הוחלט פה אחד: ישיבת הממשלה שעסקה בין היתר בהפחתת שכר השרים ושכר חברי הכנסת הסתיימה היום (שני) בהכרעה חד משמעית, לפיה השכר יקוצץ ב-10%. שרי הליכוד אמיר אוחנה, מירי רגב ואופיר אקוניס אמרו בישיבה כי "יש לקצץ בשכר גם לבכירי הרשות השופטת ולא רק לשרים ולח"כים". שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר בתגובה כי "לא צריך לדבר על מגזר ספציפי ולא צריך לעשות עליהום על השופטים".

בתוך כך, שר האוצר כ"ץ הודיע כי הוא צפוי להביא בהמשך הצעה שתחול על כלל "נושאי המשרה", כלומר, גם לשופטים ומי שמרוויח שכר דומה לח"כ ומעלה. במהלך הדיון, התפתח עימות בין שר האוצר, ישראל כ"ץ, לבין שר הכלכלה, עמיר פרץ, לאחר שכ"ץ אמר כי הוא מתכוון לערוך רפורמה גם במגזר הציבורי. פרץ אמר בתגובה כי איומים והודעה ליו"ר ההסתדרות על הורדת שכר באמצעות כלי התקשורת אינה הדרך לנהל את המצב. 

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

בנוגע לסוגיית שכר השרים, מפלגת כחול לבן הודיעה כי היא תצביע היום בעד קיצוץ השכר, בהמשך להחלטה לתרום החל מחודש אפריל 20% משכר השרים וחברי הכנסת לעמותות שונות. 

השר אקוניס טען כי קיצוץ בשכר של בכירי הרשות השופטת "זאת דוגמא אישית מתבקשת". לדבריו, "חברי הרשות המבצעת - תורמים את חלקם, חברי  הרשות המחוקקת - תורמים  את חלקם, מדוע חברי הרשות השופטת הוחרגו מההצעה? אני מציע לכלול גם אותם ואת כל מי ששכרו במגזר הציבורי מעל 40,000 בהצעה להפחתת השכר".

בהמשך הישיבה טען ראש הממשלה בנימין נתניהו כי העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה נובעת מ"זלזול בהנחיות", וציין כי ייתכן שיאושרו מגבלות נוספות. 

לדבריו, "כל מי שזלזל בהנחיות או גרוע מזה - שדילל אותן בכנסת - שלא ישאל איך התחלואה עלתה ושלא יבוא בטענות. הסיבה לתחלואה היא התקהלויות ואי עטיית מסיכה. מחר בקבינט הקורונה נדון בצעדים נוספים". רה"מ אף התייחס במהלך ישיבת הממשלה להפרת הבידוד על ידי יועצו טופז לוק, ואמר: "צריך שתהיה אכיפה ולא אכיפה בררנית, ופתאום כולם מתעוררים מול אדם אחד". 

בהמשך יצא נתניהו מישיבת הממשלה על מנת לקיים שיחה "בעלת חשיבות לאומית". 

ההצעה להפחתת שכר

באשר להצעה להפחתת שכר השרים וחברי הכנסת, מדובר בהצעה שכוללת שני סעיפים: הפחתת השכר הנוכחי ב-10%, וביטול עדכון המשכורת של 2021. ההצעה צפויה לחסוך כ-8 מיליון שקלים. על פי ההצעה, הוראת שעה זו תחול עד ה-31 בדצמבר 2021. 

בנושא תוכנית הסיוע הכלכלית ההצעה כוללת הגדלת הסכום שהממשלה רשאית להוציא בשנת 2020 בכ-2.5 מיליארד ש"ח, ותיקונים נוספים שנועדו לסייע לעסקים בתקופת הסגר השני. בין היתר מוצע להוריד את רף הזכאות למענק הוצאות קבועות ל-25% במקום 40% מענק עבור מעסיקים שישמרו תעסוקת עובדים במהלך תקופת הסגר, ושינוי לגבי מספר מקבלי דמי אבטלה הצפויים. 

