"נתניהו מסיט את השיח": יו"ר תל"ם וחבר ברשימת הסיעה המשותפת יחד עם יש-עתיד, ח"כ משה (בוגי) יעלון, עלה הבוקר (שלישי) לשידור בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לתחקיר שפורסם אתמול בערוץ 12, המצביע על מחדלים בהתנהלות הפרקליטות, וכן למשבר הנוכחי במפלגתו, בעקבות פעולותיו של חה"כ עפר שלח. "המהות היא שעם ישראל סובל, התחקיר במרכאות נועד למשוך את תשומת הלב של האזרחים מהמחדל הנורא", אמר יעלון. 

ראית את התחקיר של עמית סגל אתמול?
"זה תחקיר במרכאות. בחיל האוויר קוראים לזה 'לפזר מוץ'. כשיורים עליך טיל נ"מ אתה מפזר מוץ כדי שלא יפגע במטרה. אתמול עמית סגל שחרר את המידע הזה שכולו מוץ שלא נוגע בחקירות נתניהו. מכניסים עוד מידע כזה או אחר בעיקר כדי להחריף את המתקפה על שומרי הסף".

יש לך כיוון מי שחרר את המידע?
"מי שמנצח על זה הוא הנאשם נתניהו. גם היה לו נוח לשחרר את המוץ הזה כדי שלא ידונו בערב על מחדלי הקורונה, על העלייה בתחלואה ועל המשבר הכלכלי".

הוא דווקא התייצב והעניק הצהרה, אמר מה שהיה לו להגיד בעניין של הקורונה.
"גם זה נועד למשוך תשומת לב מהמחדל הנורא הזה שממנו עם ישראל סובל".

מסיבת עיתונאים שבה הוא משתתף נועדה למשוך תשומת לב לכיוון אחר?
"מה שקרה במהלך הימים האחרונים, זה שאנשים מבינים שאין מדיניות אלא שיש שיקולים פוליטיים. אנחנו משלמים מחיר כולל בפיקוח נפש, במתים, כתוצאה משיקולים פוליטיים. יש פה וירוס ללא ספק, אבל המגיפה היא מגפה של מחדל ניהולי, של שיקולים פוליטיים, של שקרים, של אובדן אמון ציבור כתוצאה מזה, וכל זה שוב חוזר לניגוד העניינים המוהבק בין מדינת ישראל לבין מי שעומד בראשה".

נחזור לפרסום של עמית סגל. כשאתה רואה את המיילים את התכתובות. איך מתנהל פרקליט המדינה, איך מתנהלים בכירים במשטרה, עזוב רגע את נתניהו.
"כל דבר כזה חייב להיבדק. אני לוקח את המקרה של יעקוב אבו אלקיעאן, כשאני ראיתי את הסרטון שצולם מהאוויר, אמרתי 'רבותיי, בסבירות גבוהה זה לא מחבל'.  הוא נבהל מזה שפתחו עליו באש וכתוצאה מזה לצערנו נדרס שוטר".

נתניהו על הסגר בערים האדומות (לשכת רה"מ)

אבל אתה רואה מייל של מי שהיה פרקליט המדינה שאומר שהוא לא רוצה לפתוח את התיבה הזאת, כי זה ישמש חומר בערה של מי שפועל נגד מערכת שלטון החוק.
"שייבדק עד הסוף, בלי הנחות לאף אחד".

אז יכול להיות שחלק מהטענות העקרוניות של נתניהו כלפי שי ניצן, כלפי היועמ"ש, כלפי בכירים במערכת המשפט הן טענות אמת.
"פרשת 1000 הייתה או לא הייתה?".

כשאתה רואה מייל כזה אתה מבין שיש מקרים בהם פרקליט המדינה שי ניצן חיפה או טשטש כדי לא לתת נשק לצד השני. הצד השני במקרה הזה הוא בנימין נתניהו. בוא נדבר עקרונית על מה שקורה בצאלח א-דין.
"שי ניצן, שאני מכיר ומעריך אותו, הוא זה שצריך להסביר את זה. הוא כבר נתן הסבר שמתקבל על הדעת, אבל אתה יודע מה? שיתחקרו את זה. במקום להתעסק במהות שיש לנו ראש ממשלה נאשם, הוא לא יכול להכחיש את זה. הוא עמד על בימת הכנסת ואמר שמותר לקבל מתנות. כל מי שמשרת ציבור יודע שזה אסור. בפרשה 2000 יש הקלטה שאחד מנסה לשחד את השני, פרשה 4000, לא מדבר על 3000 שלא הסתיימה. מה אין פה כלום? מי חקר אותו? מנדלבליט שהוא מינה, השמאלן הבוגד? אלשיך הוא השמאלן הבוגד?".

