, אני אזרח אדם שומר חוק, והתפניתי. שום אלימות לא הייתה שם".

אריה: "'המדליקים' האלה הם כאלה שבלי שום קשר למה שקורה, באים כי הם רוצים להתעמת עם המשטרה. תפקיד המשטרה שנמצאת תמיד במקום בו הממשלה נכשלה, ולכן תמיד היא הופכת למטרה חוטפת מכולם את האשמה. 

תפקידם של השוטרים זה לא להכיל, אלא לשמור על החוק והסדר. כאשר צריך להשתמש בכוח כדי להחזיר את הסדר והחוק על כנם, צריך להשתמש בכוח - גם אם זה לא נראה טוב. יש מערכת שלמה של חוקים לא כתובים של התנהלות שהתפחתו עם הזמן, מהרגע בו הפסיקו את הנוהל, המאוד נכון לדעתי, של 'אתה רוצה להפגין? זה בסדר גמור. תבוא למשטרה, יש רישיון, אתה תמלא אחר תנאים הגיוניים שהמשטרה נותנת לך ואז הכול בסדר ואפשר לשלוט בעניין. 

אם המפקד רך - יש בלגאן. אם המפקד קשוח - הוא חותך את זה יותר מוקדם. מה שקורה עכשיו בגלל הלחץ של התקשורת, של האנשים בכלל, המשטרה מנסה ללכת לקראת המפגינים עוד ועוד. ככה, ההפגנות מתחילות סביר ונגמרות כצפוי, בבלגאן גדול ומעצרים. אין להאשים את המשטרה בזה שהיא מפעילה כוח. אין לה ברירה, כדי לגרום למצב בו לא ישברו חלונות, לא יחסמו לאורך זמן צירים, כדי שלא יזרקו על שוטרים אבוקות וגז מדמיע וכולי, צריך להשתמש בכוח וזה מה שהם עושים".

אתמול היו גם אירועים של שבירת זכוכיות, גז מדמיע על קצין משטרה, זריקת אבוקות, חסימת כבישים, הפילו מכשיר משטרתי. כלומר, הייתה אלימות.
אורי: "הייתה אלימות מצד המשטרה. אריה לא היה שם. כקצין בכיר בדימוס כנראה אין לו ברירה אלא להגן. הוא רגיל לזה, להגן על כל מה שהמשטרה אומרת".

אריה: "הייתה שם אלימות ותקפו שוטרים".

אורי: "לא היית שם, אני מאוד מעריך אותך".

אריה: "אז מה אם לא הייתי שם? יש לי ניסיון בהפגנות כאלה".

אורי: "אתה יכול לדבר רק על איפה שהיית נוכח. כפי שאמרתי, חברת מועצת העיר בת-ים, אם לשניים, לא מישהי אלימה, ראיתי איך בשלב מסוים חמישה גברים חסונים גררו אותה מרחבת הבימה באלימות".

ההפגנה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

מסבירים שהיו הרבה מקרים.
אורי: "ראיתי אלימות של שוטרים כלפי אישה, שהיא חברת מועצת עיר, אישה שומרת חוק. אז הייתה אלימות מצד המשטרה ונושא האלימות הוא לא הרלוונטי פה. אלימות של הממשלה נגד האזרחים כרגע זה מה שקורה".צריך לשנות את הטון. לא יהיה מצב בחיים בשום מדינה שאלפים יוצאים, רבים רעבים, שלא יהיו תופעות שוליים של קומץ אלים".

אריה: "אני רוצה לסכם עד כאן, כדי שהדברים יהיו ברורים. העם מאוד מיואש, המנהיגות של העם הזה היא מחורבנת. אבל צריך להגיד - תניחו למשטרה היא עושה את תפקידה, תפסיקו להשתמש בטיעון של אלימות שוטרים, זה שימוש בכוח מחסור ברירה, נקודה".

אתם חושבים שמחיר הדמוקרטיה גובר על אפשרות של הדבקה המונית בהפגנות לא נשלטות?
אריה: "הדבקה המונית קיימת ממילא, לא קשור להפגנות. הדמוקרטיה גוברת על הסיפור הזה של 2 מטר".

אז כולנו נידבק ונמות?
אריה: "אני אמות כי אני זקן. ההנהגה הזאת ממילא גורמת לכולנו להידבק בקורונה, וגם בקורונה כלכלית, שהיא פי אלף יותר גרועה".

צריך לזכור שמדובר בנגיף אכזרי.
אורי: "נכון, הנגיף אכזרי, אבל למה עושים דברים שלא קשורים לנגיף, כמו לסגור חופי ים ומסעדות שיש להן מקום ישיבה בחוץ? למה מנסים למנוע הפגנות? אולי כל ההגבלות בסוף השבוע נועדו כדי למנוע את ההפגנות? אין לזה שום קשר לקורונה".