חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד) שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103fm על התפטרותו מועדת חוק, חוקה ומשפט, על תקציב המדינה ועל התמודדות הממשלה עם משבר הקורונה. סער הסביר כי "אין לי שום עניין להיות חותמת גומי. אני מוכן להיות במקום שיש בו אחריות, אם אני מרגיש שאני משפיע". עוד הוסיף סער בהקשר להתמודדות הממשלה עם משבר הקורונה כי הוא לא מסכים איתה והדגיש כי "במקום בו הציבור לא רואה משהו הגיוני קשה לו להישמע". על תקציב המדינה אמר: "אם הממשלה לא מסוגלת להעביר תקציב אז באמת אין לה זכות קיום".

ח"כ יעקב אשר בדיון בוועדת החוקה על הארכת תוקף מצב החירום. צילום: דוברות הכנסת

אתה יודע, אין לך כמעט קרדיטים בשם. אדם שהיה פעם שר, מזכיר ממשלה, ואפילו את הקרדיט היחיד שיכולנו להגיד, חבר ועדת חוקה חוק ומשפט לא נוכל להגיד כי התפטרת. למה התפטרת?
"קודם כל אתה יכול להגיד חבר ועדת חוץ וביטחון".

בן: אוקי. אז אמרנו; אריה: אבל מה שנקרא שנית כל היום בלי קרדיט זאת מחמאה.
"קודם כל כן, אתה צודק. כל הקדימות שאנחנו מחזיקים לשם הם תמיד זמניים, וצריך לזכור את זה, כל התפקידים. בסוף מה שנשאר זה השם. גדעון סער נשאר וזה מה שזה אומר. עכשיו, אני רוצה להסביר את העניין. אני הייתי חבר בוועדה הרבה מאוד שנים, ועשינו בה דברים גדולים בימים בהם עמד בראש מיקי איתן ואחר כך פרופ' מנחם בן ששון, אבל כאן נותר מצב מיוחד שבו מטבע הדברים הועדה עוסקת בקורונה, אבל הפעילות שלה נשלטת על ידי חוק הקורונה הגדול שחוקק לפני שלושה חודשים בכנסת והוא מייצר פיקוח במירכאות מאוד בעייתי של הכנסת על עבודת הממשלה.  

אני אסביר את זה בצורה פשוטה - הכנסת דנה אחרי שהתקנות נכנסו לתוקף. זאת אומרת שזה דיון רטרואקטיבי. זאת אומרת שאם החלטת לסגור משהו מסויים הכנסת נמצאת במצב בלתי אפשרי ונאלצת להחליט - או לפתוח ולייצר כאוס, או לאשר כי אין ברירה. השבוע זה הגיע למצב קיצוני שבו בכלל לא דנו, זאת אומרת דנו אבל לא הצביעו. לא בתקנות של הגבלת עבודה, ולא בתקנות של מצב החירום המיוחד וכל זה מסתיים הלילה.

זאת אומרת, בכלל לא התקיימה הצבעה. העניין הזה של פיקוח רטרואקטיבי לצד העובדה שאתה לא יכול לשנות את נוסח התקנות אתה יכול רק להגיד אם אתה בעד או שאתה נגד. נגיד שאתה חושב שאין ברירה ומימדי התחלואה הם כאלה שצריכים להגביל את מקומות העבודה, אבל במקומות עבודה קטנים שלא נוגעים לקבלת קהל, למשל נגר בנגריה, אפשר לקיים? לא. אתה יכול או להגביל את הכל או לא להגביל כלום".  

אבל גדעון זה תפקידה של הכנסת.
"אבל אין לה סמכויות לפקח כשהפיקוח הוא גם בדיעבד וגם ללא היכולת לשנות בתוך הסעיף. לכן, לא רק שהייתה לי בעיה עם חוק הקורונה ובאמת שלא תמכתי בו, אבל גם כשתקנות הגיעו בפועל ראיתי שבעצם אין לנו שום השפעה, ואין לי שום עניין להיות חותמת גומי. כלומר, הכל טוב והכל יפה, אני מוכן להיות במקום שיש בו אחריות אם אני מרגיש שאני משפיע, ואני יודע שבפוליטיקה אוכלים צפרדעים, ואתה אף פעם לא מקבל את כל מה שאתה רוצה, אבל יודע שאתה יכול לשנות.

