התפתחות בתיקי 2000? החשיפה שפרסם אמש הפרשן שפוליטי של חדשות 12, על ההתפתחויות, שלכאורה, לא נחקרו כדי להוסיף להקשות על נתניהו, הציפה שאלות רבות בקרב רבים בציבור הישראלי. בתכניתו של אראל סג"ל ב-103FM, מנסה סגל לשפוך אור על סימני השאלה ומוסיף למתוח ביקורת חריפה על הפרקליטות: "אנשים יכולים לחשוב שנתניהו הוא עבריין שצריך לעמוד לדין, ובמקביל להזדעזע מהעובדה שהפרקליטות מוכנה לסחור בשמו הטוב של אזרח ישראל חף מפשע אחרי מותו, כדי לא לתת נשק לנתניהו".

אראל סג"ל: בקצרה 'אימלוק' (תקציר) על אתמול.
"הסיפור של אתמול עוסק בעצם בשאלה, האם חשדות לביצוע עבירות פליליות של חוקרים במשטרה טויחו, כדי לא לתת לנתניהו נשק. לדעתי הבאנו אתמול שתי ראיות זהב שכך היה.

הראייה הראשונה, שפרקליט המדינה והמשנה שלו, שי ניצן ומומי למברגר, בעצם מונעים ממח"ש לחקור את הנעשה בתיק 2000, למרות תלונות על ניגוד עניינים שם של החוקר הראשי שהיה בזוגיות עם ג'ודי ניר מוזס, שהיא בעלת אינטרס כלכלי ב'ידיעות אחרונות' ולכן היא יריבה של נתניהו".

"הראייה השנייה היא המייל של שי ניצן שבו הוא בעצם מונע פרסום תגובה נגד המפכ"ל בפרשת אום אל-חיראן. פרשת אום אל-חיראן היא אחת הפרשות המזעזעות מקום המדינה ואני לא מגזים. אזרח ישראלי בדואי נורה למוות בתקרית טראגית – אף אחד לא התכוון לרצוח אותו אבל חשבו שהוא מחבל. המפכ"ל אלשיך, בחודשיו הראשונים בתפקיד, אמר ש'הוא מחבל בן מוות'. הוא בעצם נעל את עצמו במסקנות הללו עוד לפני שהתחילה החקירה. מח"ש קבעה שזה לא נכון, השב"כ קבע שזה לא נכון והמפכ"ל מתבצר".

"הסכסוך הזה יוליד לימים קרבות מטורפים בין המשטרה למח"ש. אלשיך לא סובלני לביקורת. באחד הסיבובים אלשיך מדליף שיש כאילו ראיית זהב שמח"ש מסתירה שמראה שהוא מחבל – כאילו מח"ש זה בעצם סניף של דאע"ש שרוצה לעזור למחבלים. ראש מח"ש אורי כרמל, שלא פגשתי אותו מימיי אבל אומרים שהוא איש נעים הליכות, כותב לשי ניצן, פרקליט המדינה, שהוא מצפה ממנו שיגיד שזה לא נכון, כשהמשמעות היא להגן על כבודה של מח"ש אבל גם על כבודו של האיש, שמואשם אחרי מותו שהוא מחבל. שי ניצן מסרב, ואז הוא אומר לו 'תיתן לפחות לנו להגיב'. ואז כותב לו שי ניצן שזה ייתן נשק למי שרוצה ברעת הפרקליטות, ודי לחכימא".

רועי עידן: בשבוע שעבר דיברנו פה עם בני צברי, בכיר למח"ש לשעבר שהיה גם מעורב בחקירה של אום אל חיראן, והוא אמר לנו שהייתה הוראה של פרקליט המדינה שאסרו עליהם לחקור את השוטרים. 
"הסיפור של אום אל-חיראן הוא ממש מזעזע. מצד אחד מישהו יצטרך לבוא לאלמנה של שוטר שנהרג בעת מילוי תפקידו, ולהגיד לה שהוא לא נהרג בפעולת טרור אחרי שהוא הוכר כחלל טרור. וזה באמת היה מוות טראגי ונורא. מצד שני יש כאן גם את עניין הצד עם ההרוג הבדואי אבו-אלקיעאן".

רועי עידן: שהושמץ מעל כל במה אפשרית.
"מצפוני לגמרי נקי. כולם אומרים שזה רק בגלל תיקי נתניהו. גם אני וגם אראל בזמן אמת העלינו תמיהות מאוד קשות על העניין, כשרוני אלשיך הוא עוד יקיר הימין".

היישוב הבדואי אום אל חיראן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
היישוב הבדואי אום אל חיראן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אראל סג"ל: אני רוצה לומר את קלוני וגם את העובדה. בזמן אמת, אני כמו רבים, התרשמתי שאכן מדובר בגרסת אמת של המשטרה, עד שקלמן ליבסקינד, ידידי בערוץ 20, בתוכנית שהנחיתי 'הפטריוטים', בא והביא את הדברים ממח"ש. כבר למחרת עליתי לשידור והתנצלתי בפני משפחת אלקיעאן.

רועי עידן: אני הבנתי ברגע שהם הוציאו את הסרטון הערוך של המזל"ט, שמשהו פה דפוק.
"הסיפור הוא כזה. לאחר רבע שעה של הלם תמיד אחרי פרסום פרטים חדשים בחקירות נתניהו, כולם חוזרים לעמדת מוצאם – ימנים לימין, שמאלנים לשמאל. אני אומר – אל תהיו למברגרים, אל תהיו שי ניצנים. אנשים יכולים לחשוב שנתניהו הוא עבריין שצריך לעמוד לדין, ובמקביל להזדעזע מהעובדה שהפרקליטות מוכנה לסחור בשמו הטוב של אזרח ישראל חף מפשע אחרי מותו, כדי לא לתת נשק לנתניהו".

