ברוך קרא, הפרשן המשפטי של חדשות 13, שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר און ב-103FM ודיבר על זימונו לחקירה של סגן יו"ר הכנסת, מיקי זוהר. זאת לאחר שזוהר התראיין אצל ענת דוידוב וגולן יוכפז, שם קרא ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להתפטר מתפקידו. 

היום הוא זומן ליחידת 433 לחקירה בחשד לסחיטה באיומים. זה נראה לך הגיוני?
"הוא נחקר באזהרה בחשד לעבירת סחיטה באיומים. האם זה נשמע לי הגיוני? ישנו חוק, חוק העונשין, יש שם סעיף שנקרא סחיטה באיומים, זה סעיף שעוסק בהעברת מסר, זה יכול להיות מסר ישיר ומסר עקיף. בראיון של ח"כ זוהר נאמר מסר שכשאתה קורא אותו, זה מדריך לסחיטה באיומים, זה לא ברמזים".

הסעיף אומר שאם מישהו דורש ממישהו לעשות דבר שהוא לא חייב לעשות ומאיים עליו בפגיעה בפרנסתו, הוא יואשם בסחיטה באיומים ודינו מאסר של מספר שנים.
"אין בכלל שאלה שמה שמיקי זוהר עשה זו סחיטה באיומים. ועדיין, למערכות אכיפת החוק בישראל יש שיקול דעת, מתי להפעיל את כולן ומתי לא. ברוב המקרים של התבטאויות גבוליות כאלה, הפרקליטות נוקטת בגישה שמרנית יחסית ולא עושה הרבה".

אני זכור המון מקרים שצעקנו ליועמ"ש לפתוח בחקירה בגלל תמיכה בטרור של חברי כנסת, והוא היה מדבר על חופש הביטוי. קראתם לו לפתוח בחקירה, אבל לא אמרתם לו שאם הוא לא יעשה את זה תהרגו אותו, שאם הוא לא יפתח בחקירה נגד הטרוריסטים האלה דמו בראשו. אתה מבין? כשדוידוב ויוכפז שאלו את מיקי זוהר אם זה איום, הוא אמר 'לא, זאת הבטחה'. הוא התנצל למחרת והוא אומר שלא הבינו אותו.
"בוא נשים דברים בפרופורציה. אני בספק רב אם הסיפור הזה יגיע בסופו של דבר למיצוי משפטי ולהחלטה להעמיד לדין. צריך להחליט אם החסינות עומדת פה או לא".

על זה אני מדבר, על החסינות.
"החוק הנוגע לחסינות אומר שזה צריך להיות משהו שקשור למילוי תפקידו, ואז צריך לבוא ולהחליט, האם הראיון הזה, בו הוא אומר את הדברים, והאם הדברים שאמר, הם חלק ממילוי תפקידו ולהחליט אם להגיש כתב אישום. לדעתי, אגב, זה לא חלק ממילוי תפקידו, ואני חושב שלא יהיה פה כתב אישום. יש ערך לעובדה שבסופו של דבר זהו אלמנט של הרתעה. תשתלחו, תגידו מה שאתם רוצים, תבדקו את הבלטה האחרונה בחדר הכביסה של ליאת בן ארי, את העובש מתחת לקרמיקה".

מיקי זוהר קורא לעופר כסיף בוגד. צילום: ערוץ הכנסת

פה מנסים להפחיד את ליאת בן ארי ופה מנסים להפחיד את מיקי זוהר. זו תביעת השתקה. עוד לא נגמר הסיפור עם מיקי זוהר וכבר אמיר אוחנה, השר לביטחון פנים, התחיל לדבר.
"הוא היה צריך ישר להתנקות מהבושה. הוא השר של השוטרים, ואחרי שמיקי זוהר נחקר הוא היה צריך להתנער מזה, אחרת אוי ואבוי".

השר שמופקד על פרצופה של המשטרה מורח לה לתוך הפרצוף 'תעודת עניות למשטרה'. לא רק הוא, גם אליית שקד אמרה זאת. מה יש לך להגיד להגנתו?
"אתה צודק, אבל עם כל הכבוד לאיילת שקד ויש כבוד, התגובות שלה בדרך כלל דיי זהות. היא לא מבדלת את עצמה. נכון, היא לא תחת ההגדרה של ביביסטית, אבל התגובות שלה לא מבודלות. אנחנו בכלל לא רואים היום אנשים כאלה, פעם היו כאלה. היה פעם חבר כנסת שקראו לו אריה אלדד, הוא היה בימין אבל לא הייתה לו בעיה לצאת כל פעם נגד שחיתויות בימין. היום אין את הדבר הזה, התופעה הזו לא קיימת, כולם בסופו של דבר מתיישרים לאיזשהו קוד מסוים שהם חושבים שטוב לגוש שלהם".