נדחתה הפגישה שעמדה להיערך בימים אלו בין שר החוץ גבי אשכנזי לשר החוץ של הרשות הפלסטינית ריאד אל־מליכי. הסיבה הרשמית לכך: סגר הקורונה בישראל, כך מסרו ל"מעריב" מקורות דיפלומטיים צרפתיים, המעורבים ביוזמה להחזרת שני הצדדים לשולחן המשא ומתן. 

שר החוץ המצרי סאמח שוקרי תיווך ישירות, לצד נציג נשיא צרפת, בארגון הפגישה, ואף שוחח עם אשכנזי בשם קבוצת ארבע המדינות המעורבות ביוזמה - צרפת, גרמניה, מצרים וירדן. הקבוצה ממשיכה בפעילותה בשלב זה בדרג שרי חוץ, כשהצעד הראשון הוא כאמור ניסיון לארגן פגישה בין שרי החוץ של שני הצדדים. בנאומו בעצרת האו"ם האחרונה, דרש ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן לערוך ועידה בינלאומית שתיתן חסות - יחד עם הקווארטט לנושא הישראלי־פלסטיני (האו"ם, האיחוד האירופי, ארה"ב ורוסיה) - למשא ומתן בין שני הצדדים.

ריאד אל-מליכי (צילום: REUTERS/Hannibal Hanschke)
ריאד אל-מליכי (צילום: REUTERS/Hannibal Hanschke)


השר המצרי שוקרי אמר בהקשר זה כי פגישה בין השרים הישראלי והפלסטיני חיונית לפני כינוס הקווארטט. בינתיים, כועסים הן ברשות והן בישראל על עמדתה של צרפת כ"מתווך הוגן" בנושא פעולות החרם הכלכלי נגד ישראל. הפלסטינים הביעו אי־שביעות רצון מחוזר ששיגר שר המשפטים הצרפתי אריק דיפון־מורטי לתובעים המחוזיים, שבו כתב כי ההוראות לגבי פתיחת ההליכים המשפטיים נגד היוזמים והמנסים להפעיל חרם על מוצרים ישראליים - נותרו בתוקף. זאת, למרות החלטת בית הדין האירופי לזכויות האדם לפסול את החלטת בית הדין הצרפתי הגבוה לערעורים לאשר את פסקי הדין נגד פעילים פרו־פלסטינים, שמנעו מכירת מוצרים ישראליים במרכול "קארפור" בעיר מילוז שבמזרח צרפת.
 
בית הדין האירופי טען בחודש יוני שעבר כי הפעילים המורשעים פעלו במסגרת זכותם הלגיטימית לביטוי פוליטי. לפי השר הצרפתי, החלטת בית הדין האירופי היא למקרה הספציפי הזה בלבד. יש לציין כי עד כה נתבעו ונענשו פעילי חרם בעשרות מקרים בצרפת.