פה זה לא איזון נכון וראוי בין הממשלה לבין הכנסת. תאמין לי אריה, הכנסת הלכה ונתנה גב רחב מאוד לממשלה במשבר הזה. היא זרמה איתה למקומות קשים מבחינת המשמעויות, אבל לצערי היא לא קיבלה את היחס ההולם מצד הממשלה, גם במקומות שבהם היה אפשר לעשות את זה". 

בקיצור אתה לא רוצה להיות חותמת גומי, אבל בוא נדבר רגע בתכלס, היה דיבור, עד לפני כמה דקות, על זה שלא יהיה קבינט קורונה היום ושלא ידברו על ההקלות. אגב, כולנו ראינו אתמול את הקטע המזעזע של בעל חנות הנעלים ברחוב אלנבי בתל אביב כשהוא זורק את כל הסחורה שלו החוצה. אנשים התנפלו על הסחורה בשביל לזכות בזוג נעלים, והוא חטף קנס, אני לא זוכר אם זה על התקהלות או השד יודע על מה. האם אתה חושב שזו הייתה שגיאה לסגור? 

"על זה בדיוק דיברתי איתך מקודם. היה רוב בועדת החוקה שהבין שצריך לנקוט באמצעים נוקשים כולל עניין הגבלת עבודה בגלל מימדי התחלואה. אף אחד לא חולק על זה, והנה אנחנו רואים שזה מתחיל להביא תוצאות, אבל אתה חייב לנקוט גם בהיגיון. אם יש מקומות עבודה שיכולים להיות פתוחים ומספר האנשים הנמצא בהם הוא פחות מהמספר המותר להתקהלות של אנשים במקום סגור והסיכוי להדבקה והתפשטות התחלואה הוא לא קיים עד אפסי אז צריך ללכת לקראת האזרחים.

אני לא אוהב שבאים ומציגים מצב כאילו יש פה חומה דמיונית שאם נוציא לבנה אחת ממנה הכל יקרוס והכל יתמוטט. לכן, באנו בועדת החוקה ואמרנו בואו נשחרר את אותם עסקים קטנים. הישיבה הייתה לפני שבועיים פחות יומיים, ועד לרגע זה הדבר לא קרה, ולפי דעתי זו פגיעה מיותרת". 

לדעתך, הממשלה נכשלה בטיפול בקורונה.
"תראה, המאבק הזה הוא דינאמי, ובכל פרק זמן אתה יכול לתת ציון אחר. אני לא חושב שהממשלה מרוצה מהביצועים שלה, ויש לי הוכחה די טובה כי גם אתמול במליאת הכנסת ראש הממשלה בא ואמר 'טעינו כאשר פתחנו באופן גורף את מערכת החינוך'. אגב, אני הזהרתי כבר באוגוסט, הייתי יותר שמרני מהממשלה ואמרתי 'אל תחזירו את כולם'. תסתכלו מה רלוונטי לכלכלה, ומה רלוונטי להורים בשביל לצאת לעבוד ומה הם נתוני ההדבקה. שיסתכלו מה ההשפעה על הכלכלה ומה ההשפעה על התחלואה.

אז ראש הממשלה בא ואמר 'אנחנו טעינו בפתיחה הגורפת באולמות ובאירועים הגדולים', אגב, אלה היו מחוללי ההדבקה הגדולים. יחד עם זאת אני אומר ואפילו אתן לך דוגמה כי דיברתם קודם על נעליים, אם אתה הולך לרשתות מזון ולרשתות פארם שמותר להן לפתוח בגלל המזון והתרופות אז היום מוכרים שם גם צעצועים, וגם בגדים ומצטופפים שם כמויות גדולות מאוד של אנשים וככה, אתה פוגע בתחרות ובמטה לחמם של אנשים, ומביא אנשים למקומות סגורים במקום לחנויות גדולות ושווקים פתוחים.

