דרמה בדיון על פתיחת מתחמי חנויות הרחוב: יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר הודיע הערב (רביעי) שלא יקיים הצבעה בוועדה, התקנות עוברות לדיון במליאת הכנסת החל מיום ראשון ה-22 בנובמבר.

מוקדם יותר היום ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו  שורת פגישות עם מספר שרים מצומצם כדי לקבוע את הצעדים הבאים במאבק בקורונה, בהם דנו בין היתר גם באפשרות הטלת העוצר הלילי והחלופות האפשריות לאור נתוני התחלואה בישראל. לאחר מכן התכנסה ועדת השרים לאזור מוגבל והכריזה על היישובים מג'דל שמס, מסעדה ובוקעאתא כעל אזור מוגבל החל ממחר בבוקר ועד ליום שלישי הבא. 

מרבית הדיונים עסקו בהצעת המל"ל להטלת עוצר לילי ובתמורה ייפתחו ענפי המסחר, אך לא התקבלה החלטה אלא רק המלצה שתעלה בקבינט הקורונה. לפי דיווחים נרשמו חילוקי דעות קשים בנושא בין שר האוצר ישראל כ"ץ לבין נציגי משרד הבריאות, שהתנגדו נחרצות לפתיחת המסחר בשבוע הבא בשל נתוני התחלואה. הם קראו להיצמד למדדים שנקבעו מלכתחילה ולא לאפשר הקלות נוספות והזהירו כי אם לא יינקטו צעדים להורדת מקדם ההדבקה, שעלה בתקופה האחרונה - לא יוכלו כלל לפתוח את המשק. 

לפי דיווחים, ראש הממשלה נתניהו הביע דאגה במהלך הדיון ואמר: "אם לא נעשה צעדים כאלה או אחרים - מקדם ההדבקה יעבור את ה-1 והמחלה תחזור להתפשט". למרות זאת, הדיונים הסתיימו ללא קבלת החלטה של ממש, והדבר יועבר לקבינט הקורונה. נכון לשעה זו טרם נקבע מועד לכינוס הקבינט, ושר הביטחון בני גנץ קרא לנתניהו לכנס אותו מיידית ולקבל החלטות בעניין סגירת הערים האדומות, פתיחת המסחר והחינוך והגדלת הקנסות. לדבריו, כרגע בישראל יש 11 ערים אדומות, ובתוכן רק 4 ערים יש עוצר או סגר, והשאר מתנהלות כרגיל.

דברי נתניהו בפתח קבינט הקורונה, קרדיט: לע"מ

"נתניהו, עלינו לכנס את קבינט הקורונה עוד השבוע ולתת הנחיות ברורות לציבור", כתב גנץ כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "בשבוע שעבר החלטנו להאיץ את סגירת הערים האדומות בכדי להילחם בעלייה בתחלואה ולבדל בין ערים ירוקות לאדומות. זה לא קורה בקצב מספק, למרות שהורדנו את הקריטריונים. לצערי, אם לא נאיץ את הטיפול בנושא, לא נצליח להוריד את קצב ההדבקה".

"החלטנו גם על העלאת הקנסות - וגם זה לא קרה עדיין - כך לא נוכל לשפר את האכיפה וההרתעה", הוסיף גנץ. "מיליוני תלמידים ובעלי עסקים מחכים להחלטות שלנו בקבינט, ולכן דרשתי לקיים דיון עוד השבוע שייתן ודאות ושבו נוכל לדון ביישום ההחלטות שלנו למלחמה בתחלואה, ובאפשרות לבצע פתיחה של חלק מהמסחר במתווה חלקי בשטחים פתוחים כפי שהציעו ראשי השלטון המקומי ואת מערכת החינוך, לפי ההצעות שעל הפרק. אסור לחכות לשבוע הבא - חייבים לקבל החלטות פשוטות, ברורות ואחראיות".

הבוקר פרסם משרד החינוך את מתווה החזרה ללימודים לחזרתם של בתי הספר היסודיים וכיתות יא'-יב' שגובש על ידי צוות בין משרדי בהובלת שר החינוך, יואב גלנט. על פי המתווה, כיתות א'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע, כיתות ה'-ו' ילמדו פיזית בבית הספר לפחות שלושה ימים בשבוע ואילו כיתות יא'-יב' ילמדו לפחות יומיים בשבוע פיזית בבית הספר. המתווה אושר בשבוע שעבר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומועד הפעלתו באופן מלא או חלקי מותנה באישור קבינט הקורונה.

כמו כן, חוק "איים ירוקים" שמאפשר את פתיחת ענף התיירות באילת ובים המלח אושר בוועדת החוקה והועבר למליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. הפשרה שהושגה קובעת כי הצעת החוק לא תאפשר הוספת יישובים נוספים מעבר לאילת וים המלח, אך תהיה אפשרות לפתוח אטרקציות ומקומות נוספים מחוץ למלונות - באישור משרד הבריאות. 

הדיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
הדיון בוועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

בתוך כך, החל ממחר תקוצר תקופת הבידוד לבאים במגע עם חולי קורונה לשנים-עשר ביום בלבד. זאת, במסגרת פיילוט של משרד הבריאות שיימשך כחודש וחצי. על פי מתווה הפיילוט, הנדרשים לבידוד יצטרכו לעבור בדיקת קורונה ביום הראשון או השני, וביום העשירי, בכפוף לתוצאות שליליות - הבידוד יקוצר לשנים-עשר יום בלבד במקום ארבע-עשר, כפי שהיה נהוג עד כה.

יו"ר ועדת חוץ ובטחון, חבר הכנסת צבי האוזר, אמר בשבוע שעבר כי מדובר ב"צעד חשוב לקראת הורדה לעשרה ימים, בכפוף לשתי בדיקות". לדבריו, "משך הבידוד משפיע מהותית על המשק ועל אמון הציבור. עלות ימי הבידוד נמדדת בקרוב למיליארד שקלים - פגיעה בתוצר, וקיצור יומיים יחסוך 280 מיליון שקלים, ובארבעה ימים - 560 מיליון שקלים".