ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) הסביר מדוע חברי מפלגתו הצביעו אתמול בעד הפלת הממשלה ומינוי יאיר לפיד לראש ממשלה. בראיון לאראל סג"ל ורועי עידן ב-103FM הוא אמר שימינה תתמוך בכל הצבעת אי אמון בממשלה: "אין לי אמון בממשלה ובעומד בראשה ובטיפול בקורונה ובכל דבר אחר לכן אני מצביע אי אמון בממשלה, נקודה". ח"כ סמוטריץ' הוסיף כי מעבר להבעת אי אמון בממשלה, אין למפלגה ימינה דבר עם לפיד, עליו מתח גם ביקורת: "צריך להפסיק לנסות לחנך את החרדים". 

אראל: שלום
"אפשר להתייחס במשפט? נתניהו לא יכול לוודא על כל אזרח אם הוא חובש מסכה אבל הוא כן יכול וצריך וחייב לרתום. כשיש מאמץ לאומי אתה רותם. הוא יכול היה לרתום סלבריטאים כדי ליצור אווירה, קמפיין לנוער ולרתום מנהיגי ציבור, רבנים, רופאים ולרתום ראשי רשויות ומנהיגים מקומיים וראשי יישובים וראשי קהילות".

קורונה - המשטרה סגרה בית כנסת בבני ברק. צילום: דוברות המשטרה

רועי עידן: אנשים יוצאים בהמוניהם; אראל: בוא תתייחס למה שאמרנו פה. אחרי שדיברנו על הרתימה, אני שואל אותך האם את המחיר תשלם קואליציית הימין?
"קודם כל לפיד הוא לא אלטרנטיבה כי גם הוא קרא להפר את ההנחיות ואנשיו הפרו אותם בעצמם אני מיצע לו לא לעשות תחרות מי יותר גרוע. האירוע עם הציבור החרדי הוא אירוע קשה, מטלטל, אני מסכים שגלי ההדף שלו יכולים ללוות אותנו בכול כך הרהב היבטים כי זה נכון החרדים הם חלק מגוש הימין, ואם גוש הימין יתפרק בינו ובין עצמו, אז נכון. אגב אני כל הזמן אמרתי שאם יש דרך אחת שהשמאל יעלה לשלטון וזו הביקורת הקשה שלי שנתניהו פירק את הבלוק היא שהימין הוא רוב במדינת ישראל בציבוריות הישראלית ואם יש סיכוי בעולם שהשמאל יהיה בשלטון זה רק אם הימין יפרק את עצמו לדעת או בגלל פוליטיקות צרות כמו שנתניהו עשה כשהרכיב את הממשלה האחרונה וחוסר היכולת שלו לקבל את נפתלי כשותף אמיתי, או בגלל דברים אחרים שלא צפינו כמו האירוע של הקורונה בציבור החרדי. גם מול הציבור החרדי, עם כל הביקורת שלי כלפי הציבור עצמו אני חושב שגם הממשלה נושאת בחלק גדול מהאחריות, כי צריך לייצר אמון ושיתוף פעולה ולרתום. זה לא ציבור רע, אני לא מצדיק שיהיה ברור".

רועי: זה ציבור שלא חי במדינה ברגיל וחי לפי חוקים אחרים וגם בקורונה.
"לא נכון".

רועי: לא כולו אבל חלק גדול ממנו.
"הקורונה חושפת משבר, הקורונה חושף תהליכי עומק הרבה יותר עמוקים בחברה הישראלית שיכול להיות שבשגרה לא שמים לב אליהם אני לדוגמה חושב שהוא חושף משבר מנהיגות מטורף באמת במובן הכי פשוט של המילה. איפה רואים אם יש מנהיגות או אין? במשבר. בשוטף אנחנו לא רוצים את הממשלה, שתתערב כמה שפחות ותיתן לנו לחיות. באירוע בסדר גודל כזה חייבים ניהול של ממשלה ופתאום מתברר שאין מנהיגות. יאיר לפיד חשב שיש חלופה כי הוא בכוח יחנך את החרדים".

