הממשלה אישרה הערב (חמישי) במשאל טלפוני את הרחבת מגבלת התנועה במהלך הסגר הכללי שייכנס לתוקף מחר בשעה 14:00, כך שתחול למרחק של קילומטר במקום 500 מטרים ממקום המגורים. 

מוקדם יותר היום אישרה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת את תקנות והגבלות הסגר והוחלט כי מתווה הרמזור של פרופסור גמזו ישאר בתוקף עד לכניסתן של הגבלות הסגר. הסעיפים העיקריים בהם חברי הועדה ביקשו תיקון היו מגבלת 500 המטרים, האיסור על טייק אווי וההיתר להפגנות. השינוי היחיד שסוכם בתומו של הדיון הוא הגדלת מגבלת המרחק ל-1000 מטרים, המותנה באישור הממשלה.

ההצבעה של ועדת החוקה, צילום: דוברות הכנסת

השרים אסף זמיר ומירב כהן התנגדו למתווה הסגר, ואילו השר אופיר אקוניס נמנע. על סדר יומה של הועדה עמדו תקנות הגבלת השהיה במרחב הציבורי והגבלת הפעילות. בין השאר לקחו חלק בדיון בכירים משרד הבריאות, ביניהם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו. ההצבעה בוועדה צפויה לשעה 18:30.

חברי הועדה התעדכנו כי בשעת דיונם התקיים משאל טלפוני של שרי הממשלה המבצעים תיקונים במתווה עליו הם דנים. חברי הוועדה מתחו ביקורת על התנהלות הממשלה ואף כינו התנהלות זו כ"ביזוי הכנסת". ח"כים רבים טוענים כי מדובר בהחמרת העול על הציבור, לרבות הקנסות וסגירת העסקים, במקום להתייצב לצדו ולסייע לו. בנוסף, ביקורת רבה נשמעת בנוגע לחוסר שקיפות והיעדר נתונים התומכים במתווה. 

במהלך הדיון הודיע יו"ר ועדת החוקה, יעקב אשר כי "בעזרת ה' הממשלה מאשרת להגדיל מ-500 מטר ל-1000 מטר כדי לתת לאנשים יותר מרחב. תהיה המלצה של שר הבריאות על דעת ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי שהנושא ישונה לאלף מטר". מאוחר יותר הוסיף אשר כי "אנחנו לא מצביעים על מה שהממשלה הולכת לאשר אלא על התקנות שקיבלנו בבוקר. את התיקון החדש נקבל בהמשך הלילה". 

פרופסור גרוטו התייחס בועדת החוקה לפרסומים על החמרת ההגבלות: "כדי להחמיר את ההגבלות נדרשת החלטת ממשלה, אז אני לא רואה את זה קורה בלוח הזמנים, חייבים לאשר היום את התקנות, לא חושב שזה יקרה בלוח הזמנים שעוד שעתיים יש צו".

חברי הוועדה הגיבו אף הם לפרסומים:
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם): "אני אומרת לפרוטוקול, אני רק מעדכנת את נציגי הממשלה יש חוק סמכויות גדול לפי החוק הם צריכים להעביר לנו את זה בתוך 24 שעות, אני מנסה להבין מה הם מתכוונים לעשות, עושה רושם שהם רוצים פשוט להעביר מה שבא להם ולצפצף על הכנסת. אם הם יעבירו את זה".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "זה פיאסקו, זה מביך מה שהולך פה. אם היום פתאום מביאים תקנות חדשות, ומן הסתם אם הם מביאים תוך 24 שעות הם לא יביאו לוועדה ואז לפי גם החוק זה לא מחר ולא מחרתיים ולא בראשון, אלא רק ביום שני אולי יגיע לוועדה ואז הממשלה בעצם עושה מה שהיא רוצה הופכת להיות הריבון במקום הכנסת, לא יכול להיות, זה לעשות צחוק מהכנסת, זה לזלזל בה. הממשלה יורקת לציבור בפרצוף, בושה וחרפה".

