ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) על מנת לאשר את החלטות קבינט הקורונה שהתקבלו אתמול. במוקד החלטות הקבינט אתמול עומדת ההחלטה להאריך את תקנות שעת החירום עד יום ראשון הקרוב בחצות, שמשמעותה היא הארכת תקופת הסגר.

פעילות המשטרה כחלק מאכיפת הסגר. צילום: דוברות המשטרה

בתום הדיון אישרה ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר את תקנות הסגר שאישרה הממשלה, כולל הסרת מגבלת המרחק מעל חתונות והחרגת אימוני הספורט. ח"כ אשר: "אני פונה למארגני ההפגנות, גלו אחריות ווותרו השבוע על ההפגנות".

מתוך דיון קבינט הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
מתוך דיון קבינט הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

הדיון בוועדת חוקה ומשפט  (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
הדיון בוועדת חוקה ומשפט (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) בפתיחת הוועדה: "הנושא של טייק אווי הולך להפטר ב-99.9 אחוז. אני מקווה שנוכל להביא בשרות גם בנושא של רפואה משלימה. גם נושא הסדרת החתונות. לא יכול להיות שבישראל לא יתחתנו אנשים במשך חצי שנה. גם נושא הטיסות על הפרק". בתגובה לדיון על עניין הטיסות אמר היועץ המשפטי של הוועדה: "יש בעיה חוקתית משמעותית של הגבלת על יציאת נוסעים מהארץ לחו"ל. מניעה מהסוג הזה היא מאוד בעייתית".

עוד אמר ח"כ אשר: "אנחנו צריכים להיות לכיוון הורדה, לאט לאט, קצת על הגז וקצת על הברקס. אם נעשה את זה מהר נצטרך לשבת כאן עוד פעם ולדבר על מצב מיוחד ועל סגר מיוחד. אנו עושים בקרה פרלמנטרית וזה לא רק להצביע נגד ולרוץ לאולפנים. לגבי תקנות הרמזור: אני לא נגד הרמזור אבל לא אסכים שיהיה רמזור שכל התפקיד שלו רק להדליק אור אדום, לשלוח פלוגת מג"ב וללכת הביתה. זה לא יהיה. אני אומר את זה לא רק כאדם חרדי שגר בעיר חרדית. הרמזור עצמו הוא לא התרופה, הוא המצפן. אם לא תהיה תכנית עבודה יהיו לא רק סגרים אלא גם פיצויים דיפרנציאלים. כשאראה תכנית עבודה ואת זה אני דורש איך עובד סגר בעיר נפרדת, כמה סגר וכו'. עד כמה אנשים לא יאבדו פרנסה, איך הם יקבלו טיפול בבתי חולים ועוד".

מתוך הדיון בקבינט הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
מתוך הדיון בקבינט הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

מתוך הדיון בקבינט הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
מתוך הדיון בקבינט הקורונה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

לחברי האופוזיציה אמר ח"כ אשר: "בזמן שהייתם עסוקים בכן הצבעות או לא הצבעות, אני העדפתי להתרכז בדיאלוג יעיל מול הממשלה, והשיטה הזו הוכיחה את עצמה. בתחילת השבוע הבא יביאו את ההקלות שדרשנו לעסקים, ללימודים בגיל הרך, לחתונות ולספורט. אני בשיחות עם הממשלה גם על הטייק אוואי, חנויות קטנות שנותנות שירות, ואולי נצליח להכניס גם את הרפואה המשלימה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו: "אנו נמצאים במצב של ירידה בתחלואה והסגר עושה עבודה טובה בכל המגזרים. יש מקום שזה יורד יותר מהר ומקומות יותר לאט. יחד עם זאת לא הגענו למספרים שקבענו שבו אפשר להתחיל לפתוח כדי שאם תהיה עלייה זה לא יחזור למספרים הקודמים".

עוד אמר פרופ' גרוטו כי "אנו ביציאה מדורגת מהסגר. אם כולם יפתחו בבת אחת תהיה קפיצה. אנו פותחים לבנה לבנה. כך אנו מתקדמים. זה לא קשור דווקא לזמן. בסה"כ הצלחנו לרדת מתשעת אלפים ל-2,500 אתמול ואנו מתקרבים לאלפיים. לכן הוחלט לחכות ליום חמישי להתקרב למועד של היציאה ואז להתחיל לשחרר דברים. זה צריך להיעשות בצורה זהירה. ניתחנו את רמת הסיכון של כל דבר. הדברים הראשונים שנפתחים פחות מעלים את הסיכון. בחינוך נפתח קודם את גני הילדים ובשלב הבא את כתות א-ד". 

