בניגוד לצפוי ובניגוד לכל נורמה ציבורית, החשב הכללי (חשכ”ל) במשרד האוצר רוני חזקיהו סיים בסוף השבוע את תפקידו ולא מונה לו מחליף קבוע וגם לא ממלא מקום. מדובר בציון נוסף המופיע בתעודת העניות של ממשלת ישראל הנוכחית. החשב הכללי באוצר אינו עוד תפקיד. הוא, והוא עצמו בלבד, מוסמך לאשר פטור מחובת מכרזים, גיוסי הון בישראל ובחו”ל ועוד שורה של צעדים במגזר הציבורי. כל זה אינו מפריע לשר האוצר ישראל כ"ץ, שהחליט להתעלם מכל אלה בגלל משחקי כבוד אגו וכוח.

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

לאחר שנכשל פוליטית בניסיונו למנות ממלא מקום קבוע (בגלל התנגדותה הפוליטית של כחול לבן), החליט כ"ץ לעשות “דווקא” ולא למנות גם ממלא מקום זמני. זה לא הפריע לו להפיל את תיק מ”מ מנכ”ל האוצר על ערן יעקב, שבקושי מתפקד כמנהל רשות המסים. שר האוצר אינו רוצה בחשכ”ל זמני שבבוא הזמן יהפוך לקבוע כמו מסמר בלי ראש. הוא גם פוחד מאבסורד שבו כל בעלי התפקידים הבכירים באוצר - ובהם מנכ”ל האוצר, הממונה על התקציבים, וכעת החשב הכללי - יהיו על תקן זמני. ואכן, בושה שבה כל שומרי הסף באוצר קורסים - לא הייתה מעולם במגזר הציבורי.

למרות כל אלה, מתעלם שר האוצר מחוות דעת של משפטני האוצר וממתין כעת לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. אבל הוא חייב להפנים כי מינוי חשכ”ל באקלים הפוליטי הנוכחי אינו עומד בפני עצמו. המינוי הוא חלק ממארג מינויים מקיף יותר הקשור לכחול לבן. אם הוא כל כך חרד למינוי חשכ”ל קבוע, אזי יתכבד וישכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר מינוי מנכ”ל קבוע למשרד המשפטים ולאשר מינוי סדרת בעלי תפקיד בכירים במשרד התקשורת, שתקועים כבר שנתיים.

בנוסף, חייב כ"ץ לשכנע עכשיו את ראש הממשלה נתניהו להביא לאישור מיידי את תקציב 2021 (כמתחייב מההסכם הקואליציוני), ואם הוא יתאמץ במיוחד אפשר לעשות את זה עד סוף השנה. כל דחייה נוספת מוכיחה כי כ"ץ פועל על פי אילוציו המשפטיים הפרטיים של ראש הממשלה. לאור כל אלה, סביר מאוד שכלכלני חברת הדירוג הבינלאומית S&P יחליטו בסוף השבוע הבא (14 בנובמבר) להעניש את כלכלת ישראל ולהוריד את דירוג האשראי. מי שאשמים בכך יהיו ראש הממשלה ושר האוצר, שלא אישרו עד היום תקציב; שר האוצר, שהבריח את כל בעלי התפקידים הבכירים מהאוצר; ושרי הליכוד, שבאופן תמוה מעניקים גיבוי בשתיקה לכל אלה.