ביקורו בסודן בשבוע שעבר של שר המודיעין אלי כהן הוכתר בהצלחה - לפחות ברמה העסקית. ל"מעריב" נודע כי במהלך הביקור בבירה חרטום הוחלט על שיתופי פעולה בין שתי המדינות במיזמים חלקיים בתחומי אנרגיה מתחדשת, בריאות ותעופה. מיזמים אלה יבוצעו על ידי גורמים בסקטור העסקי. כך למשל, חברת דשן הישראלית, הנחשבת לחברת דשנים מובילה ברמה העולמית, הודיעה כי תהיה מוכנה לשקול מימון של 100% להקמת מפעל בסודן לייצור דשנים, המתאימים לאזורים צחיחים.

במהלך הביקור של השר כהן, הוסבר לסודנים כי חברות דשנים ישראליות, שמוכרות את מוצריהן ביותר מ־100 מדינות בעולם, ידועות בייצור הבטוח והיעיל ביותר בשוק, וכי מוצריהן מאפשרים לחקלאים לגדל יותר יבולים עם פחות השפעה על הסביבה.

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

ישראל הוצגה בביקור כפורצת דרך עולמית בתחום החלב, כאשר הוסבר למקומיים כי הפרות בישראל מייצרות את כמות החלב הגבוהה ביותר בעולם (ממוצע של 12 אלף ליטר לפרה בשנה, לעומת 10,000 ליטר בארה"ב ו־6,500 ליטר באיחוד האירופי).

המשלחת הישראלית הציעה כי הממשלה תשלח לסודן צוות משימה שיחקור מחלבה במדינה, במטרה לזהות שיטות פוטנציאליות להגדיל את תפוקות החלב ולהציע הכשרות וייעוץ לייצור חלב באזורים צחיחים באמצעות שינוי שיטות של גידול פרות, שימוש במערכות קירור ואוורור באסמים ושיטות הזנה שונות.

עוד נדונו בפגישות בין שני הצדדים שורה של פרויקטים כלכליים משותפים נוספים, בדגש על תחומי המים, החקלאות, אנרגיה מתחדשת, בריאות ותעופה, לרבות הקמת מתקני התפלה ואנרגיה מתחדשת. בכוונת הסודנים לשלוח בזמן הקרוב משלחת של אנשי עסקים לישראל כדי להכיר מקרוב את הפרויקטים השונים ולקדם את שיתוף הפעולה.

השר כהן עמד כאמור בראש המשלחת לסודן, שכללה את אנשי משרד המודיעין ואת נציגי המל"ל שטרחו על הכנת הביקור. שלטונות סודן ציינו את ההתקדמות בעניין ביטול חוק החרם נגד ישראל ותיקון החוק הקובע מאסר למהגרים סודנים, לרבות אלו שבישראל, שחוזרים בחזרה למדינתם.

בשיחה עם "מעריב", אמר השר כהן: "הביקור הזה הניח את היסודות לשיתופי פעולה רבים וחשובים, שיסייעו הן לישראל והן לסודן וליציבות הביטחונית באזור. מדובר בתחילתה של מערכת יחסים ארוכת שנים. הקשרים שלנו עם אפריקה יועמקו ויובילו להסכמים נוספים עם מדינות באזור".