זעם על דחיית הסיפוח: לאחר ההודעה הדרמטית על הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות היום (חמישי), נחשף כי ההסכם הותנה בדחיית כוונתה של ישראל לספח חלקים מיהודה ושומרון, בהתאם להצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני מערכת הבחירות השנייה, כי בכוונתו להחיל מהלך כזה בתיווך אמריקאי.

בתגובה לדברים אלו, זעם רב התגלע בקרב פוליטיקאים רבים ממחנה הימין ובקרב חלק ראשי הרשויות בשטחי יהודה ושומרון, שציפו להחלת החוק הישראלי עליהן. ח"כ נפתלי בנט אמנם בירך, אבל מיהר לעקוץ את ראש הממשלה: "אני מברך על ההסכם שיתן חותמת רשמית ליחסים הטובים הקיימים עם איחוד האמירויות, ומודה לנשיא טראמפ על פעולתו העקבית למען מדינת ישראל. אני מברך הערב את השיח׳ מחמד בן זאיד על המנהיגות. לישראל יש הרבה לתרום לאזור וטוב שהיחסים בין המדינות כבר אינם בני ערובה של הסרבנות הפלסטינית".

"עם זאת, מצער שנתניהו החמיץ הזדמנות של פעם במאה שנה להחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן, מעלה אדומים, בית אל ושאר ההתיישבות הישראלית", תקף בנט, והוסיף: "טרגי שנתניהו לא אחז את הרגע, ולא אזר את האומץ להחיל ריבונות אפילו על סנטימטר של ארץ ישראל, אך הריבונות על שטחי מולדתנו עוד בוא תבוא, ממקום אחר".

ראש מועצת בית-אל, שי אלון, אמר: "עשו על המתנחלים סיבוב. העתיד שלנו נמצא ביהודה ושומרון ובהחלטות אמיצות שיקבלו מנהיגינו. לא בהסכמים שהיום נחתמים ומחר לא שווים את הנייר עליו נכתבו. מכרו אותנו".

חיילים ביהודה ושומרון (ארכיון) (צילום: דובר צה''ל)
חיילים ביהודה ושומרון (ארכיון) (צילום: דובר צה''ל)

ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן אמר: "זהו דבר חמור מאוד. זכותנו הנצחית על יהודה ושומרון וזכויות האזרח של הישראלים החיים ביו"ש, אינם נושא למו"מ עם השכנים הקרובים והרחוקים".

"אנחנו מברכים על כל הסכם שמנרמל את המזרח התיכון ובלבד שלא יושג על ידי ויתורים על אדמת מולדת", הוסיף נאמן. "הציפייה שלנו שכפי ראש הממשלה יודע להיות לוליין פוליטי בזירה הפנימית, יידע גם בזירה הבין לאומית להביא את הריבונות אשר הבטיח לעם ישראל אין ספור פעמים". 

היישוב היהודי בחברון (צילום: Jack Guez Getty Images)
היישוב היהודי בחברון (צילום: Jack Guez Getty Images)

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי אמר: "לצד ההסכם ההיסטורי עם איחוד האמירויות, אי אפשר להתנות אותו בארץ ישראל. ארץ ישראל לא ניתנת למשא ומתן, ואני מצר על החלטת ראש הממשלה לוותר על החלת הריבונות".

"אני קורא לראש הממשלה ממש את הבטחת הבחירות להחלת ריבונות על יהודה ושומרון, אני דורש ממך, קיים מה שהבטחת לעם ישראל ולמליון המצביעים שלך. שום הסכם נרמול יחסים עם מדינה זרה לא צריך לבוא על חשבון חצי מליון תושבי יהודה ושומרון ולא מצדיק את המשך הפלייתם", הוסיף.

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) קרא לנתניהו לא לוותר בשום אופן על הסיפוח: ‏"נרמול היחסים עם איחוד האמירויות הוא צעד חשוב, אבל הוא אינטרס שלהם מול אירן כאויב משותף לא פחות משהוא אינטרס שלנו ולכן לא יעלה על הדעת שאנחנו נידרש 'לשלם' בתמורתו בהקרבה של אינטרס חיוני כמו החלת הריבונות ביהודה ושומרון והורדת איום הקמת מדינת הטרור הפלשתינית מסדר היום".

הצבעה במרכז הליכוד על החלת הריבונות ביו''ש (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הצבעה במרכז הליכוד על החלת הריבונות ביו''ש (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

תנועת הריבונות תקפה בחריפות את נתניהו באופן אישי על ההחלטה לכינון היחסים עם מדינת המפרץ: "מביעים דאגה עמוקה לנוכח מדיניות ראש הממשלה ההופכת את הריבונות ביהודה ושומרון לקלף מיקוח מדיני. ראש הממשלה פונה לשמאל, אולי בשל מצוקותיו המשפטיות. תחת הנהגתו הופכת ארץ ישראל למטבע עובר לסוחר".

ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, העלו חשש לפיו מאחורי ההסכם הנרקם נכללת גם הסכמה עקרונית של ישראל להקמתה של מדינה ערבית בעתיד. זאת בהתאם לעמדה העקבית אותה מציגות במשך שנים מדינות ערב. "נתניהו מוכיח שוב שאינו מנהיג מחנה הימין ונראה כי אין מנוס אלא להחליפו במנהיג לאומי בעל עמוד שדרה אידאולוגי הרואה את שליחותו ההיסטורית בהחלת ריבונות ושמירה על ארץ ישראל ועל ייעודה ההיסטורי".

גורם מדיני בכיר: "מחוייבים לסיפוח"

בתוך כך, בתגובה לזעם הצפוי בהתנחלויות גורם מדיני בכיר מסר כי: "הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות".

בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

עוד נמסר, מבכיר בליכוד זמן קצר מאוחר יותר כי: "השמאל הישראלי והעולמי תמיד אמרו שאי אפשר להביא שלום עם מדינות ערב בלי שלום עם הפלסטינים. שאין שום דרך אחרת חוץ מנסיגה לקוי 67, פינוי ההתנחלויות, חלוקת ירושלים, והקמה מדינה פלסטינית. פעם ראשונה בהיסטוריה שראש הממשלה נתניהו שבר את הפרדיגמה של 'שטחים תמורת שלום' והביא 'שלום תמורת שלום'".

שר החוץ גבי אשכנזי (כחול לבן), הבטיח כי מדובר בפתח לבאות, וקרא למדינות אחרות להצטרף. "היציבות במזרח התיכון, הרחקת איומים בטחוניים וקרוב הסכמים עם עמי האזור- אלו הם היעדים שלי ושל כחול לבן", מסר לתקשורת. "הבשורה על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות היא חשובה ומהווה פתח להסכמים נוספים. אני מברך את ראש הממשלה נתניהו על ההסכם.‏ אני מודה לנשיא טראמפ ולעמיתי מזכיר המדינה פומפאו על תרומתם למהלך זה. אני מברך גם על ההמנעות מתכנית הסיפוח החד צדדית ומתחייב כי תכנית טראמפ המלאה והמאוזנת תידון בהמשך בהרחבה ובהתייעצות עם מדינות האזור".

שר החוץ גבי אשכנזי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
שר החוץ גבי אשכנזי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

בשמאל, מנגד - מברכים

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר כי: "הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות בתמורה לביטול כוונות הסיפוח, מוכיח בדיוק נמרץ את מה שמרצ מדגישה - הדרך לנורמליזציה עם העולם הערבי תבוא רק כאשר ייפסקו אשליות הסיפוח המסוכנות של הימין, ונשוב למו״מ מדיני על פתרון שתי המדינות". שר העבודה והרווחה איציק שמולי (העבודה) אמר: "ההסכם ההיסטורי בין ישראל והאמירויות פותח עידן חדש של מימוש הזדמנויות חשובות והתמודדות מול סכנות משותפות באזורנו. למרבה השמחה, מה שהחל כמהלך מסוכן שעלול היה להצית תבערה ולדחוף את ישראל לתהום, מסתיים כהסכם שלום חשוב ומעורר תקווה שיוסיף לבטחון, ליציבות ולשגשוג שלנו ושל שכנינו".

ח"כ עפר שלח, (יש עתיד-תל"ם): "‏צריך לברך פעמיים - על קידום היחסים עם איחוד האמירויות ועל עצירת רעיון העוועים של הסיפוח החד צדדי. ‏המסגרת האיזורית היא הדרך היחידה להתקדם להיפרדות בהסכם, וכל צעד חד צדדי פוגע באינטרס שלנו". ח"כ מטנאס שחאדה (הרשימה המשותפת): "נורמליזציה תמורת "דחייה" בסיפוח؟! האמת: נתניהו וישראל לא באמת התכוון לספח. אבל בשביל שיירד מהעץ, האיחוד הסכימו להפוך את היחסים החשאיים לגלויים. שום דבר לא ישתנה. וטועה מי שחושב שהפלסטינים יעלמו. סיום בכיבוש אינו מותנה בשום פרס וחייב להתבצע. זו בגידה מצדה של האימרויות, ולא פחות מנעיצת סכין בגבו של העם הפלסטיני, ושל העמים הערבים".