ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט התראיין היום (שישי) בתכנית הרדיו של ניסים משעל ברדיו 103FM, בה התייחס להודעת נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין על פרישה מתפקידו בשל מחלת הפרקינסון והגיב לחקירתו של יו"ר הקואליציה: "זה איום ברוטאלי, אלים, וקרימינאלי של חבר כנסת ויושב ראש הקואליציה. מדובר באיום מובהק, ולא יכול להיות דבר יותר ברור יותר חד".

הידיעה המפתיעה שעכשיו כובשת את כל הכותרות היא שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יפרוש בינואר מתפקידו בשל מחלת פרקינסון. 
"הכרתי אותו טוב וזו בהחלט ידיעה מפתיעה. הייתי במשך שנים איתו בקשר, ובשנים האחרונות הייתי אורח בביתו באופן אישי. כמובן שלא הבחנתי בשום סימן או רמז למחלה, להפך, תמיד היה ברור באדם שמדובר באדם שמטפח מאוד את הצד הגופני, פעילות ספורטיבית, ג'ודו וכל מה שכרוך בזה. הוא נראה מאוד נמרץ ומאוד בריא, כנראה שיש דברים אני לא יודע. מציע להתייחס לידיעה הזו כרגע בזהירות ובאיפוק". 

אבקש את התייחסותך לחקירתו של מיקי זוהר בחשד לסחיטה ואיומים של היועץ המשפטי לממשלה. 
"אני חושב שחקירת המשטרה התעכבה, וגם פה הייתה הנחה שאין לה שום הצדקה לחבר הכנסת. הדברים שלו נאמרו לפני שבועיים, וזה איום ברוטאלי, אלים, וקרימינלי של חבר כנסת ויושב ראש הקואליציה. מדובר באיום מובהק, ולא יכול להיות דבר יותר ברור יותר חד, יותר מאיים מאשר, 'אדוני או שתסגור את התיקים של הנוכל שעומד בראשות הממשלה, (כמובן אלה לא המילים שלו, אלא המילים שלי) ואם לא תסגור את התיקים אז אנחנו נשלוף עלייך חומר ונגרום לרעידת אדמה שתביא אותך מאחורי סורג ובריח', איזה אופציה לא הייתה למשטרת ישראל לא לחקור את זה?" 



"תאר לעצמך שזה אותו מחנה, אותם אנשים, ואותו ראש ממשלה שכאשר מישהו כותב בפייסבוק פוסט שאומר שצריך להיפטר מראש הממשלה אז הוא מגיש תלונה על איומים ברצח ודורש שיחקרו אותו. המשטרה חקרה לא מעט אנשים שהתבטאו בחריפות נגד ראש הממשלה בחשד שיש בדבריהם איזשהו איום ברצח. אגב זה לא היה הסיפור היחידי, היה את הסיפור עם ברקוביץ' שאמרו לו להתנצל מול מצביעי הליכוד או שלעולם לא תתמנה למאמן נבחרת ישראל".  

בליכוד אומרים שזו חקירת השתקה שנועדה להשתיק את כל מי שרוצה לבקר וזו זכותו.
"בחוק הישראלי אין זכות לאיים ואין זכות לסחוט. זה נכון לגביי כל אזרח, גם כשהוא ממלא תפקיד, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בחבר כנסת נבחר שעומד בראש הקואליציה. כאשר היכולת שלו, המעמד שלו, והכוחות שהוא יכול להפגין הופכים את האיום הזה לדבר מאוד ממשי. כשמדובר ביועץ משפטי שממלא את תפקידו על פי חוק, ונוקט באמצעים כלפי ראש הממשלה ובא ראש הקואליציה וממש מאיים עליו ואומר לו: 'או שתעשה מה שאומרים לך, או שתסגור את התיקים, או שאנחנו נגרום לכך שאתה תיכנס מאחורי סורג ובריח'". 