בהתייחסו לקבוצות הספורט המקצועני אמר גרוטו כי "אם נקבל החלטה על פתיחת אלף מטר ומקומות עבודה ללא קהל גם הליגות המקצועניות האחרות יוכלו לחזור. תהיה פתיחה בשלב מאוד מוקדם של כלל הספורט".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) פתח את הדיון בועדת החוקה בהתקפה חריפה על היו"ר יעקב אשר . "יש לי כתב אישום אליך", אמר ח"כ אבידר. "החוק שעבר הפכנו את הכנסת לכנסת בדיעבד כשאנו מאשרים תקנות 24 שעות אחרי שהממשלה אישרה אותן. אתה אדוני ידעת שהתקנות אושרו ברביעי בלילה ומנעת מאתנו עוד פרומיל שנתנו לנו ברוב טובם לתת לנו אפשרות לקיים דיון 24 שעות אחרי. גם את החלקיק הזה מנעת מאתנו. מה השארת לנו? אתה בהתנהלות שלך שלא כינסת את הוועדה ביום חמישי וביום ראשון בערב אתה מודיע שאין הצבעה מחקת את היכולת שלנו כמחוקקים לבוא לידי ביטוי בפרומיל אחריות שעוד נתנה לנו. 50 אלף דוחות ניתנו לאזרחים שיצאו מהבית והם לא חוקיים בגלל ההתנהגות של הועדה. אנחנו נככב בספרי ההיסטוריה איך פרלמנט יורה לעצמו ברגל".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "המנוע של הקטר הם עסקים קטנים. שמעתי היום שר בכיר בממשלה שאומר לא היתה מניעה ואין מניעה להפעיל עסקים שאין בהם קבלת קהל. אז למה הם לא עובדים? כי הממשלה החליטה. זה מביש ממש לשמוע שרי ממשלה מדברים כך. גם לנו יש תפקיד. הממשלה לא היתה אתמול מספיק אמיצה לקבל החלטה. אני קוראת לכל חברי הועדה שטובת המדינה והמשק צריכה לעמוד לנגד עיניהם בוא נקבל החלטה אמיצה. בוא ניתן לעסקים קטנים שאין להם קבלת קהל להיפתח כבר מחר בבוקר". בתגובה לדבריה של ח"כ אלהרר אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי זה נשמע כמו "עידוד של פורעי חוק ויש להימנע מכך".

ח"כ יואב סיגלוביץ (יש עתיד-תל"ם): "ביקשתי שאנו נממש את סמכותנו ככנסת. היו תקנות אתמול אנו דנים בהם היום ולא לתת לאף אחד בממשלה הנחה לגבי ההליכים האלה. אנחנו הריבון. אנחנו המחוקקים אבל אנו גם הפיקוח והבקרה על הממשלה. בקשתי אליך שלא לוותר כהוא זה על הסמכות שלנו".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "נעשו שתי עוולות. אחת זה ברמה הפרוצדורלית הבלתי תקינה שנעשתה לגבי הארכת התקנות ומצב החירום המיוחד למרות שפג תוקפו. אני מוחה על הדחייה שהיתה בשבוע שעבר וההתעקשות שלך יעקב אשר לא לקיים הצבעה ביום ראשון. זה היה פוגעני כלפי הכנסת כרשות. לא יכול להיות שכששואלים אותך למה אתה לא מביא את התקנות להצבעה אתה לא מנמק". ח"כ כסיף הודיע כי הוא מצטרף לדרישה לפתוח עוד היום את העסקים הקטנים אך דורש לפתוח גם את תחום התרבות והאמנות, לרבות מוזיאונים וסדנאות אמנים.

הדיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת)
הדיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת)

ח"כ אשר הגיב לטענות כלפיו: "הוועדה מתנהלת ביושר ובצורה מכובדת. למרות שאנו במקום הכי פוליטי במדינה אני חושב שהתנהלנו באופן הכי מקצועי שאפשר לא רק בזכותי אלא בזכות שאר החברים אופוזיציה וקואליציה כאחד. לא יעזור שום דבר לאף אחד - אין ספק שהסגר עשה את שלו".

עוד אמר יו"ר הוועדה כי "היום אנו קמים בבוקר עם מספרים יותר טובים מאתמול, המגמות ברורות. אנו נמצאים בתהליך יותר נכון עכשיו. עם כל הכבוד שאתם מייחסים רק לעצמכם את העניין של פיקוח פרלמנטרי אני יכול לייחס את זה לעצמי לא פחות ואולי גם יותר. פיקוח זה לא רק הצבעות על סעיף מסוים. זה תהליך. תבדקו כמה פעמים אמרתי שאני עובד בתהליך מול הממשלה. לא תמיד אשרנו להם. לא תמיד נתנו להם. השבוע לא רציתי להצביע בכוונת מכוון. לא רציתי להצביע בעד לפני שאני יודע מה קורה הלאה. היום אנו בתהליך שאני יכול להסביר אותו. ביום ראשון נבחן את ההחלטות שיתקבלו בממשלה. יכולתי לזרוק כבר מזמן סעיפים ולקבל כותרות ולהיות אלוף, אבל הייתי מפסיד אמון מול המערכת".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "יש ממשלה בישראל ואנו לא תומכים באנרכיה. האופוזיציה מתנהגת כמו בובות על חוטים. אתם רוצים שהכל יוחלט בבג"צ".

ח"כ אוסנת מארק (הליכוד): "בניגוד למה שאמרו, עם שראל יודה לך ח"כ אשר. כל מה שנמענו בחודש האחרון לא לעשות כשמערכת הבריאות אמרה שהפתרון להורדת התחלואה צריכה להתחיל בסגר ובפתיחה מדורגת יודו לך שהצלת נפשות בישראל ושדאגת שלא תהיה פה תמותה מיותרת". בתגובה לדבריו של ח"כ אבידר כי הוא יפנה לבג"צ "לפני שיעלו עליו עם D9", אמרה ח"כ מארק: "מי שצריך לעלות על D9 זה מי שאמר שתפסו אותו בגרון (מתכוונת למנדלבליט)".

ח"כ מארק המשיכה בדבריה ואמרה כי תשמח להתייחס "לנושא ספורטאים והעסקים הקטנים ללא קבלת קהל". בתגובה ענתה לה ח"כ אלהרר: "מה את יודעת על עסקים קטנים?". ח"כ מארק השיבה: "מה את מבינה בעסקים קטנים? לי היה עסק. אני הייתי עצמאית והמשפחה שלי עצמאית".

אירוע חריג התרחש כאשר ח"כ אלי אבידר השתעל ובתגובה אמרה לו ח"כ מארק: "אתה עוד תדביק את כולנו מההפגנות".

נציגת האוצר בדיון בועדת החוקה: "שר האוצר ומשרד האוצר ממשיכים לנסות ולהביע את העמדה שכל המשק הפרטי שלא מקבל קהל יפתח וזה יעלה מחר בקבינט. נחכה למחר לראות לאן הדברים הולכים".

התקנות שאושרו על ידי קבינט ... by maariv

בנוסף, צפויה ועדת החוקה לעסוק גם בדרישתו של השר רפי פרץ, שאושרה אתמול אף היא, להתיר קיומן של חתונות במסגרת מגבלות הריחוק וההתקהלות. על פי החלטה זו גם חתונות יוחרגו ממגבלות התנועה למרחק של 1,000 מטרים, כמו הפגנות ותפילות. סוגיה נוספת שתעמוד במסגרת הדיון היא ההחלטה להסרת המגבלה על עולם התעופה ונמל התעופה בן גוריון. ועדת החוקה תתבקש לפתור סוגיה זו עד מחר.

כמו כן, קבינט הקורונה יתכנס מחר פעם נוספת, כדי לקבל החלטות על בסיס נתוני התחלואה המעודכנים. השיחות יתייחסו בין היתר לאפשרות של פתיחת העסקים הקטנים ללא קבלת קבל בשבוע הבא וכן פתיחה של גני הילדים והאפשרות לאיסוף עצמי במסעדות.