ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (ראשון) בישיבת הממשלה כי בכוונתו לאפשר לצה"ל למלא תפקיד משמעותי יותר בתהליך החקירות האפידימיולוגיות לצורך קטיעה אפקטיבית של שרשראות ההדבקה בקורונה. לדבריו, פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, יציג במהלך השבוע תוכנית חדשה לקטיעת שרשראות ההדבקה, במסגרתה עתיד צה"ל למלא תפקיד מרכזי.

"הגל השני של הקורונה מכה בכל העולם, גם בישראל, ואנחנו ממשיכים לפעול במלוא המרץ לבלום את ההתפשטות של המגפה", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "בסוף השבוע מינינו את פרופסור רוני גמזו להיות הפרויקטור הלאומי של הקורונה, ובמהלך השבוע הוא יגיש תוכנית פעולה כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה, ולצה"ל יהיה תפקיד משמעותי במשימה החשובה הזו".

עוד אמר נתניהו: "ביקשתי מפרופ' גמזו להגיש גם תוכנית לאומית ארוכת טווח לחיים בשגרת הקורונה, והוא יגיש אותה לממשלה וכמובן אחר כך לציבור. אבל אני רוצה להדגיש - אין פתרונות קסם. בלי אחריות אישית של כל אחד מכם, אזרחי ישראל, אין אפשרות לבלום את המגפה. אני חייב להגיד שאני רואה שיפור בהתנהגות, אבל עדיין צריך עוד. את המגפה מנצחים על ידי חבישת מסכות, שמירת מרחק אישי, היגיינה ומניעת התקהלויות".

כבר בשבוע שעבר ציין ראש הממשלה כי צה"ל עתיד להשתלב במערך החקירות האפידמיולוגיות. במסיבת העיתונאים שנערכה ביום חמישי לכבוד מינויו של פרופ' גמזו לפרויקטור הקורונה, סיפר נתניהו כי תפקידו של גמזו יהיה לנהל את מערך בדיקות הקורונה, הבידודים והחקירות האפידמיולוגיות, וציין כי "לצה"ל יהיה תפקיד מרכזי בתוכנית העבודה המשולבת הזו, בעיקר בביצוע החיקורים והבידודים". 

הודעתו של נתניהו מגיעה ברקע קריאות רבות שנשמעו בשבועות האחרונים להעביר את הטיפול במשבר הקורונה לידי צה"ל ומערכת הביטחון. כך למשל כתב ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל) עמוס ידלין: "אנו נלחמים בשלוש חזיתות: בריאותית, כלכלית וחברתית. יש ארגון אחד במדינת ישראל, שיודע לתכנן, לתכלל וליישם באירוע כל כך מורכב. תנו לצה"ל לנצח. הטילו לאלתר על מערכת הביטחון את האחריות לניהול המערכה תחת ממשלת ישראל, בתיאום מלא עם יתר המשרדים".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הצטרף לקריאות ודרש בקבינט הקורונה: "כל עניין האופרציה חייב לעבור לפיקוד העורף ולמשרד הביטחון. אנחנו חייבים להסכים על ניהול יעיל יותר של האופרציה וקבלת ההחלטות. הרגולציה מלמעלה עד למטה צריכה להיות במשרד הבריאות, והביצוע צריך להיות במשרד הביטחון ופיקוד העורף, שיש לו את כלי הביצוע הטובים ביותר - ממלוניות ועד קשר ישיר עם כל הרשויות".

גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן קרא בתחילת החודש להעביר את הטיפול במגיפה לפיקוד העורף. "כל הטיפול והמידע בהתפשטות המחלה חייבים לעבור לפיקוד העורף. זה הגוף היחיד שצריך לתאם, לרכז ולתכלל את המאבק הלאומי במגפה. היעילות של זה מוכחת וראינו את זה בישובים החרדים והערבים", כתב ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו. "ההתעקשות של ראש הממשלה להשאיר את השליטה בידיו ולהיות הדובר הראשי והמתדרך הראשי, כשהפיקוד בידי המל"ל, נובעת אך ורק משיקולים פוליטיים ואלקטורליים. אני קורא לבני גנץ לקחת את המושכות לידיים, להוכיח מנהיגות ולעמוד על כך שכל הסמכויות בטיפול בקורונה יעברו לפיקוד העורף ויפה שעה אחת קודם".

מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר: "הגענו למצב אבסורד בו צבא, שתחום עיסוקו הכנה וניהול עימותים מזויינים ומלחמות, הופך לגוף הממונה על תחום ההתמודדות עם מחלת הקורונה. הגענו למצב זה משתי סיבות. האחת כשל מבני ארוך שנים של ייבוש מערכת הבריאות ממשאבים, כך שגם אנשי ונשות מקצוע מעולים נותרים ללא כלים ויכולת ביצוע ברמות הנדרשות בעת משבר. הסיבה השנייה, שמדיניות כלכלית מקובעת ועיוורת לצרכים של האוכלוסייה, הביאה לפתיחה מהירה של הסגר, לבזבוז ההישגים של הסגר, ולמצב חרום עם 2000 נדבקים חדשים ליום ומאות חולים קשים, כך שאכן נדרש סיוע של מערכת שיכולה לגייס כוח אדם במהירות ושכמו שכולנו יודעים תקציביה היו ונותרו נדיבים במקביל להזנחה איומה של צרכים אזרחיים".