צריך ללכת עם זה עד הסוף?
"תראה, אם בנימין נתניהו לא נחקר בפרשת הצוללות למרות שאין לי ספק קל שבקלים שחובה היה לחקור אותו בחשד למרמה והפרת אמונים בנסיבות המחמירות ביותר, ואני אומר את זה בתור אדם שמתמצה בקניית צוללות מגרמניה כי אני קניתי. אני האדם היחידי במדינת ישראל חוץ מבנימין נתניהו להבדיל שקנה צוללות מגרמניה. אני יודע בדיוק מה הוא הסתיר, למה הוא הסתיר, ולמה זו עבירה". 

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

למה?
"הוא הסתיר דברים משום שהוא לא רצה לשתף בהחלטות שלו וחשד שהקשרים שקשורים בתהליך קבלת ההחלטות יהיו חשופים לאלה שידעו על ההחלטה שלו". 

האם ההחלטה הייתה נגועה בבצע כסף?
"אני לא יודע להגיד אם ההחלטה הייתה נגועה בבצע כסף ישיר לראש הממשלה. אני לא יודע להגיד את זה ואני לא אומר את זה. מה שכן, אני אומר דבר אחד: ראש הממשלה מסתיר ממשרד הביטחון ומהרמטכ"ל דבר שהוא בתחום סמכותם באותה המידה שהוא בתחום סמכותו. מה שאני רוצה לומר הוא שנשוא לא של קניית הצוללות, אלא עצם קניית הצוללות בזה יש לראש הממשלה לקבל זכות החלטה בניגוד לדעתם של אחרים, אבל בכל מה שקשור להפעלת הצוללות ולכך שהצוללות האלה תהיינה במקום אחר, בכל מה שקשור לאופי האסטרטגי של הנשק הזה  אין לראש הממשלה סמכות בלעדית. סמכותו שווה לסמכות שר הביטחון. זאת אומרת, שאם הוא מסתיר את זה משר הביטחון הוא עובר עבירה חמורה של הפרת אמונים". 

בוא נלך לבחירות בארה"ב: איך בחירת ביידן תשפיע על ישראל?
"ביידן הוא ידיד ישראל. ההצבעות שלו לאורך עשרות שנים הצטיינו תמיד בתמיכה מסיבית וחד משמעית במדינת ישראל. לכן, חשוב להדגיש שמדובר בידיד אמת של ישראל. אני מכיר אותו שנים, דרכנו תמיד הצטלבה ופגשתי אותו רבות גם כראש עיריית ירושלים, ממלא מקום ראש הממשלה, וכראש הממשלה. ביידן הוא אדם אינטליגנטי, רהוט, ורבלי מאוד".

"אני לא רוצה לעשות כרגע את סיכום כהונתו של טראמפ, אבל האם טראמפ הוא אדם שהידידות עם ישראל היא דבר מהותי בתפיסה שלו ובהבנת הערכים הבסיסיים שמדינת ישראל מייצגת? זו שאלה גדולה. היו כמה הצהרות בומבסטיות כמו ההצהרה בעניין ירושלים שהייתה יותר הצהרה מאשר מעשה, וגם ההצהרה על רמת הגולן שהייתה יותר הצהרה מאשר מעשה. אתה יוצא מנקודת הנחה שטראמפ היה ידיד ישראל בעוד אני יוצא מנקודת הנחה שהידידות עם טראמפ הייתה יותר הצהרתית".

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: REUTERS/DEBBIE HILL/POOL)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: REUTERS/DEBBIE HILL/POOL)

מה אנחנו צריכים לצפות מביידן ביחס לאיראן? האם הוא ירפה מהלחץ של טראמפ? האם הוא יחזור בו מהסכם הגרעין? הוא הפעיל סנקציות.
"סנקציות היו גם לפני. אתה יודע מתי התחילו הסנקציות? בתקופת כהונתי כראש ממשלה. אז התחילו הסנקציות גם באו"ם וגם בסנאט האמריקאי. אז קודם כל, טראמפ לא התחיל עם הלחץ הכלכלי על איראן, הוא החל לפני. ההסכם שעשה הנשיא אובמה בעניין הגרעין באיראן לדעת כל מומחי הגרעין בישראל, ואני דיברתי אישית עם כולם, ודעתם הייתה שההסכם הזה משפר את היכולת להפעיל לחץ על איראן ולא להפך".