רועי: כך צריך.
"זה לא יצליח אתה רוצה ללכת עם הראש בקיר אין חיה כזאת אתה לא תחנך אותו בכוח כן יש תהליכים שחייבים לעבור בחברה החרדית ובחברה הישראלית ובביחד שלהם לאט-לאט - תהליכים חברתיים לוקחים זמן. גם לפיד מלקק ומתחנף לחרדים כי הוא רוצה להיות ראש הממשלה והוא מבין שהוא לא יצליח בלעדיהם, האיש הכי ציני בפוליטיקה הישראלית זה יאיר לפיד טיפת אמת וטיפת ערכים וטיפת אג'נדה הוא יחבוש שטריימל וילך לטיש בתקופת הקורונה בלי מסכה אם זה יקרב אותו ללשכת ראש הממשלה.

ציבור שלם מרגיש שהערכים שלו לא נמצאים על כף המאזניים בכלל במסגרת האיזון. אני מבין שבסוף ערכים מתנגשים והנה אנחנו מקריבים הרבה מאוד מהערכים הדתיים שלנו אל מול הצורך לשמור על החיים, אבל כשציבור שלם מרגיש שעולם העריכם שלא לא נספר, לא סופרים אותו. ליצמן מרגיש שמבחינה מקצועית בריאותית היה נכון את הסגר לעשות באוגוסט, אבל לא יעשו את זה כי את החופשה של החילוניים לא ידפקו, אבל את החגים של הדתיים ידפקו בלי בעיה בכלל; וזה לא משנה אם זה אמיתי או לא זה מה שהוא מרגיש, לא תיווכו לו את זה אחרת. אני לא אומר שזה אמיתי. זה קורע אותי מבפנים, הסיפור הזה מורכב.

האם התחושה היא שברמה הערכית מבינים את הערכים האלה ואת הקריטיות שלהם ונותנים להם את המשקל הראוי, ואח"כ מקצועית נטו עושים את ההבחנה? אני לא בטוח שיש הבדל בין מסביבות הדבקה המוניות בבלפור, שיש עשרת אלפים איש בבלפור שרוקדים וצועקים במקום פתוח, אל מול 20 בבית כנסת הגדול בירושלים, אולם ענק שיכול להיות 10 מטר בין אחד לשני. אף אחד לא אמר שבבתי כנסת יש הבחנה בין גודל בתי הכנסת, לא עשו את זה בסגר הזה. אני לא מצדיק, אני רק רוצה שנבין, ואני אומר שאם אנחנו כמנהיגים לא נבין ולא ניתן תחושה שיש הבנה והתחשבות ונתעלם אז אין לנו שפה משותפת".

אראל: אתה לא הצבעת אבל המפלגה שלך הצביעה אתמול עבור יאיר לפיד וזה לא הייתה הצבעה רגילה אלא ממש שמית על לפיד. למה לא הצבעת?
"אני עומד להתפקע מצחוק כי זה כל כך לא מתאים שאתפקע מצחוק כשיש מיליון מובטלים בבית ואין להם איך לשלם שכר דירה. א' כי זה מאוד מוזר שהליכוד שהעומד בראשו תמיד חבר לשמאל כשהייתה אפשרות, עכשיו הוא ולא אנחנו, הוא זה שרק לפני 4 חודשים פירק את גוש הימין, בגד בנו, הקים ממשלת שמאל פריטטית, נתן ל-17 מנדטים כשיש 58 מנדטים בכנסת ישראל והפך את הקול שלנו לשליש מכל קול של שמאלני במדינת ישראל, מינה את ניסנקורן לשר המשפטים ולרה"מ האמיתי. הוא יטיף לי על חיבורים פוליטיים? זה קשקוש. 