רועי עידן: שבמותו דימם למוות כי חשבו שהוא מחבל; אראל סג"ל: גם העובדה שאדון למברגר מדבר על 'מסיבות מובנות' - מה זה מסיבות מובנות בנוגע לחקירה בתיק 2000? אני ארבע שנים קורע את הגרון, ויש לי ראיות נסיבתיות שהחקירה של ראש הממשלה היא בעייתית על שלל הדברים. מה שאתה מביא פה בעצם זה מניע – אי אפשר להגיד שזה לא קיים. עכשיו מגיעים לתשובה של הפרקליטות ופה לדעתי היא פשוט משקרת. היא בעצם אומרת שרוטנברג בכלל לא קשור לתיק 2000 וביוני 2016 הוא הולך.
"ואני אומר להם 'חברים אם יש לכם בעיות תתקשרו למח"ש לא אליי. כי מח"ש כתבה את זה בארבעה דוחות שונים' – אני כתבתי שני דוחות, מסתבר שיש ארבע חוות דעת שונות".

תיעוד מהאוויר: המחשת הדריסה באום אל חיראן שבנגב ע"פ משטרת ישראל

אראל סג"ל: והם מסתמכים אגב על רביב דרוקר.
"קודם כל אני שמח שהפרקליטות מחלקת קרדיטים לפרסומים, אכן רביב פרסם ראשון שיש חוקר במשטרה שיש לו קשר לג'ודי ניר מוזס והוא סיים את תפקידו בגלל זה. אבל זה כמו לטעון שסיפור אום אל חיראן כבר פורסם על ידי כתב הדרום של הארץ לפני ארבע שנים. יש מאחורי זה מארג שלם של ראיות שהראינו שמראה את ההתנהלות האמיתית ואת הטיוח. לגבי סיפור תיק 2000, היו חוות דעת שקדמו לזה שבהן מח"ש אומרת 'אנחנו יודעים שהוא היה בתיק 2000', ואז מומי למברגר ושי ניצן אוסרים עליהם להיכנס לחקירת תיק 2000 'מסיבות מובנות' ואז בחוצפתם הם עוד באים ואומרים שלא נמצאו הוכחות לזה".

"בוודאי, זה כמו שאגרוס מכתב ואז אגיד שאתם לא יודעים מה כתוב בו. זה הטיעון. שלא לדבר על ההתקטננות כשאומרים שראש מח"ש בכלל לא אישר חקירה אלא בדיקה. אנחנו ראויים לתגובות קצת יותר רציניות. אני רוצה להזכיר לכם מה רמת האמינות והמשטרה בכל הנוגע לכשלים בתיקי נתניהו – בספטמבר 2019 פרסמתי את סיפור אור ושאול אלוביץ'. אביחי מנדלבליט הוציא הודעה שזה קטעי תמלילים מגמתיים, הוא גם הצר על הדלפות, שזו הפעם הראשונה בה מנדלבליט נזכר להתלונן על הדלפות בתיקי נתניהו – כנראה לא היו עד אז".

תיקי נתניהו (צילום: אבשלום ששוני,יונתן זינדל,רוני שוצר, פלאש 90)
תיקי נתניהו (צילום: אבשלום ששוני,יונתן זינדל,רוני שוצר, פלאש 90)

"לימים מסתבר שזה פשוט לא אמת, אפילו השופטים הזדעזעו במשפט נתניהו מההסתרה של הפרקליטות. קצת לפני שמתפוצצת פרשת ניר חפץ, פונה אבישי גרינצייג, כתב המשפט של 'גלובס', ושואל האם ניסו לסחוט עדים להפוך לעדי מדינה באמצעות פרטים אישיים והמשטרה אומרת 'לא היה ולא נברא. בדקנו וזה לא נכון'. ואז מסתבר תרגיל החקירה של ניר חפץ. הם טוענים שלא ניסו לגרום לחשודים להחליף עורכי דין – מסתבר שזה נכון פעמיים, גם בנושא אלוביץ' וגם בנושא חפץ. זאת אומרת, תרשו לי מראש להעניק משקל ראייתי מאוד, מאוד, מאוד נמוך לתגובת הפרקליטות".

אראל סג"ל: תראה מה קורה היום עם המשנה לפרלקיט המדינה לאכיפה כלכלית הגברת ליאת בן ארי. הגיעה כבר תלונה ליועמ"ש ולנציב שירות המדינה, מעניין אם הם יטפלו עם השתלשלות כל הדברים. אני מתנבא פה שלא יעשו עם זה כלום. זה כמובן יגיע לבג"ץ ולא יעשו עם זה כלום. אבל מה שמתברר כאן בארבע שנים שאני מתעסק בזה, יושב פה לידי הבן אדם שכתב את הסדרה 'מנייאכ' ואני אומר שמה שקורה במציאות יותר חמור ממה שקורה בסדרה. חברים שלנו עמיתים בתקשורת כבר אומרים שזה לא סקופ, לא סיפור.
"לא נהנית מהדממה אבל? אתמול היה ערב שקט. שמעתי אתמול לראשונה ציפורים בטוויטר".

רועי עידן: טוב אנשים מחכים לשמוע מה הם צריכים להגיד.