הסכמי הנורמליזציה של מדינת ישראל מול מספר מדינות ערב פתחו לישראל דרך אל תוך מרכז העולם הערבי, אך במקביל היו שאמרו כי ההסכמים משליכים הצידה את הסוגיה הפלסטינית. היום (רביעי), שוחח הפרשן לענייני ערבים של חדשות 12, אהוד יערי, עם בן כספית וינון מגל ב-103FM וניתח את הסיטואציה החדשה במזרח התיכון. "על ידי ההליכה למדינות ערב, רואים את הפלסטינים משנים פוזה", הסביר יערי. לדבריו, עמדתם של הפלסטינים לא נשקלת בעולם הערבי ולכן הם מחפשים לחזור לתודעה. 

ינון: הפלסטינים משנים כיוון?
"שינו".

בני גנץ קורא לפלסטינים לשוב לשולחן המו''מ

ינון: מה זה אומר?
"הפלסטינים כיום זה אבו מאזן, הוא לא ממש מתייעץ עם שארית יועציו. הם החליטו שלא לעמוד יותר כנגד הסכמי נורמליזציה, לא לעודד כמובן, אבל הם מבינים שהפור נפל ולכן לא יגנו, לא ינתקו יחסים, לא יחזירו שגרירים, אלא ינסו לגייס דווקא את אותן מדינות, בעיקר האמירויות ומרוקו, שעושות נורמליזציה עם ישראל כדי לנסות לפתוח בפורמט חדש משא ומתן, לקראת כניסתו של ביידן לבית הלבן. זו המדיניות, לכן דרך אגב אבו מאזן לא נענה לבקשת עשראווי להיות המחליפה של סאיב עריקאת בניהול המשא ומתן, מפני שהוא לא רוצה עוד מאותו דבר. הוא רוצה משהו אחר".

ינון: ישפיע על הסעודים?
"אני בכלל חושב שהיום בעולם הערבי לא ממש שוקלים את העמדה הפלסטינית. יש סוג של מס שפתיים, בזה שהפלסטינים מחפשים דרך לחזור לזירה, לצאת מבידוד שנכפה עליהם כתוצאה מהמהלכים של טראמפ-ישראל, ולצורך זה היו רוצים למשל שהסעודים יעזרו להם מול וושינגטון. לא בטוח שהסעודים הם ממש הגורם שזוכה לחיבתם של אנשי ביידן אבל הם מחפשים דרך להשתנות. הם מבינים שמה שהיה עד עכשיו לא יכול להימשך, הם מבינים שהם נחלו כישלון בעניין הזה ולכן החיפוש. הם הציעו לביבי באמצעות א-סיסי לשלוח את שר החוץ אשכנזי לקהיר מול שר החוץ של אבו-מאזן".

בן: ביבי ישלח את אשכנזי רק לגיהינום.
"ידעתי שתגיד את זה, זה לא יוצא לפועל, אבל גם מהסיבה שההצעה של אבו מאזן כרגע היא לעשות את זה תחת חסות של קבוצת מינכן, צרפת, גרמניה, ירדן, ומצרים ומבחינת ישראל זה לא מטריית החסות האופטימלית".

בן: אתה מדבר על עניינים טקטיים. האם הפלסטינים מתישהו גם יבינו שאסטרטגיית המדיניות שלהם כל השנים, שהזמן עובד לטובתם והדברים רק משתפרים ואם ידחו עוד כמה הצעות שלום יקבלו הצעה יותר טובה?
"להערכתי כן, הם מגיעים למסקנה שצריך לחשב מסלול מחדש באופן דרמטי ומידי. זה ברור בשיחות איתם, זה ברור מסקר דעת קהל שפורסם אמש, שני שליש מהפלסטינים רוצים שאבו מאזן ילך הביתה. זה הרוח ברחוב הפלסטיני. יש את האמירה המקובלת 'למה לחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל?' אבל רואים רצון ברור לשיתוף פעולה עם ישראל בתחום הכלכלי, האזרחי וכו'. אנשים לא מחפשים את האינתיפאדה השלישית, בדיוק ההפך. אבו מאזן מבין את זה, אין לו נוסחה. הוא לא יודע להגיד היום 'את מה שדחיתי בשעתו אני אקבל עכשיו'. איש מאוד בכיר ברשות הפלסטינית דיבר איתי לפני כמה ימים ואומר לי 'תשמע, אנחנו מוכנים היום לקבל פחות 10 אחוזים ממה שברק ואולמרט הציעו לאבו מאזן'".

בן: הם מבינים שהעולם השתנה. השאלה מה יקרה עם ביידן.
"אני משוכנע לגמרי, גם אחרי שעשיתי בירורים בעניין הזה, שביידן ימשיך את הקו של הנורמליזציה של מדינות ערביות נוספות עם ישראל. לא יודע אם באותה תנופה, אבל מדינות נוספות יבואו הם כבר עם בגד ים על שפת הבריכה, לפחות שלוש או ארבע מדינות. השאלה מה הוא בוחר לעשות בתחום המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. האם הולך לניסיון 'קרי' לפתור את הסכסוך? אם הוא יעשה את זה זו תהיה טעות איומה מפני שאין סיכוי להצליח בזה, כי הפלסטינים לא רוצים מדינונת. אבל אם ממשל ביידן, ויש שם כמה אנשים מאוד רציניים שמעודד לראות אותם בתפקידים החדשים, יאמר לפלסטינים בתמיכת המדיניות הערביות – 'בואו נלך על הסדר ביניים רחב שמשנה את המצב בשטח, שמשפר את המצב בשטח, שנותן קרש קפיצה הרבה יותר טוב להמשך', פה אני רואה סיכוי אמיתי, גם אם זו ממשלת ימין כזו או אחרת".

בן: קלינטון, בוש, אובמה, כל אחד שבר את הראש על הדבר ולא הגיע לשום מקום. טראמפ עשה את תוכנית המאה, התפוצץ לו והחליט להתקדם בלי הפלסטינים.
"אני לא חושב שמישהו התייחס אי פעם ברצינות לתוכנית הזאת. זה היה המרום שחולל את השינוי. יש כל הזמן חמיצות אצלנו במרכז ובשמאל שהולכים על הערבים ומדלגים על הפלסטינים, זה לא נכון, על ידי ההליכה לערבים הנה רואים את הפלסטינים משנים פוזה".