פשרת המינויים שעליה סיכם שר הביטחון בני גנץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מאחורי גבם של חבריו למפלגה ולגוש של כחול לבן - התפוצצה לו אתמול בפנים, כאשר שניים מהשרים החרימו אתמול במחאה את ישיבת הממשלה – שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר התקשורת יועז הנדל (דרך ארץ).

בני גנץ בפתח ישיבת הממשלה

הדיל שנקרא “חשכ”ל-מנכ”ל” וכולל חמישה מינויים – שלושה של כחול לבן ושניים של הליכוד – אושר אתמול בישיבת הממשלה פה אחד על ידי שאר השרים. חבילת המינויים, שעל פי טענות גורמים בכחול לבן, המזוהים עם “ענף ניסנקורן”, הועברה במחטף מאחורי גבם של השר ניסנקורן ושר החוץ גבי אשכנזי - כללה בתוכה את מינוי הוד בצר, מקורבו ויועצו של גנץ, למנכ”ל משרד ראש הממשלה החליפי, מינוי רואה החשבון יהלי רוטנברג לחשב הכללי במשרד האוצר, מינוי האלוף (במיל’) יצחק (ג’רי) גרשון ליו”ר מועצת רשות שדות התעופה, מינוי אללי אדמסו, לשעבר יועץ ראש הממשלה לענייני העדה האתיופית, לשגריר ישראל באתיופיה ושגריר לא תושב של ישראל בבורונדי ובצ’אד, וכן את מינוי שלמה אטיאס,
מקורבו של שר הכלכלה אמיר פרץ (העבודה), למנהל הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה במשרד הכלכלה והתעשייה.

שר המשפטים ניסנקורן, שזה תקופה מנסה ללא הצלחה להביא לאישור הממשלה את מינוי מנכ”ל משרדו, החרים כאמור בשל כך את ישיבת הממשלה. שר התקשורת הנדל הסביר את החרמת הישיבה בכך שסדר היום שלה אינו ענייני. לדבריו, מקדמים מינויים לפני נושאים מהותיים, כמו תשתית אינטרנט לפריפריה ודברים עקרוניים שצריך לבצע לפני שהממשלה מתפזרת.

גורמים בסביבת גנץ ניסו להרגיע את הרוחות ומסרו: “הכל בסדר, אין רתיחה ואין סערה, ועוד הרבה מינויים בדרך”. בנושא מינוי מנכ”ל משרד המשפטים שאותו שר המשפטים דורש לקדם, הסבירו הגורמים בכחול לבן כי “הנושא יגיע לבג”ץ - ומשם יתקדם”.

בסיעת יש עתיד-תל”ם הגיבו לסערה ברמז עבה לכיוון אבי ניסנקורן. ממפלגתו של ח”כ יאיר לפיד נמסר כי “כל מה שניסנקורן צריך זה ארבעה ח"כים, והוא יכול להקים סיעה עצמאית או לבוא אלינו. הוא גם יודע את זה. ובאופן כללי: אם עוד אכפת להם מהמדינה הזו, גנץ ואשכנזי צריכים לפרק את הממשלה ולהיכנס מתחת ללפיד”.

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית קבע אתמול כי על המדינה להגיב תוך שלושה ימים לעתירה הציבורית שהוגשה על ידי תנועת אומ”ץ לבג”ץ למתן צו על תנאי למינוי מפכ”ל קבוע למשטרת ישראל. לטענת התנועה, אי-מינוי מפכ”ל בפרק זמן כה ארוך היא התנהלות בלתי סבירה. “זה כשנתיים לא ממונה מפכ”ל קבע למשטרה”, נכתב בעתירה, “והעוררת דורשת כי יושם סוף למצב כאוטי זה. בנוסף התחייבה הממשלה במסגרת ההסכם הקואליציוני כי תפעל למנות מפכ”ל תוך כמאה יום, אולם אלה חלפו זה מכבר והדבר לא בוצע”.

יו”ר תנועת אומ”ץ פליצ’ה פלד בירך על ההחלטה והוסיף: “יש חשיבות רבה של מינוי מפכ"ל קבוע בעת הזאת ובימים טרופים אלה, כאשר אמון הציבור הרחב ביחס למשטרה הולך ומתערער - דבר הגורם לנזק חברתי ושלטוני בהווה, וביתר שאת בעתיד”.