ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שוחח עם עורך הג'רוזלם פוסט, יעקב כץ, במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020, התייחס להסרת ההגבלות מהמרגל ג'ונתן פולארד, ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע התנהלותו במהלך משבר הקורונה.

מה אתה חושב על התנהלות נתניהו במשבר הקורונה?
"לא התנהלות ולא ניהול, הפקרות, פאניקה, חוסר יכולת לקבל החלטות, ובעיקר הפקרה מוחלטת של המערכת הכלכלית בישראל כתוצאה מחוסר היכולת של הממשלה לתפקד בנושא הזה בצורה נכונה מהיום הראשון. אני חוזר ואומר את זה מאז ינואר, אני כותב כל שבוע מאמר ב'מעריב' שבו אני מתייחס לדברים האלה. מהרגע הראשון נתפסנו לא מוכנים, ולא הייתה האפשרות לעשות בדיקות ולקבל תמונה מדויקת על קבוצות הסיכון, לבודד אותן במקום לבודד את האוכלוסייה. אנחנו בדרכנו לסגר השלישי. לפי דעתי נתניהו מתעסק עם נושא הקורונה חצי שעה לפני ההופעה שלו בטלוויזיה. הוא שחקן תיאטרון, הוא לא מנהיג, הוא לא יודע לקבל החלטות, הוא לא יודע להעמיד דברים בצורה מדויקת. הוא היה מופיע ערב-ערב וכלי התקשורת שיחקו לידיו, ומדבר על כל מיני דברים שנמסרו לו חצי שעה לפני הציבור על ידי אותם אנשים במשרד הבריאות, שבחלקם היו אחראים לכך שהמערכת לא הייתה מוכנה להתמודד בצורה אחראית ומאוזנת עם הקורונה. הם הובילו את נתניהו לקו הקיצוני, והוא עסוק כל היום בלעשות מה שהבן שלו, האישה שלו, הבוטים והכנופייה שסובבת אותו אומרים לו. הוא עסוק בענייניו הפרטיים".

הוא מתכונן למשפט?
"אני לא יודע להגיד לך, הוא לא מעסיק אותי ברמה האישית. יש לו עורכי דין, בחלקם מצוינים. אני מקווה בשבילו שהם מתכוננים למשפט. הוא מתנהל ופועל כמישהו שמקווה לרסק את מערכת המשפט לפני שיתחיל המשפט כדי שלא יהיה משפט".

אהוד אולמרט בכנס מעריב

זה קצת הולך לו.
"זה היה נראה כאילו הולך לו, עדיין נקבעו תאריכים. בינואר יתחילו העדויות, ואני מאוד מקווה שמערכת המשפט תעמוד על רגליה בנחישות ולא תאבד את הביטחון העצמי שלה לפני כן".

מה אתה אומר על ההחלטה בנוגע לפולארד?
"יש אולי חמישה אנשים בארץ שמכירים את הפרשה הזו טוב כמוני. ניסיתי לעזור לקצר את תקופת מעצרו ללא הצלחה. העיסוק בפרשה הזו גורם נזק מתמשך קשה למדינת ישראל, ואני ממליץ להימנע מחגיגות קבלת פנים לפולארד אם יחליט להגיע לישראל. האיסור על תנועתו בוטל על רקע אווירה מאוד מיוחדת בארה"ב. בכל תקופה אחרת לא היו מאפשרים לו, אבל אני שמח שיש לו חופש תנועה בניו יורק - שיישאר בניו יורק. בואו לארץ יעצים את הנזק שהפרשה הזו גרמה לנו, ושההתנהלות שלנו בפרשה הזו גרמה לנו. אני לא חופשי לצערי לדבר על הדברים הכי מסוכנים לישראל, אני מוצא לנכון לומר את הדברים האלה בצורה הכי חדה. אני רואה שהנוכל שעומד בראש הממשלה יקבל אותו כמו גלעד שליט. אם יהיה צורך הוא ייתן לחמאס גם 500 רוצחים כדי לקבל את פולארד. בפרשה הזו יש פוטנציאל לגרום נזק אדיר גם כיום לישראל. טראמפ הולך, אבל גורמי הביטחון האמריקאים נשארים והם יבואו איתנו חשבון אם נמשיך לנצל את הפרשה הזו לצורכי פוליטיקה ישראלית.

אהוד אולמרט בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
אהוד אולמרט בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)

הייתי מעדיף שעם כל הכבוד, הוא לא יעלה לארץ. אנחנו לא חייבים לו כלום, הוא היה מרגל שעבד תמורת הרבה מאוד כסף. הוא לא היה מתנדב ציוני שבא והקריב את חייו, הוא היה אמריקאי אוהב ישראל שעבד בשביל הרבה מאוד כסף, ריגל לטובת ישראל, ובריגול שלו היה תועלת, אך בחשבון הכולל הנזק שנגרם כתוצאה מחשיפת מעורבותו לאינטרסים של ישראל הוא כזה שלא היה כמוהו בכל יחסינו עם ארה"ב מאז ומעולם. הסכנה להעצמת הנזק הזה לא הסתיימה. אם ראש הממשלה יעשה כדרכו חגיגות קבלת פנים לפולארד, כשהוא יעוף מפה כמו שהנשיא האמריקאי עומד להתחלף - אלו שחושבים אחרת באמריקה יעשו איתנו חשבון שנשלם עליו מחיר כבד מאוד".

אני רואה שבימין כבר מנסים לעשות דמוניזציה לביידן.
"אני מכיר את ביידן טוב מאוד. תקשיב, ביידן, שקיבל יותר קולות מכל הנשיאים בהיסטוריה של ארה"ב, הוא מגדולי הידידים שהיו לישראל בזירה הפוליטית האמריקאית מאז ומעולם. אנחנו מכירים מאז 1973 וכיהנו בפרלמנט בערך אותו זמן. זה אדם שהרקורד שלו בהצבעות לישראל הוא מהטובים ביותר שהיו בסנאט. לא יעזור שום דבר, הניסיון לחלק את הזירה הפוליטית לשתיים ולהתנכר לדמוקרטים שתמכו בישראל שנות דור ונתנו לנו את כל הדברים החיוניים לקיומנו - זו טעות אסטרטגית מהמעלה הראשונה של נתניהו".