מושב החורף של הכנסת נפתח היום (שני) בשורת הנאומים המסורתיים של יו"ר הכנסת, יריב לוין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. בשעה זו מתקיים דיון במליאה בארבע הצעות אי־אמון בממשלה שהגישו סיעות יש עתיד־תל"ם, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו וימינה ומרצ. 

למרות הפוטנציאל הנפיץ, נתניהו ולפיד היו מאופקים ושמרו על ממלכתיות בנאומיהם, כאשר נתניהו לא הזכיר בדבריו את חילוקי הדעות עם כחול לבן ואפילו לא את שר הביטחון בני גנץ, שנשא מוקדם יותר היום נאום לוחמני במיוחד, ואילו לפיד מצדו אמנם ביקר בחריפות את הממשלה - אך לא הזכיר את נתניהו בשמו אפילו פעם אחת. 

נאום נתניהו בפתח מושב החורף של הכנסת (צילום: ערוץ הכנסת)

בתום הנאומים עלו לדיון במליאת הכנסת הצעת אי האמון הקונסטרוקטיבי של יש עתיד-תל"ם ושלוש הצעות אי אמון נוספות, שנפלו בהצבעה ברוב גדול. לאחר נפילת ההצעה, תקף יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד את שותפיו לשעבר: "אחרי כל הדיבורים, כחול לבן, בני גנץ ואשכנזי מחזיקים את נתניהו ראש ממשלה. יכלו להוציא אותו היום בערב מבלפור ולא עשו את זה. אנחנו נחזור בשבוע הבא עם אותה הצעה שוב כי אנחנו לא מוותרים לעולם"

כזכור, ביש עתיד־תל"ם ניהלו בשבוע האחרון קמפיין בניסיון לשכנע את ראשי כחול לבן לתמוך בהצעה שתאפשר, בתמיכת 61 חברי כנסת, להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית בלי ללכת לבחירות, אולם להצעה, לפיה לפיד יהיה ראש הממשלה החלופי ברוטציה עם בני גנץ, לא היה כל סיכוי. ח”כ צבי האוזר העלה סרטון שבו אמר: “יאיר תתקדם. לא תהיה כאן ממשלה עם המשותפת”. אפילו ח"כ בוגי יעלון הודה כי אין כל סיכוי להצעה, ואמר כי היא “לא בשלה”. יעלון ציין כי יש עתיד־תל"ם תמשיך ותעלה הצעות אי־אמון בממשלה שוב ושוב - עד להפלתה.

באופן מפתיע, דווקא יו"ר ימינה נפתלי בנט הצביע בעד יאיר לפיד לראשות הממשלה, למרות שבימינה, כזכור, אמרו על ההצעה: “ימינה לא תתמוך בהקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת. אין קואליציה אחרת בכנסת הנוכחית. ברגע שהמצב יתייצב, צריך ללכת לבחירות ולהחליף את הממשלה הגרועה הזאת”.

נפתלי בנט תוקף את נתניהו בנאום פתיחת מושב הכנסת (צילום: ערוץ הכנסת)

"סגר הוא פעולה הכרחית כשנכשלת במתן טיפול טוב. סגר הוא פטיש על אזרחי ישראל במקום פינצטות על חולי ישראל. סגר פירושו להתגאות ששמת את כל האזרחים בכלא כי אתה לא מצליח להשתלט על הפשיעה", אמר בנט והוסיף: "הסגר הורס כאן דור של יזמים ובעלי עסקים, הסגר מרסק את הנפש של ילדינו, הסגר הוא אנטיתזה לרוח הישראלית. ישנה סיבה נוספת לכך שהעם איבד את האמון, הסיבה לכך היא כי אתה, ראש הממשלה, לא מאמין בעם״.

הצבעת בנט עוררה תגובות רבות, ובתגובה ימינה שחררו הודעה נוספת, בה נכתב: "לכל המתרגשים. מתחילת הקדנציה הצבענו תמיד בעד כל הצעת אי-אמון בממשלת הכישלון הזו, ובלבד שזה הוגש על ידי מפלגה ציונית, ואנחנו נמשיך בזה כמובן. אין היום כל שינוי. כמו כל הצעות האי אמון, זהו ארוע סמלי בלבד שמבהיר שאין לנו אמון בממשלה. כל טירון יודע שלא היה סיכוי להכתיר את לפיד לראש ממשלה. מציעים לחברי הכנסת בליכוד לטפל במיגור הקורונה והשבת הפרנסה ולא בעוד ספינים סוג ג׳".


