בעוד באופוזיציה מנסים לארגן את הרוב הנדרש להדחת ראש הממשלה בנימין נתניהו ללא בחירות, בקואליציה מקדמים רעיון יצירתי משלהם, במטרה להיחלץ מהפלונטר הקואליציוני.

בימים האחרונים מסתובב בקרב אנשי הליכוד הרעיון להציע לראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ קידום לנשיאות. בתמורה, יתבקש יושב ראש כחול לבן לוותר על הסכם הרוטציה בין הליכוד לכחול לבן, שאמור להוביל אותו למעון ראש הממשלה בנובמבר 2021. במקום זה, לפי ההצעה, הוא יקדם הסכם קואליציוני חדש ומעודכן, שיאפשר לנתניהו לכהן כראש הממשלה בלי שייאלץ לפנות את המעון שברחוב בלפור לטובת ראש הממשלה החליפי.

שר הביטחון בני גנץ מודיע על התקדמות לשלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

טרם ידוע אם גנץ מוכן לשקול אפשרות זאת. בינתיים נמשכים המאמצים באופוזיציה להביא להחלפתו של נתניהו בלי לצאת שוב לקלפיות. אחרי שבסוף השבוע פורסם כי יש עתיד־תל"ם מקדמת הצעת אי־אמון קונסטרוקטיבית, שבמסגרתה ימונה חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון לראשות הממשלה, גורמים בקואליציה אמרו ל"מעריב" כי "עובדים חזק על גיבוש רוב להדחת נתניהו באמצעות הצבעת האי־אמון".

על פי גורמים בכירים ביש עתיד־תל"ם, הם ימשיכו להניח מדי שבוע־שבועיים הצעת אי־אמון קונסטרוקטיבית, "משום שזו הדרך המהירה, הדמוקרטית והנכונה להחליף מיד ממשלת מחדל וראש ממשלה נאשם, בממשלה שתעבוד למען האזרחים ותבריא את ישראל", אמר אחד הגורמים. "ללכת לבחירות בעיצומו של משבר כזה מטורף זה באמת חוסר אחריות. בחירות זו אופציה, אבל ברור שלא בעדיפות".

בקשר למאמצים לגיבוש רוב הנדרש להעברת הצעת אי־האמון הקונסטרוקטיבי אמר הגורם: "המגעים מתקיימים כל הזמן. ייקח זמן עד שכולם יפנימו שזו הדרך". באופוזיציה מספרים כי הוחלט על פיצול הכוחות כאשר יושב ראש האופוזיציה ויש עתיד־תל"ם, חבר הכנסת יאיר לפיד, מתנהל מול ראשי מפלגות האופוזיציה, בעוד יעלון מקיים מגעים עם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ.

"גנץ ממשיך להסס ולהתלבט", הוסיף הגורם, "עם זאת, אפשר לומר כי הוא מתקדם לאט להבנה שזה מה שנכון למדינה. לוחצים עליו מכיוונים שונים, גם בתוך מפלגתו".