הסכם השלום בין איחוד האמירויות לישראל: ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר ומקורבו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, התייחס היום (שני) להסכם נרמול היחסים שנרקם בין ישראל לאיחוד האמירויות. לדבריו, מדינות נוספות צפויות להצטרף לאמירויות ולנרמל את היחסים עם ישראל. "אני אופטימי לגבי המזרח התיכון, יהיו עוד פריצות דרך דיפלומטיות בחודשים הקרובים", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לע"מ)

קושנר ביקש להבהיר כי "ישראל הסכימה למפת המדינה הפלסטינית במסגרת עסקת המאה". לדבריו זו היתה פריצת דרך משמעותית, שהראתה לאזור כולו שישראל רצינית. לטענתו, "עם התקרבותה של ישראל ליישום ריבונות בשטחים, חשבו איחוד האמירויות כי נורמליזציה יכולה להיות דרך למנוע אותה".

"בפעם הראשונה ישראל הסכימה לשאת ולתת על שתי מדינות על בסיס מפה ולהתקדם לקראת מדינה פלסטינית", אמר. "אנו מנסים לבנות אמון בין ישראל לבין מדינות נוספות איתן היא מקיימת קשרים סודיים, בדרך לנרמול אפשרי של היחסים". 

בתשובה לשאלות רבות בעניין השהיית תוכנית הסיפוח, הדגיש קושנר כי "אנחנו לא מסכימים להחלת הריבונות הישראלית בשטחים וישראל לא תספח ללא הסכמתנו", והוסיף: "טראמפ בוטח בישראל". 

ג'ראד קושנר בכותל (צילום: רויטרס)
ג'ראד קושנר בכותל (צילום: רויטרס)

קושנר התייחס גם למו"מ התקוע בין ישראל לפלסטינים: "אנחנו לא מתכוונים לרדוף אחרי ההנהגה הפלסטינית. ניסינו להגיע אליהם, אמרנו להם שהחלת הריבונות הישראלית בהשהייה. הכדור נמצא במגרש של הפלסטינים".

"במשך 70 השנים האחרונות, מנהיגי האזור השתמשו בישראל כדי להסיט את תשומת לב הציבור שלהם מהבעיות שקיימות אצלם", הוסיף קושנר. "היום כבר מבינים שמי שגורם לחוסר היציבות באזור זו איראן". 

נתניהו ומירי רגב בנתב"ג. צילום: איתי בן און - לע"מ

דבריו של קושנר לאחר ההכרזה על ההסכם, לפיהם בתמורה לשלום ישראל ויתרה נכון לעכשיו על כוונות הסיפוח, עוררו ביקורת רבה מהחלק הימני של המפה הפוליטית בישראל. דבר נוסף שעורר ביקורת הוא ההתבטאות של קושנר, שאמר כי נתניהו הסכים במסגרת הסכם השלום להקים מדינה פלסטינית. 

בכיר הליכוד, השר אלי כהן, התייחס לדברים של קושנר בראיון ל-103FM, והכחיש כי נתניהו הסכים להקמת מדינה פלסטינית. "אני רוצה להתייחס לכך שבמהלך ארבע השנים האחרונות הוביל נתניהו הישגים מדיניים חסרי תקדים עבור מדינת ישראל עם העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, הסכם הריבונות ברמת הגולן, הסכם שלום היסטורי עם איחוד האמירויות. אומר קושניר – מושעה, לא אומר מבוטלת. בנוגע להחלת הריבונות", אמר בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב. 

"גם לעניין המפה, מי שהוביל את נושא הריבונות אל מול האמריקנים ומי שדרש זאת היה רה"מ נתניהו. נתניהו לא נתן את הסכמתו למדינה פלסטינית. והוא מחויב לריבונות", אמר כהן בראיון.