ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל על המתיחות בגבול הצפון, ועל ציון 14 שנים למלחמת לבנון השנייה: "אני שמח שאתה מציין את העובדה שעברו 14 שנים מאז המלחמה. אני חושב שזה קצת מוגזם לקרוא לה מלחמה, אבל המאמץ הצבאי שהיה לפני 14 שנה בלבנון ואשר השתיק את החיזבאללה במשך 14 שנים". הוא הדגיש ב-103FM כי "בצפון המדינה שקט, בטוח, הצפון מלבלב, אין אירועי ירי, אין חטיפות, אין איומים, שקט. זה רק תוצאה של המלחמה ההיא".

"לפי דעתי המתיחות של עכשיו היא מתיחות מן הסוג המזדמן מדי פעם, יותר מתיחות מילולית, מאשר מתיחות צבאית אמיתית", אמר אולמרט. משעל הגיב: "כשנסראללה מאיים הוא גם מבצע". ראש הממשלה לשעבר השיב לו - "תזכיר לי מתי הוא ב-14 השנים האחרונות ביצע? הוא איים הרבה פעמים, וקרו ב-14 שנים האחרונות דברים הרבה יותר קשים לחיזבאללה מאשר העובדה שאנחנו מתקיפים בדמשק". לדבריו, ישראל תקפה עשרות פעמים בדמשק ב-14 השנים האחרונות. "אני לא מתמצא בכל הדברים הקשים שקראו לחיזבאללה, אני הרבה שנים לא בממשלה", ציין, "אבל אני זוכר שבזמנו הרמטכ"ל של החיזבאללה, מורנייה, חוסל בתוך מרכזה של דמשק".

בתקופת היותך ראש ממשלה.
"אני לא יודע מי עשה את זה ולמה עשה את זה, אבל אני יודע שהחיזבאלה ונסראללה אז אמרו שישראל עשתה את זה ונשלם מחיר. אז בואו לא נגזים, אני מיצע לא להתייחס בשום מקרה בקלות דעת ובקלות ראש לאיומים של פונדמנטליסט, טרוריסט קיצוני, מהסוג של נסראללה כשהוא מאיים".

כלומר, אתה לא צופה שהוא יגיב ממשית?
"אני חושב שלא יקרה שום דבר שיכול להדליק אש שיכולה לדרדר את הצפון לסוג של עימות, שהאחרון שרוצה בו זה נסראללה. לבנון שקועה בבעיות קשות מאוד וחיזבאללה נמצא בדילמות מאוד מורכבות בתוך לבנון, ולא במצב שהיה בעבר. איראן כרגע לא בנויה לעימות צבאי מקיף, שהיא פשוט עם החיזבאללה יכולה לגרור אותה אליו".

אם הזכרת את איראן, זה נכון לפגוע במתקני הגרעין שלהם? על פי פרסומים זרים
"השאלה היא מי הפוגע. אני יכול לומר כמי שעמד בראשות ממשלה שטיפלה בנושא האיראני בצורה אינטנסיבית ולא פעם אכזרית, שפגיעה בכל פעולה של איראן שיכולה לקדם את היכולת שלה בתחום הגרעיני, היא פעולה מבורכת, וחשוב שהיא תיעשה. הזחיחות שמפגינים לעיתים, ההתרברבות, היח"צנות שעושים לפעולות כאלה, בין אם נעשו ע"י גורם אחד או אחר, ולפי דעתי האירועים שאירעו לאחרונה בוצעו לאו דווקא על ידי אלו שמתרברבים ומנסים ליצור את הרושם שהם אחראים לזה, אבל זה סיפור אחר, אני לא רוצה להיכנס לזה".

הוא עקץ את בכירי המערכת הפוליטית כיום, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר "לגבי כל פעילות שעושים בתחום הביטחוני והצבאי, אם זה בסוריה, לבנון, ובמקומות רחוקים יותר – לעשות? כן. לדבר? לא". לדבריו, הצרה של הממשלה הזאת שהיא בעיקר מדברת. "זאת ממשלה של פטפוט חולני, של זחיחות דעת בלתי פוסקת, של התרברבות שאין לה ברוב המקרים בסיס", הסביר אולמרט, "אני עוד מחכה כל הזמן לטלפונים שבאים מחו"ל כדי לשאול את רה"מ שלנו איך הוא מצליח להתגבר על הקורונה, כפי שהוא טען".

בהמשך הראיון התייחס אולמרט להפגנות הסוערות מול בית ראש הממשלה, בהן זו שהתרחשה אתמול בלילה, ולפרסומים לפיהם השר אוחנה קרא למשטרה לא לאפשר את ההפגנות במקום. "אוחנה הוא לא השר לביטחון פנים, הוא השר לביטחון משפחת נתניהו. זה שני דברים שאין שום קשר ביניהם", הסביר, "ביטחון הפנים של מדינת ישראל מופקד היום פורמלית בידיו של חלק מהכנופייה של משפחת נתניהו, שתפקידה לא לדאוג למדינה, לא להגן על המדינה, לא להילחם בקורונה, לא להילחם בפשיעה, לא להילחם ברציחות יום-יומיות". לדבריו, תפקידו של אוחנה, ובשביל זה הוא שם, בגלל זה היה שר המשפטים - להגן על משפחת נתניהו.