בנימין נתניהו על התוכנית הכלכלית

כזכור, לאחר דיון של בכירי מערכת הבריאות ואישור תקנות והגבלות הסגר על ידי ועדת החוקה, מסרו ביום חמישי רה"מ, שר הבריאות ושר האוצר הצהרות לציבור. מצהרתו של כ"ץ, עלה כי לאחר ההחלטה על הסגר הוחלט במשרדו לתגבר את תוכנית הסיוע "רשת ביטחון כלכלית".

"אנחנו פרסנו רשת ביטחון בסף 60 מיליארד שקלים כדי לסייע - היא עובדת היטב כמו שהתחייבתי. אני מלווה באופן אישי ומוודא שמה שהובטח קורה. התשלומים ניתנים וכל המובטלים בניגוד לרצונם, מקבלים שנה קדימה את אותם דמי האבטלה. אם יאלצו נוספים לצאת לחל"ת הם יקבלו את אותם התשלומים", אמר והוסיף: "לא רוצים שמעסיקים יוציאו לחל"ת. נאבקתי על פתיחתם באופן אישי, ואנחנו מצפים מבעלי העסקים לשמור את העובדים. נותנים תמריץ של 5,000 ש"ח למי ששומר את עובדיו עד אוקטובר, על כל עובד שישמור". 

בדברים שנשא נתניהו באותה ההצהרה, הסביר גם הוא על תוכנית הסיוע הכלכלית, וסיפר כי בהמשך ידונו על קיצוץ שכרם של הבכירים. "עם הנחיתה בארץ הסתערתי על משימות הכלכלה והבריאות. אני מודיע על תכנית סיוע חדשה - מעניקים לשימור עובדים הלוואות בחסות המדינה, הכנסות קבועות לעסקים שנפגעו 25 אחוז ומעלה ונקצץ משכר הבכירים כי כולנו חייבים לשאת בנטל", אמר. 

בעקבות ההצעות לקיצוצים בשכרם של נבחרי הציבור, השר  לענייני ירושלים ומורשת רפי פרץ  כתב בטוויטר: "אני תומך בהצעה לקצץ בשכר נבחרי הציבור. הערבות ההדדית מתחילה מאיתנו. אבל אני דורש להרחיב לכל בכירי המגזר הציבורי. הקיצוץ צריך להיות גם בפנסיות התקציביות ובשכרם של בכירי המגזר הציבורי כמו מערכת המשפט, הצבא, הפרקליטות, וחברות ממשלתיות ששכרם גדול מ-40 אלף ש״ח בחודש".

גם ח"כ שרן השכל (הליכוד) בירכה על קיצוץ השכר ודרשה להרחיב אותו בשירות הציבורי גם למקבלי שכר מעל 45 אלף והפנסיות התקציביות.
לדברי השכל, "לאחר פניות רבות שלי לוועדת כספים, ראש הממשלה ושר האוצר, ואף הגשת חקיקה בעניין, אני מברכת את שר האוצר ושרי הממשלה שידונו היום לראשונה בשאלת שכרם של השרים וחברי הכנסת. בשעת משבר עלינו להראות לציבור, שנפגע קשות בשל הקורונה והמאמץ לצמצום התחלואה, שאנחנו איתו".

עוד הוסיפה השכל כי "הצעת הממשלה קוראת להוריד את שכר נבחרי הציבור וזה לא מספיק. אני קוראת לשרים לקבל החלטה אמיצה וללכת צעד נוסף נדרש קדימה - בקיצוץ בשכר בכירים במגזר הציבורי מעל 45 אלף במגזר הציבורי והפנסיות התקציביות. עבורי, לא מדובר באמירה לחלל האוויר. כבר בינואר האחרון, כאשר אושרה תוספת השכר האחרונה סירבתי לאשר את התוספת".