ח"כ אסנת הילה מארק (הליכוד): "נעשה פה דיון באמת רציני, הבנו כמה חורים יש בתוך הגבינה, אם הממשלה עכשיו מחליטה להדק טיפה יותר את הסגר, זה עונה על הצרכים של האופוזיציה".

ח"כ שלמה קרעי לגרוטו: "למה אתם לא מטילים הגבלות על ההפגנות? למה לא נותנים מתווה להפגנות כמו לבתי הכנסת?" פרופ' גרוטו בתגובה: "הוחלט לשמור על זכות ההפגנה והתפילה. אנו יכולים לומר שזה מסוכן אבל לא לאסור". קרעי: "אני רוצה פעם אחת ולתמיד לקבל תשובה מהיועמ"שית - למה אי אפשר לקבוע הגבלות להפגנות? אנחנו לא כנסת ולא ממשלה. זה בושה שיש 5,000 חולים ביום וזה לא מזיז לכם!"

עימות בין ח"כ יואב סגלוביץ לפרופ' גרוטו. ח"כ סיגלוביץ גער בגרוטו על כך שנעדר במשך שעות מדיוני ועדת החוקה. גרוטו השיב בזעם: "אני האדם הכי מנוסה היום. לא הלכתי לשחק כדורגל".

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "זה נגיף מתעתע ואנו צריכים לשנות דרך טיפול מקצועית בהתאם. הסגר הראשון עשה את העבודה שלו - למדנו מאז עוד דברים שאפשר להגיע לסדר נושם. הסגר עכשיו דומה מאוד לסגרים שעשו במדינות אחרות בעולם, שהיו יותר נושמים מאצלנו. בסופו של יום יש כאן מסר מאוד פשוט מאחורי התקנות האלה: מי שלא צריך לצאת מהבית לעניין חיוני שישאר בבית".

"מה שמטריד אותנו זה קצב העליה. אנו נמצאים במקדם הדבקה של 1.3 והוא מכפיל עצמו כל חמישה שישה ימים. המספרים הולכים וגדלים בקצב גבוה גם אצל החולים בקהילה. המצב הולך ומידרדר. גם אם מחר יהיה סגר ברור שלא נראה את התוצאה בתוך שבוע. הסגר פוגע בבריאות ובנפש אבל גם במחלה. יחד עם זאת יש לנו תקווה להוריד את רמת התחלואה. אני מקווה שנצליח להגיע לבלימה, שנראה מגמה אחרי שלושה שבועות שתוכל לאפשר לנו להתחיל ליישם תכנית יציאה. היציאה תהיה איטית ומדורגת, לא כמו בפעם הקודמת".

פרופ' גרוטו אמר על דרכי ההתמודדות של מערכת הבריאות וחיזוק מערכי החקירות האפידמיולוגיות: "יש כרגע מעל 1,200 חוקרים אפידמיולוגיים, מתבצע תהליך הכשרה. יש חיילים וסלקטורים שגויסו לעבודה על ידי משרד הבריאות, בנוסף מתבצע גם גיוס מתוך הרשויות המקומיות. כשנגמור את הסגר נהיה בסדר גודל של לפחות 1,500 חוקרים".

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), שאל את פרופ' גרוטו: "מה הבעיה שהמגבלה תהיה לאלף מטר או 1,500 או 2,000? שמת מגבלה במכל מקום. אז לפחות תאפשר את הדבר הזה. כמה אנשים הולכים מחוץ לבית יותר מקילומטר? איזה פתיחות והיגיון?"

פרופ' גרוטו הוסיף: "אסרנו את הטייק אווי משום שבגל הראשון ראינו שבמקומות רבים קנו והתקהלו. יש התקהלות בכניסה. לגבי הים - מותר להגיע אליו בהליכה במרחק של עד חמש מאות מטר. אפשר לשחות. נראה לנו סביר להגביל הליכה למרחק של 500 מטר, בכל העולם הגבילו במטראז'".

