שגריר ישראל באו''ם, גלעד ארדן נשא הערב (שני) את נאומו הראשון מול מועצת הביטחון. במרכז הנאום עמדה ההתקפה של ארדן על שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מלכי, אשר השתתף בדיון גם הוא: "עכשיו כולם רואים שהפלסטינים מסיתים נגד כל מדינה שרוצה בשלום, גם נגד חברותיה לליגה הערבית".  השגריר הישראלי אף הפנה אצבע מאשימה כלפי מועצת הביטחון ואמר: "בעוד המזרח התיכון השתנה, התפיסה של המועצה תקועה כבר עשורים"

השגריר ארדן, נשא נאום תקיף על הדיון המכונה 'המצב במזרח התיכון והשאלה הפלסטינית' אשר לדבריו מתמקד רק בסכסוך הישראלי-פלסטיני תוך התעלמות מהסכמי השלום שחתמה ישראל ומהאיומים שמסכנים את היציבות האזור.  

טקס חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחרין (צילום: רויטרס)
טקס חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחרין (צילום: רויטרס)

"מאז שהגעתי לניו יורק הייתי עד לפער הגדול בין הנושאים שהמועצה בוחרת להתמקד בהם לבין מה שקורה בפועל במזרח התיכון", אמר השגריר בתחילת דבריו. "הדיון במועצת הביטחון מתמקד כבר 20 שנה רק בסוגיה הפלסטינית אבל המצב במזה"ת השתנה".

ארדן המשיך בקו ההתקפי מול הפלסטינאים וטען כי "במקום שהפלסטינים יראו בהסכמים כהזדמנות להתניע משא ומתן, הם תקפו את מדינות ערב ואמרו כי מדובר ב'בגידה' ו'בתקיעת סכין בגב'. עכשיו כולם רואים שהפלסטינים מסיתים נגד כל מדינה שרוצה בשלום, אפילו נגד חברותיה לליגה הערבית". "אל תלכו שולל אחרי הסחת הדעת של עבאס שמדבר שוב על ועידת שלום בינלאומית. הוא דחה כל הצעה לשלום שקיבל מישראל" קרא ארדן.

 "העובדה שהפלסטינים תוקפים את אלה שעושים שלום עם ישראל, מוכיחה כי במשך שנים מועצת הביטחון מפעילה לחץ על הצד הלא נכון", טען השגריר. "אולי חברות המועצה מקובעות כל כך על הדיונים האלה ועל אותן סיסמאות עד שהן לא רואות את המציאות. כולנו יודעים מה איינשטיין אמר על כך שעושים את אותו הדבר ומצפים לתוצאות שונות". 

ריאד אל-מאלכי (צילום: רויטרס)
ריאד אל-מאלכי (צילום: רויטרס)

השגריר הישראלי סיים את דבריו בפנייה מפורשת לחברות המועצה: "בעוד המזרח התיכון השתנה, התפיסה של המועצה תקועה כבר עשורים. אם המועצה תמשיך להתעלם מהסוגיות החשובות באזור תוך המשך עיסוק אובססיבי בסכסוך הישראלי-פלסטיני, יהיה קשה להוכיח כי טועים אלו שחושבים שמועצת הביטחון היא מקרה אבוד".

הדיון נערך באופן דיגיטלי באמצעות אפליקציית הזום עקב אילוצי הקורונה. במהלך נאומו של ארדן, לא הצליחו יתר המשתתפים לראות את דמותו של ארדן אך כן שמעו את דבריו.