"עכשיו, כולם הסכימו שהנסיגה של טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן פגעה ביכולת להגביל את האפשרות שאיראן תתחמש בנשק גרעיני. אם תהיה חזרה להסכם שהיה או להסכם יותר טוב ובו יותר אמצעי כפייה על איראן לא תהיה בזה שום נסיגה, ואני מבקש שנפסיק להפחיד ולהבהיל את עצמנו כל היום ולהכניס את הציבור לפאניקה. זו שיטת בלפור. יש למדינת ישראל, ולארה"ב תחת נשיא כזה או אחר, מספיק כלים בכדי למנוע את ההתחמשות הגרעינית של איראן. אין לי ספק שביידן, אם הוא אכן יהיה נשיא, ידע להפעיל את האמצעים הדרושים והוא ירצה להפעיל את האמצעים הדרושים ואני אומר לך את זה על סמך הכרות אישית איתו". 

איך לדעתך ההפסד הצפוי של טראמפ יכול להשפיע על נתניהו בתחשב בכך שהוא שם את כל הז'יטונים שלו על טראמפ? 
"תראה, לטווח הקצר או המידי אני לא צופה שום שינוי מהותי. הרי אנחנו צריכים להבין שביידן הוא לא שונא ישראל, הוא אוהב ישראל. הבעיה היא יותר בדרך בה אנחנו התנהגנו. אנחנו הפרנו, זאת אומרת נתניהו הפר בצורה ברוטאלית וחסרת אחריות את הכלל הבסיסי והיסודי ביותר במסורת המפוארת שלנו עם ארה"ב. שהיחסים צריכים להיות עם ארה"ב ולא עם ממשל או מפלגה מסוימת. ברגע שהוא נקט עמדה וצידד במפלגה הרפובליקנית והתנגח באופן ישיר, ומעליב בדמוקרטים הוא ערער את מערכת היחסים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך פייסבוק)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך פייסבוק)


"ההימור של נתניהו על צד אחד שהולך כנראה להפסיד בוודאי שיגרמו לטווח ארוך להיחלשות תחושת המחויבות של חלקים מהמפלגה הדמוקרטית לממשל הנוכחי של ישראל, ולא למדינת ישראל. הנשיא ביידן מחויב למדינת ישראל והוא לא יזיק למדינה, אבל פעם ברק אובמה אמר לי, ואני מנייח שביידן חושב אותו הדבר: לא חייבים להיות חברים בליכוד של מיקי זוהר, מירי רגב, דוד ביטן, ואחרים בכדי להיות ידידי ישראל. אפשר להיות ידיד ישראל בלי להיות חבר הליכוד, אז ביידן לא יהיה חבר הליכוד, אבל הוא לא יפגע בישראל". 

לסיום, אם ראש הממשלה מאבד את טראמפ זה יכול להשפיע על החלטתו להקדים את הבחירות או לא?
"אני חושב שלנתניהו יש הרבה מאוד סיבות דווקא לא להכריז על בחירות מוקדמות. אני חושב שהוא יפסיד בבחירות המוקדמות, ומקווה שהוא יפסיד בבחירות המוקדמות. לפי דעתי לא יקרה שום דבר בטווח הקצר ביחסים עם ארה"ב ועם נשיא ארה"ב שיכול לקלקל את המערכת הפוליטית. בחירתו של ביידן, אם תושלם, היא בשורה גדולה לאמריקה, בשורה גדולה לעולם, ובושרה גדולה לאינטרסים האמתיים של מדינת ישראל שאינם מזדהים עם העמדות של ביבי ולא של טראמפ".