ועדת החוקה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
ועדת החוקה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

נציגת משרד הבריאות התייחסה בדיון בוועדה לסוגיית ההפגנות בבלפור: "יש חובה של עטיית מסכה ושמירה על מרחק של שני מטרים. מעבר לכך אין הגבלות נוספות". עוד נאמר בדיון מנציגת המשרד כי "ההיתר לצאת בראש השנה וביום הכיפורים לתפילה בבית כנסת הוא רק לבית כנסת הנמצא במרחק של עד 500 מטר מהבית".

תנ"צ ערן קמין: "אנו נערכים בסד"כ מוגבר של כשבעת אלפים שוטרים. נהיה ערוכים גם בכבישים הבין עירוניים וגם בתוך הערים. על פי ההנחיות, נאכוף את הנושא של התקהלות ועסקים שאמורים להיות סגורים בתוך הערים. נעשה זאת עם פקחי הרשויות המקומיות. בבין עירוני נהיה פרוסים במחסומים בהתאם להנחיות והתקנות. ההנחיות יצאו רק הבוקר ואנו עסוקים כרגע בהעברתם לשוטרים ותדרוך בהתאם לצורך, כאשר אנו מדגישים שהובלת המאמץ הזה הוא של המשטרה שמחויבת כלפי הציבור שהוא מבולבל ותפקידנו להסביר ברגישות ובמקצועיות מתוך דוגמא אישית ולייצר הכוונה, סדר ומילוי של הוראות החוק. בסופו של יום משטרת ישראל מופקדת על מילוי החוק".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) שאל את תנ"צ קמין האם תוקע בשופר יוכל לעבור מעל חמש מאות מטר. קמין ענה  כי הוא יוכל לעבור, "אם יגיע למחסום יהיה תשאול בהתאם להנחיות". ח"כ אלהרר שאלה "איך תבדקו שאדם יוצא לעבודה?" בתשובה ענה קמין כי יתבצע תשאול אקראי במחסום.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "אנחנו במצב חירום. אנו חייבים כעת למנוע לחלוטין התקהלויות של אנשים. למשל מעל עשרה אנשים בחלל סגור ועשרים איש בחוץ. צעד כזה יגרום ללכידות חברתית אם זה יהיה ללא החרגות. זה יוכל לחלץ את כולנו מהבוץ. אנו צריכים גם לעטות מסיכות. לאור חומרת המצב אסור להחיל הגבלות מיותרות ללא הצדקה". 

עוד אמר פרופ' לוין כי "אפשר לאשר את כל ההגבלות למעט סעיף 2 שמזיק לבריאות הציבור. הכלל הראשון ברפואה הוא קודם אל תזיק. אפשר כלל ברזל לשלושה שבועות שבו לא תהיה שום החרגה. ההגבלה של 500 מטר פוגעת קשות באמון הציבור - אין לה הצדקה. אסור לאסור את חופש התנועה. הבדידות שנכפתה על אנשים מסכנת את בריאות הציבור. לכן כולכם בוועדה חייבים להתנגד לסעיף של 500 מטר הפוגע בבריאות הציבור. מה נגיד לילד 'לא תלך לגן שעשועים במרחק 600 מטר?' אנו רוצים שתהיה שיטה, דרך ומצפן. כל הפרטים הקטנים האלה אי אפשר להבין אותם. אם יוצאת משפחה שחנוקה בבית לפיקניק לבדה אי שם בנגב ועולה על איזה הר, מה רע בזה?"

"בעבר, כשבן אדם חטף התקף לב אמרו לו תשכב במיטה ואל תזוז בכלל - זה יהרוג אותך. אחר כך באו מחקרים שהוכיחו שהשכיבה במיטה היא זו שמחסלת בן אדם שעבר התקף לב. הציבור חייב לקום ולהיות בתנועה. זאת התרופה לקורונה. לכן אל תזיקו. תתנגדו לסעיף הזה שיפגע פגיעה אנושה ומיותרת בבריאות הציבור בישראל", אמר פרופ' לוין והוסיף: "המטרה שלנו להגביל פי מאה את המגעים בין שני אנשים במרחק של פחות משני מטר ואת ההתקהלויות.

