המדינות תשתנה? לאחר פיגוע הדריסה בצומת תפוח, החליט היום (רביעי) הקבינט המדיני-ביטחוני להחמיר את המדיניות מול ארגוני הטרור ולא להשיב גופות מחבלים, גם אם אינן משויכות לארגוני טרור. בסוף הדיון, שארך ארבע שעות, אמר ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ כי מדובר בחלק מ"חבילת הרתעה נרחבת". 

עוד הוסיף כי "הנחיתי שלא לשחרר גופות מחבלים, להכריז ולחלט כספים של ארגוני טרור ולהעצים את התקיפות והתגובות לכל הפרה של השקט, בכל אחת מהגזרות. אי החזרת גופות מחבלים היא חלק מהמחויבות שלנו לשמור על ביטחון אזרחי ישראל, וכמובן להשיב את הבנים הביתה. אני מציע לאויבנו שיבינו ויפנימו היטב את המסר".

בתוך כך, גנץ חתם על ארבעה צווי תפיסה והגבלה ביחס לכספים ורכוש של חמאס בעזה ובעולם, וזאת בהיקף מצטבר של מיליוני שקלים. ברצועת עזה - השר חתם על צו תפיסה בהיקף של 900,000 דולר ביחס לחברת חלפנות והעברת הכספים "אסאמה אלבשיתי" והעומד בראשה, בגין פעילותה עבור החמאס. 

בזירה הבינלאומית - השר חתם על צו להגבלת העברה של רכוש וכספים לראמי עבדו וחאלד טורעני המשמשים כחברי הנהלת ארגון אייפלסטיין, אשר פועל בבריטניה, משתייך לחמאס והוכרז בישראל. השר חתם על צו דומה נגד מחמוד אל חנפי המשמש כמנכ"ל המוסד הפלסטיני לזכויות אדם, אשר פועל בלבנון, משתייך לחמאס והוכרז בישראל.

מוקדם יותר התראיין גנץ בגלצ והתייחס למתיחות בגזרת הדרום, להסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ולאפשרות של מכירת כלי נשק וטיס מצד ארה"ב. "אני מברך קודם כל על ההישג עם האמירויות, זה הישג מדיני מאד חשוב. אנחנו צריכים לחתור לשלום ולביטחון. אני מעורב בעניין הזה כבר למעלה מ-15 שנה, לקדם את קידום השלום הזה תוך עמידה על כל הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל", פתח גנץ. 

עוד הוסיף ביחס לסוגיית הסכם מכירת הנשק, כי "האמריקאים לא צריכים את האישור שלנו למכור שום דבר בשום מקום. אני לא יודע אם נתניהו חתם על כתב כניעה, אני לא יכול לדעת על משהו שלא ידעתי שהוא קיים או לא. אני לא מקבל את זה שצריכים למדר דרגים ביטחוניים בכירים מהדבר הזה. להאשים אותי בהדלפות זה חמור ולא נכון, אבל אני מסתכל על חצי הכוס המלאה - הנה עוד מדינה שנוכל להגיע איתה לשלום". 

בתוך כך, גנץ העניק ראיון גם ברשת כאן ב', והתייחס להאשמות כלפיו בנוגע להדלפות, וטען כי "האמירה מצד ראש הממשלה שאני עלול להדליף את ההסכם היא חמורה. מעולם לא עשיתי מניפולציה פוליטית ומעולם לא הדלפתי. אני מבין שיקולי חשאיות, אבל צריך לעדכן שותף בכיר, הוא לא עשה זאת וחבל שכך. אני יודע שיחטיפו לי מפה ומשם. כביכול נתניהו מחטיף לי סטירה בפני האומה. מה שהמדינה רוצה זה מנהיגות שמכבדת אחד את השני ועובדת ביחד לטובת האזרחים".

בני גנץ מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות. צילום: מוטי כליף / לע"מ

בהמשך התייחס שר הביטחון למתיחות בדרום ולהפסקת האש שהושגה בהקשר של שיגור בלוני התבערה: "אנחנו לא נוותר על בלון פה ושם. אני לא אקבל את ההיגיון הזה שבכל פעם שמישהו רוצה איזה הישג אזרחי ישראל ישלמו את המחיר. אני מכיר את ההתרחשות בתוך רצועת עזה, אני יודע לומר לך שאנחנו נמשיך בהגנה ככל שיהיה צורך".

בנוסף, נשאל על האפשרות של סיוע רפואי וכניסת פועלים מהרצועה לישראל, וטען כי זה כיוון שנשקל, אך לא מיושם כעת בשל התפשטות הקורונה. "אתה ואני ורבים בציבור הישראלי מאמינים שיש צורך לשמור על שני דברים בו זמנית - עוצמה ביטחונית גבוהה ורמה מוסרית גבוהה. כשיש חולים שנוטים למות ברצועה אנחנו לא נוותר על אמות המוסר שלנו. נתקוף אם צריך אבל נישאר בני אדם", הסביר גנץ. 

בלוני נפץ במועצה אזורית מרחבים (צילום: דוברות מרחבים)
בלוני נפץ במועצה אזורית מרחבים (צילום: דוברות מרחבים)

בהתייחס לטענות של שהשמיע השר אמיר אוחנה נגד מנדלבליט, אמר: "אני מתעקש לא לחסל את נתניהו באמצעות מנדלבליט ומערכת המשפט, אלא להגן על מערכת המשפט. אני לא חושב שמנדלבליט מחפש את נתניהו באופן אישי, אבל זה לא רלוונטי. אני חושב שכולם, בליכוד ובכחול לבן כאחד, צריכים לשקול את המילים שלנו בצורה זהירה, באופן שבו אנחנו מתייחסים למערכות הללו. אנחנו לא יכולים לשרוף את המועדון, אנחנו צריכים להתנהג בכבוד אחד כלפי השני". 

"אנחנו לא נסכים שיסתירו מאיתנו דברים. למשל, פתרנו את הבעיה התזרימית של ישראל. שר האוצר צריך להנחות את פקידי האוצר להציג תקציב לשנת 2021. הנה דוגמה על משהו שאני אתעקש עליו. נתעקש שזה ימומש ונשמור כחומה בצורה על כל מה שקשור למינויים הרגישים ולשמירת החוק. אני נכנסתי לממשלה הזו ואמצא בה קודם כל כדי לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל", הוסיף. 

נתניהו וגנץ במליאה (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
נתניהו וגנץ במליאה (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

לסיום, התייחס לסוגיית הרוטציה וטען כי לא ויתר עליה: "לא ויתרתי על כלום, יש הסכם וצריך לכבד אותו. ההסכם לא רק בין שתי מפלגות, אלא בין שני מנהיגים ומיליוני אזרחים".