חייבים לגלות מידה של גמישות. אם באים ואומרים שמה שחיוני זה רק תחומים מסוימים אז באמת אל תיתן השתלטות של כמה רשתות על תחומים שלמים. יש השלכות מרחיקות לכת לכל דבר שקורה, ובכל ההגבלות האחרות יש הגבלות שלא מחזיקות מים כמו יציאה לטבע. בכדי להשיג משמעת מהציבור אתה חייב שיהיה גם היגיון. במקום בו הציבור לא רואה משהו הגיוני קשה לו להישמע. אני חושב שזה מאבק ארוך זמן וקשה ואני בעד ללכת על היגיון של ברזל. במקום בו אני לא רואה היגיון של ברזל באיסורים האפידמיולוגים אז יהיה לי מאוד קשה לשכנע את הציבור".

רוצה לציין שראש העיר חולדאי ביטל את הקנס של אבי סמאי, האיש ששבר לכולנו את הלב עם החנות נעלים ברחוב אלנבי.
"טוב עשה. טוב עשה. מה שאנחנו צריכים להבין שיש עוד הרבה 'אבי', ושכל יום נוספים עוד 'אבי' לרשימה. כל יום יש עוד ועוד פושטי רגל. עכשיו, אני אומר שהמאבק בקורונה חייב צעדים קשים, אבל איפה שאפשר להקל צריך להקל על עסקים ועל אנשים. יש מקומות שאפשר להקל.

אני לא מבין למה חנות ברחוב או בשוק פתוח בו אתה יכול לשלוט על כמות האנשים שנכנסים, ואפשר לבדוק אותם בכניסה אז למה יותר נכון לשלוח את כולם לסופרים? אני לא מבין את זה עד הסוף". 

למה אין תקציב 2021 למדינה בשלבי הכנה? 
"קודם כל, אני מקווה שיהיה תקציב וחושב שהיינו צריכים להיות ברגע הזה בשלב יותר מתקדם של הכנת התקציב. היום שני הצדדים אומרים שצריך תקציב ונותנים מועדים שונים בהם אפשר לאשר את זה. אני מאוד מקווה שזה יעבור מקרב של אולטימטומים בתקשורת לשיחות מעשיות. אנחנו נמצאים במצב כלכלי מאוד קשה, שמחייב גם תוכנית עבודה, ואין תוכנית עבודה כשאין תקציב. אתה לא יכול להביא את אותן רפורמות שאתה מביא והן חלק מהמדיניות הכלכלית. לכן אני חושב שתקציב זה חשוב למדינת ישראל ואני מקווה שזה מה שיקרה". 

מה אומרים החושים הפוליטיים שלך? אנחנו הולכים לבחירות בעוד חודשים אחדים?
"הדינמיקה מראה שכן, וההיגיון מראה שלא. בסופו של דבר אני לא רואה איך לשחקנים הראשיים במערכת יש אינטרס כזה, אבל יחד עם זאת אני חייב להגיד שלא חושב שבחירות זה דבר הגיוני, אבל הממשלה הזו לא מפקדת. אני לא אשתמש בביטויים קשים כמו של יו"ר הקואליציה, אבל הביצועים של הקואליציה לא מיטביים בלשון המעטה. אם הממשלה הזו לא מסוגלת להעביר תקציב אז באמת אין לה זכות קיום. 

מה אתה חושב על ביטוי אחר של יו"ר הקואלציה שקרא לכחול לבן סכנה למדינה?
"אני מסתייג מביטויים כאלה גם כלפי יריבים פוליטיים, גם אם אנחנו חלוקים על הרבבה דברים. סבור שלא צריך להשתמש בביטויים כאלה בטח שלא כלפי שותפים פוליטיים.