ח"כ הרב ישראל אייכלר פנה ליו"ר ועדת החוקה ח"כ הרב יעקב אשר לנסח את התקנות באופן ברור וחד משמעי, שאין לשוטר סמכות לעכב אזרח הטוען כי הוא בדרך לעבודה, לבית מרקחת, לרכוש מזון, לברית או הפגנה.

במהלך הדיון בוועדה התברר כי בעוד המשפטנים סבורים שהשוטר חייב לאפשר מעבר ליעד מאושר, אלא אם יוכח אחרת, הרי לדברי המשטרה, האזרח יוכל לעבור רק אחרי שהשוטר השתכנע באמינות דבריו של האזרח. 

ח"כ הרב אייכלר אמר: "זו שערוריה שהופכים את השוטרים גם לשופטים. אין לכך שום סמכות חוקית. יש לקבוע כי כל אזרח נאמן לטעון את דבריו ולעבור, אלא אם כן יוכח אחרת. אם לא תתקבל פרשנות זו, אבקשך שלא לאשרר את תקנות הסגר. אחרת נראה כאן מראות איומים של התעללות שוטרים באזרחים, כפי שנראו בסגר הקודם שמנעו מאנשים לעבור בדרך לטיפול רפואי ואף חמור מכך"

ח''כ הורביץ וח''כ רול בוועדת החוקה (צילום:  דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
ח''כ הורביץ וח''כ רול בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

ח"כ איילת שקד (ימינה): "הממשלה הזאת לא עשתה שום הגבלה על הפגנות. שום מתווה נורמלי. הממשלה הזאת שנתניהו עומד בראשה לא הצליחה להביא לשום מתווה שיצמצם את ההפקרות הזאת בהפגנות ומה שאנו רואים ההפגנות האלה במסות של אלפי אנשים פורמות את הלכידות החברתית. אין מה לעשות. אם אנו רוצים כולם להילחם בנגיף הזה צריך פשוט להימנע מהתקהלויות. מעל עשרים איש במקום פתוח. אם הממשלה הכושלת הזאת היתה מצליחה לאסור התקהלויות לא היינו מגיעים למצב הזה. צריך לשלוח פקחים לאכוף מסכות בתוך מקומות העבודה.  אני גם רוצה לדעת מה בדיוק מתווה היציאה מהסגר".

לאחר דבריה של ח"כ שקד התפתח עימות בינה לבין ח"כ אבידר, שאמר: "אנו מפגינים בריחוק ושומרים מאוד על ההנחיות. אסור לפגוע בהפגנות". ח"כ שקד ענתה לו: "אתה לא מבין שזה פורם את הלכידות החברתית?", ח"כ אבידר ענה לה כי "הדבר היחיד שזה פורם הוא את הדמוקרטיה". 

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "הסגר הפתוח הזה מעט מדי ומאוחר מדי. המטרה היא אמון הציבור: אם הציבור יבין שיש כאן שכל כולם יתכנסו. מכיוון שגרף התחלואה מזנק ושיעור התמותה עולה אנו צריכים לאשר את התקנות ולהכניס שינויים שאנו חושבים שיביאו את הציבור להבין את ההיגיון שמאחורי הסגר".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "כל החקירות הן קלוקלות, לא מסודרות, משהו השתבש בהן. אני אתן את כל כובד משקלי ביחד עם החברים האחרים על סכומי קנסות לאנשים שאיבדו את מקור פרנסתם. הסכומים מטורפים. יותר זול לעבור באור אדום מאשר קנס על פתיחת חנות. אנו נלחם בזה - אלו סכומים מטורפים. אני פונה גם לחברי המקואליציה לא לתת יד לעניין. מניסיון אני אומר המשטרה לא תוכל לאכוף את זה. התקנות לא מוסדרות. אתה רוצה שלוחם מג"ב אחרי טירונות יתחיל לבדוק את כל מה שיש לפתחו? עורך דין לא מבין מה אומר 13 א. תתעוררו. זה לא ניתן לאכיפה ויהיו הרבה בעיות קשות". עוד אמר ח"כ לוי כי "אין היגיון להכניס את הציבור לסגר. מציע להצביע להכניס את הממשלה לסגר".

