סערת בג"ץ החמץ בבתי החולים: המערכת הפוליטית בישראל סערה היום (ראשון) בעקבות קביעתה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כי מותר להכניס חמץ לבתי החולים בחג הפסח - לאחר שדחתה את בקשת הרבנות הראשית לדיון נוסף בנושא.

בכירי המפלגות החרדיות מיהרו לגנות את ההחלטה בעוד חברי הכנסת משמאל בירכו, וביהדות התורה עלו מדרגה והחלו לקדם חוק עוקף שיאפשר לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים. יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני אף מקדם דיון פגרה בכנסת במטרה לקדם את החוק, ובלשכתו כבר התחילו לאסוף חתימות כדי לפנות ליו"ר הכנסת בבקשת כינוס פגרה מיוחד.

הצעת חוק זכויות החולה (תיקון – הכנסת מזון למוסדות רפואיים בחג הפסח) by maariv on Scribd

מוקדם יותר אמר גפני: "שופטי בג"ץ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת אחת לשניה, שאי אפשר להעלות את התיקון לחוק שלי בעניין הזה, ולא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות הנזקקים להגיע לשירותי בתי החולים בפסח. נדרוש בכל תוקף את פסקת ההתגברות כדי לעצור ולעשות סדר בכוח הלא מוגבל שלהם". 

יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי כתב בפייסבוק: "לא יעלה על הדעת כי במדינה יהודית, בתי חולים יחוייבו להכניס לתחומם חמץ בפסח. מיד לאחר הבחירות תדרוש סיעת ש"ס בכנסת את קידום הצעת חוק זכויות החולה אשר מבקשת לשמור על הסטטוס קוו ולהסמיך את מנהלי בתי החולים בנושא זה".

סגן שר הפנים יואב בן צור אמר: "מדינת ישראל היא קודם כל יהודית ואחרי זה דמוקרטית. לאורך כל הדורות והגלויות עם ישראל חלם ונלחם להגיע לארץ ישראל נחלת אבותינו בכדי שיוכלו לשמור את תורת ישראל. נבחרי הציבור נבחרו בהליך דמוקרטי והם אלו שיקבעו את החוק. שופטי בג"ץ שוב פעם בוחרים להתערב בצורה שערורייתית בנושאי הדת תוך פגיעה בתורת ישראל ועם ישראל". 

ח"כ אוריאל בוסו מש"ס אמר כי "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית ולהשליט עליה עקרונות מעוותים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות. יש לעשות סוף להליך הזה שיושבים שופטים ומקבלים החלטות לפי רחשי ליבם בעוד נבחרי הציבור וחברי הכנסת עמלים בוועדות יום וליל בכדי להגיע למתווים מסודרים בנושא הזה מבלי שאף צד יפגע, לא יתכן שזה מגיע לערכים ויהדות היד קלה על ההדק, הכנסת תפקידה לקבוע את הכללים בסוגיה הזאת ולא שופטי בג"צ".

השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן אמר: "מדובר בהחלטה שערורייתית הפוגעת אנושות בציבור הישראלי שרובו ככולו נזהר מחמץ בפסח, ודורסת ברגל גסה את הסטטוס קוו הקיים. משמעות ההחלטה היא הכשלה חמורה של רבבות עמך בית ישראל המקפידים הקפדה יתירה על אי אכילת חמץ בפסח, וכעת אין דרך להבטיח שמאושפזים אלו יאכלו כשר בפסח. באופן הזה בג״צ פורם את החוטים האחרונים בזהות היהודית ובאחדות העם. אני קורא לבג"ץ להתעשת ולכבד את רצון הרוב בישראל ולקיים דיון נוסף בסוגיה. לא יתכן שבמדינת היהודים לא יתאפשר לציבור לשמור על אי אכילת חמץ בפסח".

סגן השר אורי מקלב מסר: "פסיקת בית המשפט אינה מגיע על רקע חוקתי, אלא מתוך השקפת עולם מנוכרת של השופטים שאינם מייצרים את הרוב בארץ ישראל השומר כשרות בפסח. פסיקה אטומה ומנוכרת זו לא באה לאפשר חופשיות למי שאינו רוצה להקפיד על חמץ בפסח - אלא פוגעת באופן ממשי ברוב ישראל השומרים מחמץ בפסח, ופוגעת באופן המעשי מהחולים המאושפזים בבתי החולים לשמור כשרות בפסח. בית המשפט בפסיקתו זו מייצג את עצמו בלבד".

יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר מסר: "בג"ץ החמץ הוא עוד דוגמה לניתוק ולאטימות של השופטים שבשם הליברליזם כופים את דעתם על הרוב המסורתי במדינת ישראל. אני בטוח שמהבחירות האלו, שיתקיימו חמישה ימים לפני חג הפסח, נצא גדולים ומחוזקים ונסגור בחקיקה את הפירצה שמאפשרת לבג"ץ להשליט את מרותו על העם".

ח"כ אליהו ברוכי כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "בג"ץ אוסר על בתי החולים לגבש מתווה האוסר על הבאים בשעריהם להכניס חמץ בפסח. השאלה האחרונה שאפשר לשאול על הפסיקה הזאת, היא: "מה נשתנה". כרגיל, בג"ץ ביד אחת אוסר על מנכ"ל בית חולים לבדוק חמץ 7 ימים בשנה, אבל ממשיך, 365 ימים בשנה, לחטט ולגבש דעה בתחומים ובגופים שהוא כלל לא צריך להיות מעורב בהם".

ח"כ ישראל אייכלר גינה: "פסיקת בג"ץ השוללת את זכות היהודים החולים להישמר מפני חמץ בפסח בבתי החולים, משמיטה את הבסיס הקיומי למדינה יהודית. פסיקת בג"ץ בשם השוויון הופכת את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה כמו בשבדיה וארצות הברית. בג"ץ הורס בשיטתיות את כל יסודות הזכות הקיומית למדינה יהודית בארץ ישראל. מדינת ישראל על פי "עקרון השוויון" בג"ץ תהפוך למדינת כל אזרחיה בין הירדן והים". 

אייכלר הוסיף: "בביטול איסור חמץ בבית חולים, קובע בג"ץ כי לתורת ישראל אין שום מקום במערכת המשפטית. בכך המישטר הבגצ"י שולל גם את זכות החקיקה היהודית הדמוקרטית בכנסת. כל מי שמבטיח תיקון חקיקה בעניין, לועג לרש. בלי פסיקת התגברות שום חקיקה לא תעמוד מול בג"ץ ששולל את מדינת ישראל כמדינה יהודית. רק נצחון בבחירות יוכל להילחם בכוח להשחית, האנטי דתי ואנטי דמוקרטי, של בג"ץ ותומכיו הדיקטטורים".

ח"כ שלמה קרעי כתב: "בבחירות הקרובות, הימין בראשות נתניהו יקבל בעז"ה את המנדט לפרק את החונטה השלטת ולהחזיר את השלטון לעם ולנציגיו. נפעל לשנות את הקביעה המנותקת והחצופה של בג"ץ, ונמנע מהם את האפשרות להתנהל כפרלמנט שלא נבחר על ידי אף אחד. בליל הסדר, נרים לחיי ממשלת הימין החדשה 4 כוסות כשרות לפסח".

גם שרת התפוצות עומר ינקלביץ' הייתה בין המתנגדים: "אני מצרה על החלטת בג"ץ. ההחלטה פוגעת במרקם החיים העדין בין דתיים לחילונים בחברה הישראלית ועלולה לייצר מתיחות מיותרת בבתי החולים. החלטה כזו הייתה צריכה להתקבל בהרכב מורחב, והיא בוודאי לא תוסיף לאמון של ציבור רחב מאוד בבג"ץ".

ח"כ אופיר סופר כתב בטוויטר: "בג״צ החליט היום שלא ניתן לאסור על הצגת חמץ בפסח במרחב הציבורי. בחוסר סמכות ובניגוד גמור להיותה של המדינה מדינת הלאום של העם היהודי- שוב קרא בג״צ תגר היום על עצם היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. באיזו סמכות? ולאור איזה ערכים? לשופטים העליוניים הפתרונים".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מדינת ישראל היא מדינה יהודית. 72 שנה היה ברור שלהגדרה הזו חייב להיות ביטוי בצביון של הפרהסיה הציבורית. על רקע המרכזיות של חג הפסח ואיסור אכילת החמץ ביהדות היה ברור שאיסור הצגת חמץ בפסח במקומות ציבוריים הוא חלק מזה. עד שבאו שופטי בג"ץ ומפילים אבן אחר אבן בחומת יהדותה של המדינה". 