הליכוד הגיבו לבנט: "חתרן נשאר חתרן. בנט החליט הערב לפרוש סופית מגוש הימין ולהמליץ על יאיר לפיד שאמר כי בכוונתו לעקור 100,000 מתיישבים מיהודה ושומרון, לתפקיד ראש הממשלה. מי שפירק את ממשלת הימין בשביל ברית האחים ימליץ על השמאל בשביל ג'וב".

בנימין נתניהו והנשיא רובי ריבלין בפתח מושב הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
בנימין נתניהו והנשיא רובי ריבלין בפתח מושב הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

ח"כ בועז טופורובסקי הציג את ההצעה של יש עתיד תל"ם ואמר: "השאלה היחידה  שתהיה היום בהצעת אי האמון הנוכחית היא מי יצביע בעד נתניהו ומי יצביע בעד החלפתו. שום שאלה אחרת. ככה, זה כל כך פשוט. בלחיצת כפתור היום של כל חברי הכנסת כאן, כחול לבן, העבודה, בנט וליברמן, אפשר להחליף את הממשלה בלי בחירות כבר היום. 

אין ספק, הליכה לבחירות ברגעי משבר היא חמורה מאוד למשק, לאמון הציבור, לכל המערכת הפוליטית. אבל לא חייבים ללכת לבחירות, כי באותה לחיצת כפתור אחת אפשר להרים כאן ממשלה קטנה ויעילה, כזו המורכבת מיש עתיד-תל"ם, ימינה, ישראל ביתנו, כחול לבן והעבודה, בה ראש הממשלה הוא יאיר לפיד שר הביטחון הוא בני גנץ, שר החוץ הוא גבי אשכנזי, שר המשפטים הוא אבי ניסנקורן, שר הקורונה הוא בנט וגם הליכוד יהיו חברים בה."

בסיום הנאום, ח"כ אחמד טיבי קם ממושבו ואמר לח"כ טופורובסקי: "בעקבות הנאום שלך הרשימה המשותפת לא תצביע בעד ההצעה שלכם. הזכרת את כולם ולא הזכרת את המשותפת. תתבייש לך. ככה מארגנים שותפות? אנחנו 15 מנדטים כאילו לא קיימים?". ח"כ טופורובסקי חזר לדוכן והשיב: "אני מתנצל. אני חושב שההסתה כנגד 20% מהאזרחים הישראלים היא איומה ונוראית, ואין ספק שאתם צריכים להיות חלק מההנהגה במדינת ישראל".

בנימין נתניהו בפתח מושב הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
בנימין נתניהו בפתח מושב הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

מוקדם יותר נשא ראש הממשלה את הודעתו המדינית בדבר פעילות הממשלה בחודשים האחרונים. בפתח דבריו ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח את החלטתו להטיל סגר כללי בשל מצב התחלואה בקורונה. "לא היה קל להעביר את ההחלטה על הסגר. היו כאלה שחשבו שלא צריך סגר, שאפשר להמשיך עם אלפי נדבקים ביום בלי סגר. אני חשבתי שאם לא נטיל סגר תהיה עלייה גורפת בתחלואה. וזה בדיוק מה שהתחיל לקרות. היום רוב הציבור רואה שההחלטה שהובלתי יחד עם חבריי להטיל סגר הייתה נכונה. בלעדיה היינו צועדים ישר לתוך התהום".

"חרף הביקורת, חרף התקשורת המגויסת והמגייסת, חרף הלחצים מתוך הממשלה ומחוץ לממשלה – אני עומד על כך שנשמור על הבריאות של אזרחי ישראל, ושנפתח את המשק רק בצורה בטוחה, זהירה והדרגתית. נפתח עסקים קטנים שאינם מקבלים קהל. נפתח את מסגרות החינוך לגיל הרך, ונפתח בהדרגה גם תחומים נוספים על פי נתוני התחלואה. אם ננהג בחופזה, אם ניכנע לכל לחץ של כל מגזר, מהר מאוד נגיע לסגר נוסף. אני קורא לכל מנהיגי הציבור משמאל ומימין – לפעול יחד בערבות הדדית. נוריד את מפלס ההתלהמות והאלימות שאינה מקובלת בשום מצב, ויחד נוריד את מפלס התחלואה והתמותה".