ח"כ אוסנת מארק (הליכוד): "מקריאה נתון רשמי של משרד הבריאות, לפיו בחודש האחרון היו לפחות 20 חולי קורונה ששהו בהפגנות ובשלושת החודשים האחרונים לפחות 55. אנחנו מבינים שהחברים פה חוששים שהמשק יקרוס ושכולנו נהיה חולים, העיקר שיהיו הפגנות לכן אני מבקשת מפרופסור גרוטו לדבר על ההפגנות למרות שהן מוחרגות מהתקנות".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "התקנות האלה הן רעה חולה ביסודן והממשלה לא יכולה לדרוש מהציבור לקיים תקנות ששרי הממשלה עצמם אומרים שהן לא יעזרו. לך יו"ר הוועדה יש אפשרות לדרוש שינויים דרמטיים כדי שיהיה הגיון בטרוף הזה. דבר ראשון פיצוי לבעלי עסקים".

תקיעה בשופר בימי הקורונה (צילום: מרק ישראל סלם)
תקיעה בשופר בימי הקורונה (צילום: מרק ישראל סלם)

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ): "קבלתי לפני שעה וחצי את התקנות שמשתרעות על 30 עמודים. אני בתור ח"כ ועורך דין קראתי וקשה לי להבין. התקנות מסובכות - יש פה הרבה מאוד עניינים. אני חושב על פקיד או אזרח שצריך להבין את זה. קשה ממש על הרגע האחרון להבין את זה. יש פה טבלת קנסות. יש קנס של 5,000 שח למי שיוצא מהבית שלא במסגרת 21 החרגות מותרות. זה פשוט התעללות בציבור. מה רוצים שנעשה? אין משמעות לאישור של דבר כל כך דרמטי בלי נתונים. מה אומדן הנזק הכלכלי מסגר עכשיו של 3 שבועות? כמה זה עולה? איך אני כח"כ יכול לאשר דבר כזה אם אני לא יודע מה הנזק. דבר שני לא מצורפים נתונים בין התקנות לגבי המשמעות הבריאותית של זה. הרי עושים את זה כדי לצמצם הדבקה. אפשר לראות נתונים ומספרים?".

עוד אמר ח"כ הורוביץ: "בלי נתונים התקנות האלה חסרות תכלית. צריך להגביל התקהלות במקומות סגורים, זה צריך להיות עיקר העניין. אני לא חושב שהסגר לפי התקנות האלה יהיה אפקטיבי בהורדת התחלואה. הוא אפקטיבי רק בהרס המשק".

ח"כ עידן רול (יש עתיד): "המשטרה עומדת כמו הילד עם האצבע בסכר. המשטרה לא תוכל לאכוף סגר כזה. שוטר יצטרך לעמוד עם עשרים עמודים ביד כדי לבדוק כל אדם מאיפה הגיע ולאן הולך. זה בושה. צריך לעשות החלטה שנכונה לציבור שמגיעות לו הנחיות ברורות שמורידות תחלואה תוך מינימום פגיעה בכלכלה. הסגר הזה לא משרת את הציבור. צריך לדחות את כל התקנות ולדרוש מהממשלה להביא תקנות סדורות ומינימליות".