שי ניצן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
שי ניצן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

כשאתה רואה את ההתנהלות של שי ניצן וניסיונות הטיוח. השאלה אם אנחנו לא יכולים לעשות את הקישור להתנהלות הכוללת של שי ניצן גם בפרשות האלה של נתניהו?
"במקום להתעסק בדברים המהותיים שעם ישראל סובל".

למה זה לא מהותי?
"אמרתי שייבדקו את זה עד הסוף. אני לא מתייחס לשום מערכת כקדושה. הפרקליטות צריכה להזכיר את אירוע רות דוד ורונן פישלר. אבל בסך הכל אני נותן במערכת אכיפת החוק אמון".

כלומר יש פגמים בהתנהלות שי ניצן, אתה מוכן לקבל את זה.
"יש דברים שצריך לבדוק. מתוך הדברים הללו אני לא מבין ששי ניצן לא פעל בתום לב".

בנימין נתניהו (צילום: אביר סולטן, פול AFP)
בנימין נתניהו (צילום: אביר סולטן, פול AFP)

ראש הממשלה כינה אתמול במסיבת העיתונאים חברי כנסת 'אנרכיסטים'. אולי גם אתה חלק מהאנרכיסטים שמדבר נגדו בלי סוף.
"אם הוא התכוון למה שאמר אתמול לח"כ ליברמן, זו אמירה מיותרת של ליברמן. זו אמירה שלא צריכה להיאמר, עם זה אני מסכים. בין זה לבין להטיל את האחריות של המחדל שלו בניהול משבר הקורונה, כשאני מדבר על זה מאפריל - הוא נכשל. עכשיו הוא מינה ממונה. אני בוועדת חוץ וביטחון שם כתף מחודש אפריל, כשאתה ממנה ממונה אתה נכנע ללחצים פוליטיים? זה הכישלון שלו".

נניח שיוכרז סגר בכל רחבי הארץ וההפגנות לא יוכלו להתקיים. האם אתה חושב שהמפגינים צריכים לקחת את החוק בידיים ובכל זאת להגיע לבלפור?
"אני קודם שומע את העמדה המקצועית לגבי הסגר, ואני מזכיר שנתניהו רצה כבר לפני חודש להטיל סגר כללי. המטרה שלו היא לשבור ולחסל את המחאה בבלפור, והוא יודע למה. נעשו ניסיונות בלתי חוקיים מאז לשבור את המחאה על ידי מעצרי שווא. אם מישהו בונה סגר כדי לדכא את המחאה אז בפעם הקודמת מי שנתן את התשובה היה היועמ"ש שאמר שאפשר לסגור את כל המדינה אבל לא את המחאה".

אם היועמ"ש או בג"ץ לא יהפכו את ההחלטה הזאת, מה אתה חושב שעל המפגינים לעשות?
"כולם צריכים להיות ממושמעים, יש מדינת חוק - כל החלטה צריך לכבד. אני טוען שנתניהו מתעסק יותר בלחסל את המחאה מאשר לתת מענה לאזרחים המובטלים ולבעלי העסקים הקורסים".

הסערה ב''יש עתיד'': עופר שלח ויאיר לפיד  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
הסערה ב''יש עתיד'': עופר שלח ויאיר לפיד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מה עשה הקרע של שלח ולפיד למפלגת יש עתיד - תל"ם?
"זה אירוע פנימי בתוך יש עתיד. אני מקווה שאנחנו אחריו. ברור שזה פגע בנו. אני חושב שעפר שלח טעה. אם אנחנו רוצים להביא לשינוי, השינוי לא יוכל להתקיים אם נתניהו ימשיך לכהן ראש הממשלה. אנחנו צריכים להתאחד כדי ליצור אלטרנטיבה שלטונית שתקבל גיבוי מהציבור".

כלומר יש פה נזק אלקטורלי.
"זמני. אני מניח שנתגבר על זה. בסוף זה יהיה אנחנו מול נתניהו ואני מקווה שלא תהיה פה הפרעה של נתפלי בנט, שמצטייר לכאורה כמענה ובסוף הוא נתן לו חסינות וייתן לו פסקת התגברות. אני מקווה שהציבור יבין במה הוא צריך לבחור".