נתניהו אף הודה כי "במבט לאחור, פתחנו את אולמות האירועים ואת כלל מערכת החינוך מוקדם מדי. אבל מהר מאוד הבנו שצריך להשאיר חלק מהמגבלות". בהמשך תקף: "את ההמשך אתם מכירים. בניגוד לגל הראשון שבו היינו מאוחדים, לצערי הפעם לא היה לנו רוב בכנסת להמשך מדיניות אחראית. אני אומר ביושר, הפופוליזם ניצח, ואזרחי ישראל הפסידו. אנחנו הפקנו את הלקחים מהיציאה מהסגר הראשון, ואני מקווה שגם אחרים בבית הזה הפיקו אותם".

ריבלין בפתיחת המושב (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
ריבלין בפתיחת המושב (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

בהמשך דבריו התייחס נתניהו למשבר הקורונה ולתוכנית הממשלה לטיפול במשבר וליציאה מהסגר. "תכנית הפעולה שלנו במאבק בקורונה מורכבת משלושה שלבים: סגר, שגרת קורונה מקלה וחיסונים. בשלב הסגר נשיג רמת תחלואה נמוכה שמאפשרת יכולת קיטוע, ונפתח את הכלכלה בצורה אחראית במתווה שנחליט עליו מחר בקבינט הקורונה. שנית, בשגרת הקורונה תהיינה עדיין הגבלות, אבל נוכל להסיר חלק ניכר מהן באמצעות בדיקות מהירות שאנו מפתחים. שלישית, שלב החיסונים: אנחנו מפתחים חיסון משלנו במכון הביולוגי, אבל זה ייקח זמן".
 
"אנחנו גם נערכים לקבל חיסונים ממדינות אחרות, שצפויות לפתח חיסונים בחודשים הקרובים. וכיון שאנחנו מדינה קטנה יש תור ארוך לקבלת החיסונים הללו. אני מפעיל את כל הקשרים שלי, שטיפחתי לאורך השנים, עם מנהיגים בעולם כדי להביא לכם, אזרחי ישראל את החיסונים הללו מוקדם ככל הניתן. אני חושב שיהיו לנו חדשות טובות, מהר יותר ממה שרבים חושבים".

בסיום דבריו בחר נתניהו במסר ממלכתי ומפייס: "בממשלה אישרנו הבוקר שני דברים חשובים מאוד: את המשך העלאתם של אלפיים בני הקהילה האתיופית ואת הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות. ביום חמישי אביא את הסכם השלום גם לאישור הכנסת. זה שלום אמיתי. שלום מתוך עוצמה, שלום בין העמים! אני בטוח שגם את סערת הקורונה נעבור בהצלחה. אם נשמור על אחדות בתוכנו לא רק שנתגבר על הסערה בעזרת השם נצא ממנה מחוזקים אף יותר".

יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

אחריו עלה לדוכן הנואמים ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שקרא לממשלה להפסיק להתעסק במריבות פנימיות ולהתחיל לפעול למען אזרחי המדינה. "המדינה חולה וראש הממשלה מעז להמשיך לעסוק רק במשפט שלו. אם אנחנו רוצים להבריא, זה צריך להיות המושב האחרון של הממשלה הזו".

לפיד תיאר את תחושת הציבור הישראלי, שמרגיש לדבריו מופקר על ידי הממשלה: "איך יהיה פה טוב אם אין מי שקם בבוקר ועובד בזה? אדוני הנשיא, אתה זוכר את נאום השבטים שלך? אתה יודע למה אנשים חוזרים לשבטים? כי אין מדינה. אנשים מרגישים נטושים וחשופים, אז הם מחפשים מישהו שיחבק אותם. הם מרגישים שאין ממשלה. אין אף אחד שאפשר להאמין לו. לאף אחד לא אכפת. אז אם אין מדינה, לפחות יש שבט. לפחות בשבט אוהבים אותם. הבעיה לא מתחילה מלמטה, היא מתחילה מלמעלה. בממשלה". 

