השבוע האחרון לקראת סגירת הרשימות לבחירות לכנסת ה־24: במפלגות הימין מרבים לדבר על חיוניות החיבורים, אך מתקשים לייצר אותם. ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית, קיבל החלטה אסטרטגית שלא לרוץ יחד עם מפלגת עוצמה יהודית, שבראשה עו"ד איתמר בן גביר.

לדברי גורמים בימין, "סמוטריץ' מנסה לשדר מסר כי הוא מוביל את המיינסטרים של הציונות הדתית. בעיניו, בן גביר קיצוני מדי והנזק התדמיתי במקרה של ריצה משותפת יגבר על הרווח האלקטורלי".

ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ בהצהרה על גיוס למפלגתו. צילום: ללא קרדיט

נזכיר כי במערכת הבחירות האחרונה רצה עוצמה יהודית עצמאית, לא עברה את אחוז החסימה ו"שרפה" כ־20 אלף מקולות בוחרי הימין. במערכת הבחירות שקדמה לה, מספר הקולות ה"שרופים" של מצביעי עוצמה יהודית היה קרוב ל־80 אלף. עקב כך, גורמים מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיכים לנסות לגרום לחיבורים בין מפלגות הציונות הדתית, כך שמפלגתו של בן גביר תרוץ עם מפלגות נוספות ברשימה משותפת.

"הסיפור עם סמוטריץ' גמור", אמר אתמול בן גביר ל"מעריב". "נראה שאין לו רצון לרוץ איתנו ביחד. מאחלים לו בהצלחה, אף שאני בטוח שהחיבור בין הרשימות שלנו היה מעביר גם אותו וגם אותנו, ובעיקר – היה מציל את ממשלת הימין. אני מנהל מגעים עם אלי ישי ועם ראשי מפלגת נעם, ומנסה לייצר חיבורים כמה שיותר רחבים בתוך הציונות הדתית".

סמוטריץ' מצדו מכוון לריצה משותפת עם מפלגת הבית היהודי בראשות חגית משה, שניצחה בפריימריז בשבוע שעבר. בבית היהודי הוקם צוות משא ומתן לבחינת ריצה משותפת עם מפלגת הציונות הדתית, והעומד בראשו הוא השר לשעבר זבולון אורלב. פגישת המו"מ הראשונה התקיימה אמש, כשאת מפלגתה של משה ייצג יהודה אליהו, מנכ"ל מועצת בנימין.

כרגע קיים פער משמעותי בין עמדת סמוטריץ' ומשה באשר לבניית הרשימה המשותפת לשתי המפלגות. נזכיר כי על פי הסקרים האחרונים, אף אחת משלוש המפלגות – הציונות הדתית, הבית היהודי ועוצמה יהודית - לא עוברת את אחוז החסימה במקרה של ריצה עצמאית.

זבולון אורלב  (צילום: יואב ארי דודקביץ')
זבולון אורלב (צילום: יואב ארי דודקביץ')

בסביבת סמוטריץ' לא אישרו את הדברים, והדגישו כי לא ינהלו "משא ומתן בתקשורת". ממפלגת הציונות הדתית נמסר: "אחרי שלוש מערכות בחירות שבהן ביזינו את עצמנו ואת הציבור במריטת נוצות הדדית ברחובה של העיר, הבטחנו לעצמנו לכבד את הציבור ולנהל משאים ומתנים הרחק מהתקשורת, בחברות וברוח טובה. אנו עמלים ליצירת אחדות רחבה ורשימה שתשקף את הגוונים השונים של הציונות הדתית, ומקווים להביא בשורה במהרה".