העיתונאי ועורך חדשות החוץ אורן נהרי שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM על זכייתו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב ועל סירובו של דונלד טראמפ להכיר בהפסד: "טראמפ נלחם על המורשת שלו, בשעה שהוא אחד מתוך חמישה נשיאים בהיסטוריה שנוצחו אחרי כהונה אחת בלבד".

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

אם היית צריך לסכם במשפט את ההכרזה של ביידן ואת מה שהולך לקרות מה היית אומר? 
"ביידן נתן את ההכרזה הנכונה, את ההכרזה המדויקת, הממלכתית, זו שלא רלוונטית כמעט למה שיקרה בעתיד. אנחנו זוכרים נשיאים אחרים, כולל טראמפ ואובמה, אומרים דברים די דומים ובסופו של דבר לא בדיוק זה מה שקרה". 

ומה בדבר טראמפ שמחזיק היטב ביטב בכיסא, לא מתכוון ללכת ואומר שקרים?
"דונלד טראמפ הולך עכשיו על שני נתיבים: נתיב אחד הוא הנתיב המשפטי, כלומר הוא מנסה להציף את המערכת בעתירות משפטיות, אבל עד לדקה זו לא נמצא ולו בדל הוכחה. להגיד 'דודה שלי ראתה שהשכן שלה קיבל מעטפה כפולה' זו לא הוכחה. עד עכשיו אין ולו בדל של הוכחה לכך שהיו זיופים בבחירות בדואר. פשוט אין. אנחנו מחכים להוכחות יותר רציניות מ'היו המון מתים שהצביעו בבחירות', אבל במקביל טראמפ נלחם על המורשת שלו, בשעה שהוא אחד מתוך חמישה נשיאים בהיסטוריה שנוצחו אחרי כהונה אחת בלבד, ועל כן הנרטיב שטראמפ מקבע אפילו בזמן מערכת הבחירות הוא שאם הוא יפסיד זה בגלל הונאה רחבת מימדים. לטענתו, הייתה פה קונספירציה אדירה של כוחות האופל להדיח אותו למרות שרוב האמריקני הצביע עבורו. הנרטיב הזה עוד ילווה את ביידן בעתיד. כלומר, מה שטראמפ מנסה להגיד זה שאם זה לא הוא אז זה לא לגיטימי. אגב, צריך לומר שטראמפ קיבל בבחירות האלה יותר קולות מאשר בשנת 2016. זאת אומרת, שהתיאוריה שאומרת שהגדלת מעגל המצביעים טובה רק לדמוקרטים פשוט התבררה כלא נכונה". 

אבל ביידן גם קיבל והגדיל את מצביעיו בהתאם בגלל שהייתה הצבעה כזו גדולה זה מתחלק בין שניהם. 
"נכון. ההפרש הוא ההפרש העצום שידענו שיהיה ברחבי ארצות הברית. זה בסוף מוכרע על שברירי אחוזים, על כמה אלפי בני אדם בכמה מדינות מפתח".

איך מכאן ביידן לוקח את זה קדימה? האם אפשר להרגיע את השטח? 
"את השטח אני לא בטוח שאפשר להרגיע. השטח הקיצוני, השוליים מהמיליציות הימניות, אלו שמאמנים בתיאוריה שנקראת Qanon ואומרת שהנהגת הדמוקרטים הם פדופילים עובדי כת השטן, ומיליוני אמריקנים מאמינים בזה אגב. את השטח הזה אין טעם להרגיע, אבל השאלה היא האם ביידן יוכל למצוא דרך לעבוד עם רפובליקנים לטובת ארה"ב, כי הסנאט, בית הנבחרים האמריקאי, מפולג כבר שנים בצורה קיצונית, עוד מימי אובמה. בארה"ב השיטה היא שהמנצח לוקח הכל, כלומר גם אם בסנאט יגיעו לשוויון פלוס הקול של האריס המשמעות תהיה שהדמוקרטים מינואר קובעים את כל סדר הוועדות ומחליטים על סדר היום. רוב הסיכויים שזה לא יקרה, ואז יש לו סנאט לעומתי שיעשה לו את המוות, וזה כולל כמובן גם את הפיליבסטר. הוא לא יוכל להעביר כלום".