מסמך המתווה בו דנה ועדת החוקה by מעריב אונליין on Scribd

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד): "התקנות האלה מופרעות. אני מצטט את המומחים הכי גדולים - ההתקהלות היא הבעיה. אני ממליץ לא לאשר אף אחת מהתקנות. אנו לא חותמת גומי. שתחזור הממשלה ותעשה שבע עד שמונה תקנות בלבד. אפשר להתפלל בחוץ. הפוליטיקאים מתנהגים כסמי רופאים והרופאים לא עומדים על דעתם וחבל".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו): "אני שומע 24 שעות את אדלשטיין ואת סגן שר הבריאות קיש מסבירים שהסגר לא יוריד את התחלואה. אז בשביל מה צריך את הסגר? הח"כים החרדים, אתם פוגעים בציבור שלכם וגם משמשים חותמת גומי. למה לגרום לסגר ההזוי הזה. ההצעה שלי היא להתנגד לתקנות. להצביע נגד ולשלוח את הממשלה הכושלת הזאת שתלך ותעשה עבודה ולא תביא לנו סגרים שגם יפגעו מנטלית וכלכלית בציבור הישראלי".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "זה לא ראוי שמעבירים את זה 30 שעות לפני מועד הכניסה של הסגר המצופה. עברתי על התקנות בראיה מאוד לא מעמיקה אני רואה שהדבר המשמעותי ביותר שנסגר הם העסקים והכלכלה בלי שדנו עם בעלי העסקים על פיצוי ראוי והולם. הכל פתוח. הרי כל אדם שתוקע בשופר אדם שרוצה לצאת למקום העבודה כולם יכולים לצאת. רק לא העסקים. אתם יכולים לצחוק אבל בעלי העסקים לא צוחקים בכלל". עוד אמרה אלהרר: "אין שום הצדקה להגבלה של 500 מטרים. חלואה. כל הקונסטרוקטה הזאת אין בה כלום".

ח"כ אלהרר מחתה על סעיפי הענישה במתווה הסגר: "14,400 שח לאדם שלא הבין את התקנות. אפילו לא לעסק. תגידו. נפלתם על הראש? גם לקחתם להם את מקור הפרנסה וגם קנס?"

בין ההגבלות וההנחיות שאושרו על ידי הממשלה וצפויות להיות מאושרות על ידי הכנסת: מגבלות תנועה ממקום למקום, חידוד הנחיות ההתנהגות במרחב הציבורי והגבלות על פתיחת עסקים המקבלים קהל, הגבלת התפילות בחגים, הגבלות בתחבורה הציבורית וכן הגבלות על פעילות משרדי הממשלה.

מגבלות התנועה יכללו הגבלות על יציאה ממקום המגורים, ותותר יציאה ממקום המגורים, עד למרחק של 500 מטרים בלבד. הגבלה זו תאפשר לצאת למרחב הציבורי, לרבות פארקים ציבוריים וגינות שעשועים, בתוך מגבלת המרחק של ה-500 מטרים. ניתן יהיה לחרוג מעבר למגבלות ה-500 מטרים בשל שורת החרגות לעניין.

התקנות קבעו גם כללי התנהגות במרחב הציבורי, לרבות איסור התקהלות – עד 10 אנשים במבנה ו-20 בשטח פתוח, שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, הגבלות על מספר נוסעים ברכב – עד שלושה אנשים שגרים יחד. הגבלות נוספות הוטלו על בתי עסק העוסקים בקבלת קהל. בכל הנוגע לתפילות בראש השנה וביום הכיפורים, תותר תפילה במקום הנמצא עד 500 מטרים ממקום המגורים. ההנחיות מבהירות את מידת ההתקהלות המותרת במקומות התפילה השונים.

גם בתחבורה הציבורית כאמור חודדו ההנחיות והוחלט על הגבלות, שעיקרן הוא צמצום משמעותי של פעילות קווים מסוימים וכן צמצום כמות הנוסעים באוטובוסים, רכבות ומוניות. במגזר הציבורי צפויים העובדים לעבוד במתכונת חירום, שתאפשר אספקת שירותים חיוניים לאזרח וכן תצומצם משמעותית מצבת כוח האדם במקומות העבודה.