החוק במדינת ישראל קובע שכל הצעת אי אמון חייבת להציב אלטרנטיבה, כל הצעת אי אמון כבר הרבה שנים. אתמול חברי מרצ הצביעו בעד האי אמון של ימינה ובאי אמון של ימינה בנט הוא רה"מ מה ניצן לא רוצה להיות רה"מ? סמוטריץ' אתמול הצביע בעד אי אמון של מרצ שם ניצן הורוביץ הוא רה"מ - אני רוצה אותו רה"מ? מפלגות אופוזיציה מצביעות בעד אי אמון כי אין להן אמון בממשלה".

אראל: מה הקשר? יש הצבעות אי אמון קונסטרוקטיביות.
"אין דבר כזה".

אראל: למה לא הצבעת ללפיד?
"אין דבר כזה אי אמון קונסטרוקטיבי אתם מבלבלים את המוח, אתם מוכרים שקרים לציבור".

יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

אראל: אני שואל אותך שאלה ואתה אומר שאני משקר לציבור? מה אני המצאתי את הדבר הזה?
"החוק במדינת ישראל תוקן לפני הרבה שנים. אין אי אמון אחר, כל אי אמון הוא קונסטרוקטיבי. מישהו חושב שאני הבעתי אמון בהורוביץ? הבעתי אי אמון בממשלה, ונפתלי בנט הביע אי אמון בממשלה והצביע בעד אי אמון כמו שהצביע בעד אי אמון של מרצ יש לנו קו אדום אחד אנחנו לא מצביעים בעד אי אמון של המשותפת כי זה גוף לא ציוני ואנחנו לא משתפים איתו פעולה בכלום. אין לי אמון בממשלה ובעומד בראשה ובטיפול בקורונה ובכל דבר אחר לכן אני מצביע אי אמון בממשלה, נקודה. אנחנו נלך עם יאיר לפיד? השתגעת? מה לי וליאיר לפיד?"

אראל: יש לחצים על השר זאב אלקין לא למנות את אפי איתם ליו"ר יד ושם בין היתר גם יאיר לפיד שאומר שצריך למנות את עדי אלטשולר כמנכ"לית יד ושם ומציין את סיפור חקירות גבעתי באינתיפאדה ראשונה כסיבה לא למנות אותו, אני חושב שזה רגע היסטורי כי יד ושם שאימצו את המדרון החלקלק במשך שנים יכולים לקבל אולי מישהו שידגיש את הנקמה ולעולם לא עוד. לאן זה הולך?
"הלוואי וסופסוף אחרי 30 שנות שלטון הליכוד ימנה את אפי איתם ולא ייכנע. מה קורה עם לפיד? אני לא יודע מי זאת עדי אבל בתפיסה של לפיד רק איש שמאל אליטיסט אשכנזי כזה הוא בקונצנזוס המדומיין שהוא מייצג לעצמו והוא יכול לייצג תא זכר השואה, אבל איש ימין עם כיפה על הראש? חס וחלילה. טומי לפיד היה יו"ר יד ושם הוא מה זה מאחד לא הקים מפלגת שינוי?"

רועי: אני מתגעגע אליו.
"אפי איתם, הבן אדם גיבור ישראל, שר בממשלה, אידיאליסט, איש יוצא מן הכלל . יבוא יאיר לפיד ויגיד הוא לא ראוי? ברור שזה תירוץ, הוא מצא את הנזיפה לפני 300 שנה, זה בערך כמו למצוא את ההוא שמשך בקוקו לילדה בגן ועכשיו להגיש נגדו תביעה ולתפור לו תיק. בפרקליטות עושים דברים כאלה. יאיר לפיד לא מסוגל לקבל את זה שאיש ימין דתי ישקף קונצנזוס של שואה. יד ושם חייבת ניעור, יש עדים במדים שהדיון של המדריכים שעושים להם שם על אדמת גרמניה הארורה זה איך לוודא שאנחנו לא נעשה חלילה מה שהגרמנים עשו. זו פשיטת רגל טוטלית, והלוואי ואפי איתם יתמנה ויבוא לעשות שם סדר".

רועי: בסוף היא תהיה פנאטית ימנית.
"אני מבין שהיא פעילה חברתית אני לא נגדה אבל אני לא מוכן שתהיה תפיסה שרק השמאלנים בקונצנזוס".