סמוטריץ' הוסיף: "אחת המשימות המרכזיות של הממשלה הבאה היא לתקן את ההשתוללות הבריונית וחסרת הסמכות של בג"ץ בקביעת סל הערכים של מדינת ישראל. קבוצה סגורה של אנשי שמאל פרוגרסיביים השתלטה שלא ברשות ושלא בסמכות על מדינת ישראל ונסה לעצב אותה בצלמה ובדמותה, זה חייב להפסק. אנחנו מחויבים!".

ח"כ יוראי להב הרצנו הגיב לסמוטריץ' וכתב: "צא לנו מהצלחת סמוטריץ. אני יהודי לא פחות ממך, ואתה לא תקבע מה אזרחי ישראל יכניסו לפה - לא בפסח ולא ביתר ימות השנה. ההתקפה שאתה וחבריך מתכננים על חירויות הפרט ושלטון החוק תבלם ע״י יש עתיד גדולה וחזקה וממשלה שפויה וליברלית".

גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תמך בהחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא נאפשר שום כפיה דתית בחקיקה. ממשלה שפויה לא אומרת לאזרחיה מה מותר ומה אסור להם לאכול". 

ח"כ תמר זנדברג מסרה: "להכניס את היד לצלחת של האזרחים זה לא מתפקידה של המדינה, ולמשטרת חמץ אין מקום בישראל, ובטח שלא בבתי החולים. מי ששומר כשרות זכאי לכך כמובן, אבל אינו רשאי לכפות זאת על השאר. בג"ץ עושה צדק נגד כפייה במדינה דמוקרטית".

ח"כ אלכס קושניר הצטרף למברכים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מברך על החלטת שופטי בג"ץ. במדינה דמוקרטית לכל אדם שמורה הזכות לפעול ולאכול כרצונו. ההתקפות של ח"כים מש"ס ומהליכוד על שופטי בג"ץ ראויות לגינוי, שכן האפשרות לקיים את מצוות החמץ ולהימנע מאכילתו אינה נפגעת. בג"ץ החמץ, הוא עוד דוגמא ראויה למאבק 'חיה ותן לחיות'".

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, אמר בתגובה: "בשעה טובה נגמר המחזה הבזוי של הטקס המשפיל בו מאבטחים נאלצים לחטט בתיקים של ישראלים בבואם לבתי החולים בפסח. במופע מרהיב של ניתוק, הוכיחה הרבנות גם הפעם שאין לה קשר למציאות הישראלית, כשגררה את הדיון בבית המשפט במשך שנים מבלי להציע אף לא פתרון נורמלי אחד".

ארגון בצלמו הגיב גם כן להחלטה, ואמר כי זהו "ניצחון למיעוט שמאל קיצוני ערבי. כזכור מקום המדינה ישנו סטטוס קוו שלא מכניסים חמץ לבתי חולים במהלך חג הפסח כדי לאפשר לרוב היהודי החולה לאכול ללא בעיות. אולם בשנים האחרונות ארגוני שמאל קיצוני וארגונים תומכי טרור וחרם כמו עדאלה עתרו לבג"ץ".

סמנכ״לית עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, עו״ד סאוסן זהר בתגובה: "יש לברך על החלטת הנשיאה  לדחות את הבקשה לדיון נוסף, משום שלא היתה לה כל הצדקה מבחינה משפטית. היום נקבע סוף פסוק לנוהג המשפיל והמבזה שבו בתי החולים באמצעות מאבטחיהם כפו על מבקרי בתי החולים הערבים ועובדיהם הלכה יהודית תוך רמיסת כבודם. טוב שלא יחפשו יותר פיתות בתיקים בשערי הכניסה לבתי החולים ושכל אדם ינהג לפי אמונתו".

הרבנות הראשית מסרה: "הרבנות מצרה מאוד על החלטת בית המשפט העליון לדחות את הבקשה לקיום דיון נוסף בהרכב שופטים רחב יותר. הרבנים הראשיים לישראל הוסיפו "אנו קוראים לכל נציגי הציבור אשר לבם חם אל תורת ומסורת ישראל לפעול לתיקון ההחלטה".