תגובות מעורבות: שר החוץ האיראני, מוחמד זריף הגיב היום (שבת) בכלי התקשורת במדינה להסכם נרמול היחסים המתגבש בין ישראל לבחריין. משרד החוץ במדינה פרסם הודעה בה כינה את המתווה "מביש". מדובר בתגובה רשמית ראשונה של טהרן, לאחר שבכיר איראני התייחס לנושא וטען כי מדובר ב"מעשה בגידה" באסלאם ובעם הפלסטיני.

עוד נכתב בהודעת משרד החוץ כי "מנהיגי בחריין יהיו שותפים לפשעי ישראל מרגע זה, והם יהוו איום על ביטחון האזור והעולם המוסלמי בפרט".

כמו כן, כלי התקשורת בבחריין ציטטו היום בכירים במדינה מתוך שיחתם עם טראמפ ונתניהו, וטענו כי "השלום הכולל והצודק הוא ברירה אסטרטגית". עיתון נוסף במדינה ציטט בכיר אחר ואמר כי מדובר ב"צעד היסטורי לכינון שלום באזור". 

מוחמד זריף (צילום: רויטרס)
מוחמד זריף (צילום: רויטרס)

כזכור, הסכם הנורמליזציה שהוכרז אתמול בערב בין ישראל ובחריין עורר תגובות מעורבות בעולם המוסלמי והערבי. ברשות הפלסטינית הגיבו בחריפות והורו על החזרת השגריר מבחריין כמחאה על ההסכם. גם בטורקיה הצטרפו לגל הגינויים, בהתאם לקו התקיף של ראש הממשלה, רג'פ טאיפ ארדואן, נגד ישראל, והגיבו בזעם להחלטה לנרמול היחסים בטענה לפגיעה בהגנה על מאבקם של הפלסטינים.

רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)
רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)

משרד החוץ הטורקי פרסם הודעה תקיפה לדבריה "הצעד מהווה עידוד למהלכי הכיבוש של ישראל, זה יעודד את ישראל להמשיך בפעולותיה הבלתי לגיטימיות בעניים פלסטין, ויקבע את מאמציה להפוך את הכיבוש לקבוע".

נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

"למנהיגים הפזיזים של בחריין ואיחוד האמירויות אסור ליפול בפח של הציונות. הם צריכים ללמוד מן ההיסטוריה. הם נתנו קו הצלה לרצות הברית", צייץ היועץ חוסיין אמיר עבדאללה.

מנגד, מלך בחריין, חמד בן עיסא אל חליפה, אמר על ההסכם כי שלום אמיתי והוגן הוא הדרך הטובה ביותר להבטיח את קיום זכויותיהם של הפלסטינים. גם משרד החוץ של איחוד האמירויות בירך על ההסכם.

גם נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, בירך: "הצעד החשוב הזה יוביל ליציבות ושלום באזור המזרח התיכון, ויסייע להשיג פתרון הוגן וקבוע לסוגיה הפלסטינית. אני מודה לכל מי שלקח חלק בצעד ההיסטורי הזה".

שר החוץ הירדני, איימן ספאדי, אמר בתגובה להסכם, כי הצעד ההכרחי לעבר שלום הוגן באזור צריך להגיע מכיוון ישראל, וכי עליה ליזום פתרון לסוגיה הפלסטינית על בסיס שתי מדינות.