הצעת החוק "חוק השוויון", שהגישו חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיכל וונש, עינב קאבלה ותהלה פרידמן מכחול לבן, עלתה היום (שלישי) להצבעה במליאת הכנסת ועברה בקריאה טרומית, לאחר שזכתה לתמיכה של 56 ח"כים מול 54 מתנגדים בלבד. ההצעה עברה בקולות כחול לבן, ישראל ביתנו, יש עתיד, העבודה והרשימה המשותפת נגד הליכוד, ימינה, דרך ארץ והחרדים. ח"כ גדעון סער, שהתפטר היום אך התפטרותו טרם נכנסה לתוקף, איחר להצבעה וביקש להוסיף את קולו, אך היו"ר, יריב לוין, הודיע שההצבעה תמה.

הצעת החוק עמדה לאחרונה במוקד הוויכוח הפוליטי בין כחול לבן לליכוד. להצעת החוק הוצמדו שתי הצעות דומות של חברי הכנסת אמטנאס שחאדה והיבא יזבק (הרשימה המשותפת), שלא זכו לרוב ונפלו. ח"כ היבא יזבק אמרה: "שוויון או צביעות? הכנסת מצביעה לפי היוזמים ולא לפי התוכן. המליאה העבירה בקריאה טרומית הצעות חוק להוסיף את הזכות לשוויון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. ההצעה של כחול לבן עברה וההצעה של בל"ד נפלה! בל״ד, שמיומה הראשון חרטה על דגלה שוויון לכל האזרחים, דרישה שכנראה עדיין מפחידה את הרוב".

בני גנץ קורא לפלסטינים לשוב לשולחן המו''מ

יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ איתן גינזבורג, אמר לאחר ההצבעה: ״רגע חשוב לכל מי שערכי השוויון והדמוקרטיה הם בבסיס הערכים שלו. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד סוף סוף- כן לשוויון, לא להפלייה. אמנם זו רק תחילת הדרך, והיא לא תהיה פשוטה, אבל אני מתכוון לעשות מה שניתן כדי שהליך החקיקה יתקדם עוד בכנסת הזאת״.

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, צייץ בטוויטר: ״‏אלה יחסי הכוחות האמיתיים בכנסת ובעם: התקבלה (!) הצעת החוק להוספת הזכות לשיוויון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אמנם טרומית, אבל חשוב מאוד. לאפליה ולגזענות אין רוב״.

הליכוד מסר לאחר ההצבעה: "ליברמן וגדעון סער העבירו היום את ״החוק לביטול חוק יסוד הלאום״ שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא-יהודים שבסופו של דבר יהפכו את העם היהודי למיעוט בארצו. רק אתמול סער נטש את הליכוד והיום הוא כבר שותף מלא-מלא של השמאל".

מפלגת ישראל ביתנו השיבה לליכוד: "נתניהו שהפך למשת"פ של החמאס ושל התנועה האיסלאמית בארץ ושמשרת נאמנה את האינטרסיים של ש"ס ויהדות התורה בכנסת, חייב לקבל פרס ישראל על שקרים והשמצות כנגד יריביו הפוליטיים".

יו״ר סיעת ימינה, ח״כ איילת שקד, אמרה על חוק השוויון: "חוק השוויון הוא חוק פוסט ציוני. בישראל היה מאז ומתמיד שוויון זכויות, בין אזרח לאזרח, יהודי או ערבי. החוק בא לערער על הזכויות הלאומיות של הקולקטיב היהודי".

ראשי 'יהדות התורה', שר השיכון ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, אמרו: "כחול לבן איבדו את הבלמים ומדרדרים את ישראל לבחירות מיותרות על חשבון אזרחי ישראל. תמיכתם בעד הצעת חוק השוויון, בניגוד לעמדת הקואליציה שהם כביכול משתתפים בה, היא דוגמא חיה לפופוליזם שמתווה את דרכם. לצערנו ח"כ גדעון סער ומיכל שיר שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן וגילו את מניעיהם הפופוליסטים בניגוד למסורת ישראל. חברי יהדות התורה יעשו הכל על מנת למנוע את התקדמות החוק בועדות ובמליאת הכנסת".

בהצעת חוק זו מוצע לעגן במסגרת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה. "אף שעקרון השוויון מוכר כעקרון יסוד של הדמוקרטיה הישראלית הזוכה למעמד חוקתי ואף שהוא רכיב הכרחי בכל דמוקרטיה חוקתית שלאחר מלחמת העולם השנייה, הוא אינו אחת מהזכויות המנויות במפורש בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו", נכתב בדברי ההסבר לחוק, שהציג במליאה ח"כ גינזבורג.

עוד נכתב כי "כך, הזכות לשוויון נותרה עד היום אחת מזכויות היסוד שאינן כתובות עלי ספר, אף שהיא זכתה להכרה בחקיקה ובפסיקה, בין היתר בקביעתו של בית המשפט העליון שהזכות החוקתית לכבוד האדם כוללת, בנסיבות מסוימות, את האיסור על הפליה. אולם הכרה זו היא חלקית והזכות לשוויון והאיסור על הפליה זוכים להגנה חוקתית חלשה וחסרה". 

ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) תקף בציוץ בטוויטר את חבריו לשעבר למפלגה: "צר לי שחברי איתן גינזבורג מעלה הצעת חוק המאפשרת שינוי הגדרתה של ישראל ממדינה יהודית דמוקרטית למדינה המבטיחה זכויות דו לאומיות. לא כך מעגנים שוויון זכויות פרט בחוקה של ישראל".

השר זאב אלקין תקף בחריפות את איתן גינזבורג על הצעת חוק השיוויון: "גינזבורג, פעם התגאתם שאתם מפלגה ציונית. אתה אומר אני 'ניסחתי חוק לא מוצלח'. נסיחתם חוק כמו של בל"ד. אבל אני מוכן להתחיב שזה ישתנה לאחר הטרומית. אז תשנה. למה אתה מביא לי חוק כמו של בל"ד. תתבייש לך. זה שותף שלך? ירדתם מהפסים! רוצה לשנות - תשנה, ואז נדבר".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, השיב לאלקין: "הטעיה כזאת ורמיית דעת כזאת, כמו שאלקין אמר, לא שמעתי הרבה זמן. גם האוזר, אותו דבר. האוזר מרמה פה את הציבור. ראיתי את הציוץ שלו, בושה לאינטגלנציה. אמר גינזבורג שהחוק מדבר על שיוויון לפרט לא על זכויות לאומיות וזה מה שכתוב".

"האוזר והנדל נגד שיוויון במדינת ישראל. רק מדינת ישראל, והליכוד, והאוזר ואחרים, שמצביעים נגד, בעצם מצביעים בעד גזענות ונגד שיוויון, בפחדנות. קושרים את זה למילה יהודית ודמוקרטית. מה הפחדנות שלכם? מי שרוצה להגיד שאני נגד שיוויון, שיגיד את זה. אני רוצה לראות את מי שמצביע נגד. שבנט יבוא ויגיד לציבור שהוא נגד שיוויון, ואחר כך לא יגיד לדרוזים 'אני בעדכם' או 'יש לי סימפטיה ללהט"בים'", המשיך ניסנקורן.

כזכור, ביום רביעי שעבר כחול לבן משכה את חוק יסוד השוויון שתכננה להעלות להצבעה. הוא לא עלה מכיוון שהסיעה חששה שלא יהיה לו רוב בכנסת.