חודש אחרי החתימה החגיגית על הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות, נושא התמורה הצבאית שהפרטנר המפרצי החדש של ישראל הולך לקבל, עולה רשמית על סדר היום, לאחר ששר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ (כחול לבן) סיפר כי גילה אודות הסכם המטוסים בין ארה"ב לאיחוד האמירויות רק אחרי האירוע החגיגי בבית הלבן.

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

זה התחיל כשגנץ חזר בסוף שבוע שעבר מביקור עבודה בוושינגטון, שם חתם יחד עם מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר על הסכם להבטחת יתרונה הצבאי של ישראל. "הסכם זה הושג אחר דיאלוג ממושך בין משרד הביטחון והפנטגון, שהתחיל לאחר ביקורו הקודם של שר הביטחון בוושינגטון לפני חודש", מסר גנץ בהודעה שפרסם. הוא הוסיף כי ההבנות שהושגו עם ארה"ב יאפשרו תוכניות רכש ארוכות טווח שיספקו מערכות נשק מתקדמות לישראל, ישדרגו באופן משמעותי את יכולותיה הצבאיות, יבצרו את ביטחונה ועליונותה הצבאית האזורית של ישראל וישמרו את יתרונה הצבאי האיכותי בעשורים הקרובים.

במסגרת הביקור עדכנו גורמי הממשל האמריקאים את שר הביטחון שהממשל מתכנן להודיע בזמן הקרוב לקונגרס על כוונתו לספק מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות. בשלב זה הודיעו נתניהו וגנץ כי לאור העובדה שארה"ב משדרגת את יכולותיה הצבאיות של ישראל ומשמרת את יתרונה האיכותי, הם לא יתנגדו למכירת המערכות הללו לאיחוד האמירויות. מדובר בין היתר במכירת מטוס החמקן (אדיר) 35־F.

גנץ ונתניהו לא הסתפקו בהודעה משותפת על ההסכם שנחתם בפנטגון והוציאו כל אחד הבהרה מיוחדת משלו. בהודעת ראש הממשלה הודגש כי "ההבנות החדשות לא היו חלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות, והדיון בהן החל רק לפני חודש עם ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון, לאחר החתימה על הסכם השלום, והסתיים רק אתמול. לאחר בחינה מדוקדקת שהתקיימה על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון, הוחלט שלישראל אין התנגדות לאספקת מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות, כשהדבר מעוגן בהסכם עם ארה"ב, המשדרג את יתרונה הצבאי של ישראל ומבטיח את עליונותה הצבאית במזרח התיכון בעשורים הקרובים".

גנץ כאמור הבהיר בהודעתו כי ידע על הסכם מכירת הנשק לאמירויות רק אחרי טקס החתימה בוושינגטון. בהודעה שהוציא נמסר כי "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר שהיה ידוע לגורמים הישראליים שהיו מעורבים במשא ומתן אך הוסתר ממערכת הביטחון, שלא הייתה שותפה לו. שר הביטחון רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקאי, כדי להבטיח את קיום ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות".

כצפוי, הפרשה זוכה לביקורת חריפה מהאופוזיציה. שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר ח"כ משה (בוגי) יעלון (יש עתיד־תל"ם) צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ביום שישי אישר שר הביטחון את מה שהיה ברור לי עם פרסום ההסכם עם האמירויות - נתניהו שיקר והסתיר ממערכת הביטחון את האישור שנתן לעסקת נשק מתקדם לאמירויות, שבמרכזה ״החמקן״ 35־F. נתניהו שיקר והסתיר זאת גם מהממשלה והכנסת. מגיע לנו ראש ממשלה ישר שדואג למדינה ולא לעצמו. לך, אנחנו נתקן".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן התייחס אף הוא לעסקת המטוסים ואמר: "ההסכמים הם הישג, רק שלא צריך לשקר. ברור שנתניהו משקר שזה שלום תמורת שלום. זה שלום תמורת 35־F ותמורת ריבונות".