נתניהו נטש את הדיון במפתיע: תקרית דרמטית בקבינט הקורונה שהתכנס היום (חמישי) בירושלים, במהלכה ראש הממשלה בנימין נתניהו נטש בפתאומיות את הדיון תוך שהוא מודיע כי עליו לטפל ב"צורך לאומי" לחברי הקבינט, והסביר כי "יבינו זאת מאוחר יותר". לאחר עזיבתו של נתניהו את הדיון, תפקיד מנהל הדיון עבר לשר הבריאות יולי אדלשטיין. ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ לא נכח בדיון, בשל העובדה שהוא מתאושש מהניתוח שעבר אמש בגבו.

אחת ממטרות התכנסות קבינט הקורונה היום הייתה לאשר את תוכנית פתיחת השמיים. קבינט הקורונה אישר במהלך הדיון כי אלו המדינות שניתן לטוס ולחזור מהן ללא צורך בבידוד: יוון, קרואטיה ובולגריה. בנוסף אישר הקבינט, כי החל מיום ‪16.8.2020‬ כניסת ישראלים מ"מדינות ירוקות" לישראל תהיה ללא חובת בידוד וללא בדיקה מקדימה. עוד סוכם כי רשימת המדינות המקבלות תיירים ישראלים תתעדכן אחת לשבועיים.

קבינט הקורונה הודיע כי הטסים ליוון יחויבו בבדיקת קורונה בארץ לפני הטיסה. עם הנחיתה יידרשו לעבור בדיקה נוספת ולהמתין במלון לקבלת התשובה, עד 48 שעות לכל היותר. הטסים לבולגריה יתבקשו לבצע בדיקת קורונה בארץ, כ-72 שעות לפני הטיסה. הם לא ידרשו לבצע בדיקה נוספת ולשהות בבידוד עם כניסתם לבולגריה. הטסים לקרואטיה יתבקשו לבצע בדיקה בארץ כ-48 שעות לפני הטיסה ובנחיתתם לא יעברו בדיקה ולא יידרשו בבידוד.

שר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: טל שחר)
שר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: טל שחר)

הערב ביקרה שרת התחבורה, מירי רגב, בנתב"ג. רגב אמרה: "אנחנו פותחים את השמיים לאט. התעופה הוא הענף הראשון שנפגע, ההחלטה על פתיחתו המחודשת לא הייתה קלה - היו שרים שהתנגדו. השבועיים הראשונים יהיו פיילוט". מנכ"ל נתב"ג, שמואל זכאי אמר בסיור: "אנחנו חוזרים, אמנם באיטיות אבל העיקר שחוזרים". יו"ר רשות שדות התעופה, יעקב גנות, אמר: "עבורנו זה יום חג ויום בשורה". 

מירי רגב בנתב''ג (צילום: משה כהן)
מירי רגב בנתב''ג (צילום: משה כהן)

מירי רגב בנתב''ג (צילום: משה כהן)
מירי רגב בנתב''ג (צילום: משה כהן)

שר הפנים יעקב ליצמן התרעם במהלך הדיון על ההגבלות הנוספות שהטיל הקבינט בהתכנסותו הקודמת על מרחבי התפילה וכמות המתפללים בבתי הכנסת. מקורות מסרו ל"מעריב" כי ליצמן פנה לנתניהו ואמר שהחלטות אלו הן דבר "מבייש", לדבריו. 

עוד הנחה הקבינט את פרויקטור הקורונה הלאומי, פרופ' רוני גמזו, להכין תוכנית מגירה לסגר כללי, זאת מתוך ההערכות כי קצב התחלואה בנגיף לא ירד בשבועות הקרובים, ומתוך הצורך הדחוף להוריד את כמות הנדבקים ביום.

פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך רשת 13)
פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך רשת 13)

בפני קבינט הקורונה הוצגו שלוש אפשרויות: משק פתוח תוך התמודדות עם התחלואה, פתיחת המשק למחצה בלבד וכן האפשרות של סגר מלא. פרופ' גמזו מתנגד באופן עקרוני לאפשרות של סגר ותומך באפשרות הראשונה. שר הכלכלה עמיר פרץ אמר: "מינינו פרויקטור חיצוני כדי לקבל את אמון הציבור, איך אפשר לעשות סגר עכשיו? אני בעד משק פתוח תוך התנהלות מול תחלואה".

בדיון משתתפים כמו כן גם ראש המל"ל מאיר בן שבת, ראש המוסד יוסי כהן, נציגי משרדי הבריאות והביטחון וכן נציגים מצה"ל ופיקוד העורף. במהלך הדיון התמקוד בתמונת המצב בנוגע להיקף התחלואה, הבהרת לוחות הזמנים ליעדים להקטנת היקף ההידבקות, מצב הטיפול הנוכחי בערים ה"אדומות" וה"כתומות" על פי תכנית הרמזור של פרופ' גמזו לטיפול במוקדי הדבקה עיקריים וקביעת הנחיות סדורות ואחידות לפעילות במרחבים סגורים ופתוחים.