אמיר אוחנה בכניסה לבית המשפט (צילום: מרק ישראל סלם)
אמיר אוחנה בכניסה לבית המשפט (צילום: מרק ישראל סלם)

"אני זוכר את הימים האלה, הייתי חבר כנסת כאשר התנהלו בזמן מלחמת לבנון הראשונה הפגנות מול ביתו של בגין. לא היה אז מבצר, היה אותו בלפור בלי הגדרות, בלי ה'בטונדות' ואלפי השוטרים שמנסים להשתמש לפעמים באמצעים שאני חושב שהמשטרה צריכה להימנע מהם, נאמר את זה בזהירות", שיתף אולמרט, "הם קרעו את נשמתו של בגין, קראו לו 'רוצח'". הוא הוסיף: "הפגינו מולו יום יום, היו שלטים עם מספרי ההרוגים בלבנון ואמרו – 'ידיך', של מנחם בגין. האם עלה בדעתו של מנחם בגין להתקשר יום אחד למישהו מגורמי האכיפה או המשטרה ולהגיד – 'תסלק אותם'? 'תרחיק אותם'? 'אני לא ורצה לראות אותם'?".

אולמרט אמרו עוד: "אני יכול להעיד על עצמי, גם בתקופת כהונתי כרה"מ לאחר מלחמת לבנון השנייה, שהביאה שקט של 14 שנים בצפון הארץ, בלי התרברבות, ובלי שחצנות, בנימין נתניהו באמצעות מימון של תורמים עשירים מחו"ל ניסה לקנות אנשים כדי לארגן הפגנות מול בית רה"מ. ההפגנות הללו בסופו של דבר נמוגו ולא הצליחו משום שלא היה להן בסיס אמיתי שהצדיק אותן. אבל אני זוכר את ההפגנות האלה".

אבל מה אתה אומר על ההפגנות היום?
"ההפגנות האלה הן ביטוי אמיתי, אותנטי, ספונטני, של אנשים שמדיניותו של ראש ממשלת ישראל, הפחדנות שלו, הרברבנות שלו, הזחיחות שלו, עם הופעות התיאטרון של נתניהו ערב ערב במשך חודשים, והריסוק הכלכלי של מדינת ישראל גרמו לכך שהאנשים הללו, אנשים צעירים שרוצים לעבוד הגיעו עד פת לחם. הם נותנים את התגובה הספונטנית, הבריאה, של אנשים צעירים שרוצים לתת ביטוי לכעס, לאכזבה, ולהיעדר אופק שיש להם. הם לא יודעים מה יהיה מחר, הם לא מאמינים. הם איבדו את האמון בשלטון. העובדה ששר לבט"פ נכנס לעימות עם מפכ"ל המשטרה, לא רק שהוא מאשים אותה שהיא לא עושה את מה שהיא צריכה אלא שהוא מאשים אותה שהיא נוקטת אפליה ומתנהלת בצורה תקיפה נגד החרדים ולא נגד המפגינים בבלפור".

אתה חושב שהמשבר הפוליטי הנוכחי בין כחול לבן והליכוד יוביל להקדמת הבחירות?
"זה יוביל להקדמת הבחירות אם התחזית לבחירות היא בעוד 3 שנים, כפי שהיה ההסכם. הרי יש אדם אחד במדינה שהאמין שנתניהו פתאום בפעם הראשונה בחייו יקיים הסכם שהוא חתם עליו? הרי זה הבל, אין שום סיכוי. לכן, אם אתה שואל אם הבחירות תתקיימנה בעוד 3 שנים, לפי דעתי הסיכוי לכך קטן ביותר. אני מעריך שהמשברים הללו ימשכו, כך שהשאלה אם משברים עכשיו או בעוד שבועיים או בעוד חודשיים - זה לא משנה הרבה. יש משבר אמון משום שהממשלה הזאת קמה על בסיס של חוסר אמון".

אבל כחול לבן משתפרת לפי הסקרים האחרונים.
"אני ראיתי שבסקרים הם עולים קצת, דעתי הייתה, לא הסתרתי אותה. אני התאכזבתי אכזבה עמוקה מהחלטה של בני גנץ וגבי אשכנזי ללכת להסדר הזה, שהוא הסדר עקום, בלתי מוסרי בעליל ושהיה כרוך בשינוי קו שלהם. אבל בניגוד לנתניהו, אני חושב שבני גנץ וגבי ואנשים אחרים שם הם אנשים שבאים ממקום טוב מבחינת הרצון שלהם. הם אנשים הגונים, אני מכיר אותם, הם לא עשו את זה כדי להרוויח איזו שהיא פוזיציה או כדי להשתמש במדינה ולרוקן אותה ממשאביה על מנת לעזור לעצמם".