"אזרחי ישראל מסתכלים על המריבות בממשלה הזו, הם לא מבינים מה הולך. אנשים חולים, אנשים מתים, למה אתם לא מסוגלים לעבוד יחד? להעביר תקציב. כל עסק חמישי בישראל נסגר - למה אתם לא עושים משהו? איך אתם מעיזים להמשיך להיות תקועים במריבות הרעילות שלכם? איך ראש הממשלה מעז להמשיך לעסוק רק במשפט שלו. למה אתם ממשיכים עם מסיבות העיתונאים הריקות שלכם? הנה ההצעה שלנו: להבריא. להבריא את המדינה. להבריא את הפוליטיקה. בממשלה הזו זה כבר לא יקרה. אם אנחנו רוצים להבריא, זה צריך להיות המושב האחרון של הממשלה הזו. הגיע הזמן לממשלה אחרת".

"אנחנו יכולים להחליט אם בזמן הזה, ברגע הזה בחיינו, אנחנו מלאים בשנאה וכעס וזדון ורעל, או שאנחנו מוצאים בתוכנו את הכוח לתת אמון. הכוח להלחם יחד. יש בתוכנו מגיפה. מגיפה בריאותית, מגיפה כלכלית. האם אנחנו ניכנע לה, או שנמצא בתוכנו את הכוח שיאפשר לנו להיות טובים אחד לשני, לעזור אחד לשני. את הכוח להיות בריאים".

יריב לוין (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יריב לוין (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר הכנסת יריב לוין שפתח את הישיבה ציין כיצד היא נערכת באופן יוצא דופן תחת כללי הקורונה. בהמשך דבריו התייחס להסכם השלום עם איחוד האמירויות שיובא לאישור הכנסת: "המושב הקרוב הבא עלינו לטובה לא יהיה מושב רגיל. אנו נידרש במהלכו לעמוד איתן על כבודה ומעמדה של הכנסת. אנו עתידים לקיים במהלכו דיונים חשובים ואף היסטוריים, ובראשם הדיון על אשרור הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות. אנו נקיים בכנסת דיון אישי בהסכם זה, כדי לאפשר לכל אחת ואחד ממאה ועשרים חברי הכנסת לומר את דברו ברגעים היסטוריים אלה".

יו"ר הכנסת התייחס גם לתהומות אליהם הגיע השיח בכנסת בשבועות האחרונים וקרא לחדול מכך: "המושב הקודם היה מהסוערים שידעה הכנסת. היו במהלכו יותר מדי מקרים בהם חברי כנסת בחרו בדרך של שיח אלים, קריאות להפרת החוק והתנהגות שגלשה לבריונות של ממש. איני מוכן לקבל זאת. אזרחי ישראל אינם מוכנים לקבל זאת. הדיון החופשי והפתוח בכנסת הוא מנשמת אפה של הדמוקרטיה. אני אמשיך להקפיד על כך שכל חבר כנסת יוכל להשמיע את עמדתו ללא מורא". 

"באותה מידה, חירות הביטוי אינה החירות להכפיש ולעודד אנרכיה. אפשר לבקר, אפילו בחריפות, אבל לגופו של עניין, לא לגופו של אדם. בין אם הוא אזרח מן השורה או בין אם הוא ראש ממשלה. הגיעה העת לשיח אחר, שיח מאחד ולא מקטב. שיח תרבותי ולא מתלהם. הגיעה העת שנשמש דוגמא לאופן המכבד שבו כל ביקורת, חריפה ככל שתהיה, צריכה להישמע. זוהי חובה אישית של כל אחת ואחד מאתנו. אני קורא לכלל חברי הכנסת לעמוד בה". 

בסיום דבריו, לוין קרא לחברי הכנסת להקפיד ביתר שאת על דוגמא אישית: "ערבות הדדית והקפדה על ההנחיות הבריאותיות הם צו השעה. רבים מאוד מאזרחי ישראל מבינים את גודל השעה ומתגייסים, חרף הקשיים, למאבק בנגיף. כך עושה גם הכנסת. אנו מקיימים פיקוח פרלמנטרי ודיאלוג עם הממשלה. בד בבד, מרגע שהתקבלו ההחלטות, זו חובתנו ואחריותנו לשמש דוגמא לקיום ההנחיות. בין אם אנחנו חלק מן הקואליציה ובין אם חלק מן האופוזיציה. הציבור הישראלי צופה בנו. חובתנו להיות קשובים לזעקה העולה ממנו".